Liten, tyst HTPC - finns det?

Permalänk

Liten, tyst HTPC - finns det?

Hej!

Som rubriken antyder är jag ute efter en HTPC följande kriterier:

Möjlighet att köra Windows 7 x64.
Stödja 4K-upplösning i 60 Hz (för framtida tv-inköp).
Optisk ljudutgång (har bara det alternativet in på receivern). Kanske finns nån annan lösning?
Mycket liten och kompakt.
Mycket tyst eller helst fläktlös.
Har redan SSD och Blu-Ray spelare från den gamla HTPC:n så möjlighet för SATA-anslutning behövs.
LAN-port.
Strömsnål!

Existerar det nåt färdigbyggt system med dessa specifikationer eller blir det till att bygga eget från scratch? Och i så fall med vad?

Det var nåt år sen jag uppgraderade min nuvarande HTPC och har inte en susning om vad som finns att tillgå idag. Så all hjälp är välkommen! Jag använder HTPC:n för Netflix, Play-tjänster och vanligt surfande. Spelar EJ spel.

Mvh / Christian

Visa signatur

Mitt system: MSI 790GX-G65, AMD Phenom II X3 720 BE, OCZ Reaper HPC DDR3 PC10666 1333MHZ 2x2 GB, XFX HD 4870 1 GB XXX, WD Green SSD 120GD, WD Caviar Green SATAII 1TB, Lambda Lexicon, Corsair HX450W PSU, BenQ E2400HD TFT. OS: Windows 7 64-bit.

Permalänk
Inaktiv

@Top_Jimmy:

Ja, du kan få köpa min Surface 2 pro, klarar allt du vill, plus att du får en surfplatta:)

Permalänk

Nja, har kanske inte riktigt alla anslutningsmöjligheter... Men tack ändå!

Visa signatur

Mitt system: MSI 790GX-G65, AMD Phenom II X3 720 BE, OCZ Reaper HPC DDR3 PC10666 1333MHZ 2x2 GB, XFX HD 4870 1 GB XXX, WD Green SSD 120GD, WD Caviar Green SATAII 1TB, Lambda Lexicon, Corsair HX450W PSU, BenQ E2400HD TFT. OS: Windows 7 64-bit.

Permalänk
Medlem

Tror faktiskt att man i dagsläget måste ha en separat grafikkort för att få stöd för 4k i 60hz.
Tror inte det finns någon moderkort med stöd för det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Inaktiv

Vilka portar behöver du igentligen?

Permalänk
Inaktiv

Tror nzt ovanför mig är lite full

Permalänk

Intel NUC?

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon195822:

Tror nzt ovanför mig är lite full

Varför?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nzt:

Tror faktiskt att man i dagsläget måste ha en separat grafikkort för att få stöd för 4k i 60hz.
Tror inte det finns någon moderkort med stöd för det.

Skickades från m.sweclockers.com

Stämmer bra det här, med dagens TV-utbud är det väsentligen bara Nvidias nya kort som stöder detta fullt ut (HDMI 2.0). Så lösningen enligt mig vore att bygga en mini-ITX-låda så kan du stoppa in ett grafikkort när det behövs i framtiden, både för grafikutgångar och hårdvarustöd för decoding av filmer. Nackdelen med mITX är att du inte kan stoppa in ett eventuellt TV-kort men sådana finns som USB också.

NUC har jag sagt var ett utmärkt alternativ förutom att du inte kan uppgradera grafikutgångarna där. När funderar du på att skaffa 4K med 60Hz? Är det om typ fyra år så kanske du ändå vill uppgradera datorn och då kan en NUC funka fint tills dess.

EDIT: Såg att du behövde SATA-portar, då faller NUC-en bort lite

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

@anon195822
Du glömmer nog för att köra TV (dem saknar nästan alltid DP) UHD@60Hz så behövs HDMI 2.0, någonting jag iaf inte vet något moderkort som har stöd för. Kollade till och med på prisjakt, dem har inte heller någonting alls listat med HDMI 2.0.

TS behöver isf en GPU med HDMI 2.0, t.ex. uppkommande Gtx 950.

Alternativet är att han skaffar en TV med DP 1.2, men det är sällsynt och begränsar han. Ytterliggare ett alternativ är att vänta på skylake och se om moderkort har HDMI 2.0 då, för då fungerar det.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Tycker vi väcker denna lite äldre tråden till liv igen, otroligt välskriven utav min vänn @radx:

Guide: Ljudlös HTPC med prestanda som räcker och blir över för film/webben
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1132018-guide-ljudlos-h...

Mycket kraft, helt passivt kyld, massor utav anslutningar mm.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Tycker vi väcker denna lite äldre tråden till liv igen, otroligt välskriven utav min vänn @radx:

Guide: Ljudlös HTPC med prestanda som räcker och blir över för film/webben
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1132018-guide-ljudlos-h...

Mycket kraft, helt passivt kyld, massor utav anslutningar mm.

Tack så mycket @andreas_dock! Det var precis nåt i den här stilen jag letade efter.

Visa signatur

Mitt system: MSI 790GX-G65, AMD Phenom II X3 720 BE, OCZ Reaper HPC DDR3 PC10666 1333MHZ 2x2 GB, XFX HD 4870 1 GB XXX, WD Green SSD 120GD, WD Caviar Green SATAII 1TB, Lambda Lexicon, Corsair HX450W PSU, BenQ E2400HD TFT. OS: Windows 7 64-bit.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Top_Jimmy:

Tack så mycket @andreas_dock! Det var precis nåt i den här stilen jag letade efter.

Kul att kunna vara till tjänst.
Jag var ganska aktiv i den tråden för c:a 2år sedan, då den skapades och bygge själv en maskin med egen config och moddade lite saker och ting.

Tänkte kanske göra en re-visit men denna gång ett mindre chassi då haswell är mer energieffektiv, men om man väntar lite till skylake kan man bygga riktigt intressanta saker!!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Köp valfritt minitix kort eller matx med optisk ut och smäll i en billig GPU när du uppgraderar till 4k sen

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Kul att kunna vara till tjänst.
Jag var ganska aktiv i den tråden för c:a 2år sedan, då den skapades och bygge själv en maskin med egen config och moddade lite saker och ting.

Tänkte kanske göra en re-visit men denna gång ett mindre chassi då haswell är mer energieffektiv, men om man väntar lite till skylake kan man bygga riktigt intressanta saker!!

Jo, det är väl så jag också resonerar nu. Får ägna den lilla fritid man har nu istället åt att bygga ny filserver. Har kikat lite på Raspberry Pi 2. Får ta den diskussionen under rätt underforum.

Skrivet av hakd:

Köp valfritt minitix kort eller matx med optisk ut och smäll i en billig GPU när du uppgraderar till 4k sen

Fast det vore ju snitsigt med inbyggt grafikkort... Blir ju lite smäckrare också. Annars är det ju ingen dum idé. Enkelt om inte annat.

Visa signatur

Mitt system: MSI 790GX-G65, AMD Phenom II X3 720 BE, OCZ Reaper HPC DDR3 PC10666 1333MHZ 2x2 GB, XFX HD 4870 1 GB XXX, WD Green SSD 120GD, WD Caviar Green SATAII 1TB, Lambda Lexicon, Corsair HX450W PSU, BenQ E2400HD TFT. OS: Windows 7 64-bit.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Top_Jimmy:

Jo, det är väl så jag också resonerar nu. Får ägna den lilla fritid man har nu istället åt att bygga ny filserver. Har kikat lite på Raspberry Pi 2. Får ta den diskussionen under rätt underforum.

Köp en NAS istället...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

Hård varu stöd för h265 I Brodwel räcker inte (30Hz N3150) får se vad Sky lake ger

Hård varu stöd för h265 I Brodwel räcker inte (30Hz N3150) får se vad Sky lake ger om det blir bråttom med 4k 60 Hz så kan då behöva kompromissa till semi – silent
Windows 10 har fått fler format stöd…
Önskar jag kunde labba men det får vänta….

Lycka med bygget för se hur det blir!