Permalänk
Medlem

Onedrive

Har windows 10, och tänkte eventuellt köpa office 365 för att få 1 TB lagring. Men frågan är hur stänger jag av i OneDrive så att inte allt sparas på C: har bara 128 gb hd som C: Har bilder på min externa disk som jag tänkte att ha backup på OneDrive, men on allt hela tiden kopieras till c: så känns det ju inte speciellt bra.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem
Skrivet av zosma:

Har windows 10, och tänkte eventuellt köpa office 365 för att få 1 TB lagring. Men frågan är hur stänger jag av i OneDrive så att inte allt sparas på C: har bara 128 gb hd som C: Har bilder på min externa disk som jag tänkte att ha backup på OneDrive, men on allt hela tiden kopieras till c: så känns det ju inte speciellt bra.

Du väljer själv vilka mappar du vill autosynka och vilken disk den ska spara till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zosma:

Har windows 10, och tänkte eventuellt köpa office 365 för att få 1 TB lagring. Men frågan är hur stänger jag av i OneDrive så att inte allt sparas på C: har bara 128 gb hd som C: Har bilder på min externa disk som jag tänkte att ha backup på OneDrive, men on allt hela tiden kopieras till c: så känns det ju inte speciellt bra.

Du får inte ha OneDrive klienten installerad helt enkelt, den cachar upp hela din profil från Portalen på Portal.office.com.
Ta bort syncen för OneDrive och töm ut följande mappar: SPW & LocalFileCache ifrån:
C:\Users\%USERNAME%\AppData\Local\Microsoft\Office\15.0

Det du vill synca till OneDrive får du helt enkelt Drag & Drop rakt ned i portalen ifall C:\ har brist på utrymme.

Conclusion: OneDrive är inte 100% molnlagring när klienten är installerad.

edit:
Ifall inte OneDrive har möjlighet att inaktivera Cachen.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Nu har jag skaffat office 365, så jag får se hur det fungerar. Tror inte att man kan flytta OneDrive från C: men mapparna i OneDrive går att ändra så att dom inte synkroniseras, då är filerna bara i molnet, men då ser jag inte filerna eller mapparna i utforskaren heller.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Skrivet av zosma:

Nu har jag skaffat office 365, så jag får se hur det fungerar. Tror inte att man kan flytta OneDrive från C: men mapparna i OneDrive går att ändra så att dom inte synkroniseras, då är filerna bara i molnet, men då ser jag inte filerna eller mapparna i utforskaren heller.

Jag kör visserligen Win7 så inte säker på om det är nån skillnad, men det går utmärkt att placera OneDrive-mappen i valfri mapp på valfri hårddisk.
Har för mig att man öppnar inställningarna och klickar på "Ta bort länken till onedrive" och när man loggar in igen så får man välja var allt ska sparas.

Permalänk
Medlem

Jag fick välja vart jag vill ha min OneDrive:

edit:
Efter snabb googling...
http://answers.microsoft.com/en-us/onedrive/wiki/odoptions-od...

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

Tror att det skiljer sig med windows 10 och tidigare versioner, åtminstone är inställningarna lite annorlunda när jag har googlat. Läste tidigare på något hur man skulle flytta den, och då gällde det win 8.1 och jag hade inte det alternativet som det stod där. Men skulle gärna ha min OneDrive på min externa hårddisk.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem

Men det är bara de mappar som är synkade som syns i Utforskaren. Resten av mina mappar är osynliga. Hur idiotiskt är inte det?

Permalänk
Medlem

@zosma: Såhär såg det ut när jag startade OneDrive för första gången på Windows 10:

Permalänk
Medlem

Har inte tittat så mycket mer på det här. Men hittade några sätt att flytta den till en annan enhet. Men eftersom mina bilder är på en extern enhet, som inte alltid är inkopplat, så att ha onedrive på den skulle kanske inte funka, eftersom den hittar inte alltid enheten.
Sen använder jag den som backup. Så det kanske är bättre att inte synka, för om jag raderar en bild från servern, så blir den kanske raderat på min hårddisk också. Samma om någon bild skulle bli korrupt på hd, så synkas den till onedrive också.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem
Skrivet av zosma:

Har inte tittat så mycket mer på det här. Men hittade några sätt att flytta den till en annan enhet. Men eftersom mina bilder är på en extern enhet, som inte alltid är inkopplat, så att ha onedrive på den skulle kanske inte funka, eftersom den hittar inte alltid enheten.
Sen använder jag den som backup. Så det kanske är bättre att inte synka, för om jag raderar en bild från servern, så blir den kanske raderat på min hårddisk också. Samma om någon bild skulle bli korrupt på hd, så synkas den till onedrive också.

Jag använder också min Onedrive till backup och har inte någon som helst mappsynk på datorn. Jag drag & droppar mappar jag vill spara i webbläsaren (ironiskt nog fungerar Chrome bättre än IE).

Sedan kör jag så att telefonen automatiskt laddar upp foton direkt när de tagits.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Tack för detta, där var det som allt C:\ utrymme försvann Ändrat synkningen till min lagringsdisk istället, gick ju riktigt lätt

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö