Permalänk

Asus anti surge

Hej!

Byggde nyligen ihop en dator den 2/7 och har fungerat felfritt tills igår (31/7) då den plötsligt började starta om sig själv. Vid omstart under boot så visar den felmeddelande "power supply surges detected during the previous power on. Asus anti-surge was triggered to protect system from unstable power supply".

Komponenterna:
Corsair CX750M
Cooler master Hyper 212 evo
i5-4690k
Asus GTX 560ti Top
Asus Z97-E
Corsair Vengeance LP 8GB 1600MHz
Cooler Master Elite 430

Köpte allt detta förutom grafikkort på Netonnet, är det någon som har varit med om liknande och löst problemet? Ska jag åka tillbaka med PSU till netonnet och se om det går på garantin?

Tack på förhand!

Permalänk

Inte det stabilaste nätagget. Hur gammalt är det?

Kolla i bios om du kommer in där, om voltvärdena på respektive linor stämmer. Annars kan det ju också vara så att du fått ett måndagsexemplar.

Permalänk
Skrivet av Melodylekfull:

Inte det stabilaste nätagget. Hur gammalt är det?

Kolla i bios om du kommer in där, om voltvärdena på respektive linor stämmer. Annars kan det ju också vara så att du fått ett måndagsexemplar.

Jag köpte det 2/7, för en månad sen ganska exakt. I min burk så har jag TX750W och den har suttit där sedan 2008, 2009 och fungerar än idag. Så nu när jag skulle bygga en åt flickvännen tänkte jag köpa Corsair igen för min erfarenhet av dem har varit bra.

BIOS monitor:

CPU Input voltage(VCCIN) +1.744v
CPU Core voltage +0.989v
3.3V voltage +3.328v
5v voltage 5.080v
12v voltage +11.904

Jag vet inte om dessa siffror är normala, bra, dåliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silentstride:

Jag köpte det 2/7, för en månad sen ganska exakt. I min burk så har jag TX750W och den har suttit där sedan 2008, 2009 och fungerar än idag. Så nu när jag skulle bygga en åt flickvännen tänkte jag köpa Corsair igen för min erfarenhet av dem har varit bra.

BIOS monitor:

CPU Input voltage(VCCIN) +1.744v
CPU Core voltage +0.989v
3.3V voltage +3.328v
5v voltage 5.080v
12v voltage +11.904

Jag vet inte om dessa siffror är normala, bra, dåliga.

Alla serier utom AX i princip är budget från Corsair.
Kör på något stabilare som Cooler Master eller XFX.

Här kan du jämföra med mina siffror. Jag har Cooler Master V1200

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

Jag tänker åka tillbaka till netonnet idag och se vad som händer. Om jag får valet att byta ut den mot en likadan eller köpa ny så tänker, jag efter det jag hört, köpa ett annat märke.

Vilken av dessa skulle ni rekommendera?

Cooler Master G750M 750W

EVGA SuperNOVA B1 750W

Cooler Master B700 V2 700W

Tack på förhand.

Permalänk

Nu när jag tar ut PSUn så inser jag att jag satt fläkten uppåt/inått emot chassit. Egentligen ska den sitta nedåt riktad för att blåsa ut varmluft, nu har den istället blåst in varmluften in i chassit och grafikkortet har blåst ned varmluft emot PSUn. Kan detta ha något att göra med felmeddelandet? Jag kanske inte hade haft några problem om jag installerat den korrekt.

Permalänk
Medlem

Kan lika gärna vara moderkortet som är kasst.
Hade exakt samma problem med en Maximus Gene Z97m, trodde det var PSUn (Cooler Master V850), bytte till ett Seasonic Platinum 860W XP2, fick samma fel efter någon vecka. Nytt moderkort och tillbaka till CM V850 och nu lirar det utan några som helst problem.

Permalänk
Entusiast

Jag hade samma problem och läste runt på Asus ROG forum, jag såg där att Asus själva har sagt att man kan stänga av den om den krånglar. De flesta nätaggregat har inbyggda "säkringar" för att inte dra med sig systemet vid eventuellt haveri. Jag har själv ett AX760.

Gör som du vill, men jag stängde av funktionen.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Skrivet av Sludent:

Kan lika gärna vara moderkortet som är kasst.
Hade exakt samma problem med en Maximus Gene Z97m, trodde det var PSUn (Cooler Master V850), bytte till ett Seasonic Platinum 860W XP2, fick samma fel efter någon vecka. Nytt moderkort och tillbaka till CM V850 och nu lirar det utan några som helst problem.

Vad bytte du till för moderkort?

Skrivet av Jonssown:

Jag hade samma problem och läste runt på Asus ROG forum, jag såg där att Asus själva har sagt att man kan stänga av den om den krånglar. De flesta nätaggregat har inbyggda "säkringar" för att inte dra med sig systemet vid eventuellt haveri. Jag har själv ett AX760.

Gör som du vill, men jag stängde av funktionen.

Jag har läst att felet fortsätter för de flesta och jag vågar inte gissa på att mitt nätaggregat har inbyggda säkringar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast

@Silentstride: Vi får höra med någon som kan tänkas veta just detta om CXM serien.
@MultiMan: Har du någon susning om detta?

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silentstride:

Jag tänker åka tillbaka till netonnet idag och se vad som händer. Om jag får valet att byta ut den mot en likadan eller köpa ny så tänker, jag efter det jag hört, köpa ett annat märke.

Vilken av dessa skulle ni rekommendera?

Cooler Master G750M 750W

EVGA SuperNOVA B1 750W

Cooler Master B700 V2 700W

Tack på förhand.

Alla dom är Seasonic-byggen. Men personligen hade jag tagit Cooler-Master G750M.
Varför jag hela tiden tjatar om Cooler Master, är för att dom har egenskaper jag saknar i andra aggregat.
Ta en titt på den här sidan, så visas lite av det jag pratar om.
http://www.coolermaster.com/powersupply/modular-gm-series/g75...

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

Åkte till netonnet idag och killen sa att jag får antingen tillgodo kort på pengarna eller så kan han skicka in den till service. Så jag tog pengarna o köpte ett CM G750M för 50kr till. Åkte hem, satte ihop det och spelat ett tag, inte startat om sig själv någonting ännu. Fläkten är monterad rätt denna gången, men fläkten nedåt mot golvet. Får se om den håller mer än en månad till skillnad mot CX. Lite orättvist för den har andra förutsättningar men så länge det funkar så är jag nöjd.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lifooz:

Alla dom är Seasonic-byggen. Men personligen hade jag tagit Cooler-Master G750M.
Varför jag hela tiden tjatar om Cooler Master, är för att dom har egenskaper jag saknar i andra aggregat.
Ta en titt på den här sidan, så visas lite av det jag pratar om.
http://www.coolermaster.com/powersupply/modular-gm-series/g75...

/Lifooz

G750M är väl ändå CWT?
EVGA G1 (och B1) är FSP.

Det enda av de tre du säger är SeaSonic är Cooler Master V700 och det är det jag rekommenderar.

Eftersom du verkar så tvärsäker på att alla tre skulle vara SeaSonic så får du gärna styrka detta på något sätt, det hade uppskattats eftersom jag inte vill ha fel information själv.

G750M är ett riktigt budgetbygge, tråkigt att det rekommenderas: https://translate.google.com/translate?depth=1&hl=es&ie=UTF8&...

Skrev fel med G1 men B1 är också FSP
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silentstride:

Åkte till netonnet idag och killen sa att jag får antingen tillgodo kort på pengarna eller så kan han skicka in den till service. Så jag tog pengarna o köpte ett CM G750M för 50kr till. Åkte hem, satte ihop det och spelat ett tag, inte startat om sig själv någonting ännu. Fläkten är monterad rätt denna gången, men fläkten nedåt mot golvet. Får se om den håller mer än en månad till skillnad mot CX. Lite orättvist för den har andra förutsättningar men så länge det funkar så är jag nöjd.

Kan säga att cx750m är ett riktigt skit agg!!
Trodde att jag hade en bra version av det.. Men när jag montera ner datorn för ett tag sedan så märkte jag att de va "brännskador" på strömkontakten till min ssd...

Bytte ganska snabbt efter det ^^

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silentstride:

Nu när jag tar ut PSUn så inser jag att jag satt fläkten uppåt/inått emot chassit. Egentligen ska den sitta nedåt riktad för att blåsa ut varmluft, nu har den istället blåst in varmluften in i chassit och grafikkortet har blåst ned varmluft emot PSUn. Kan detta ha något att göra med felmeddelandet? Jag kanske inte hade haft några problem om jag installerat den korrekt.

Skrivet av Silentstride:

Åkte till netonnet idag och killen sa att jag får antingen tillgodo kort på pengarna eller så kan han skicka in den till service. Så jag tog pengarna o köpte ett CM G750M för 50kr till. Åkte hem, satte ihop det och spelat ett tag, inte startat om sig själv någonting ännu. Fläkten är monterad rätt denna gången, men fläkten nedåt mot golvet. Får se om den håller mer än en månad till skillnad mot CX. Lite orättvist för den har andra förutsättningar men så länge det funkar så är jag nöjd.

@Silentstride:
Ahem - trevligt att läsa att du satt fläkten rätt nu, men fläkten blåser inte ut varmluft! Den suger in kall luft i PSU'n, för att sedan blåsa ut varm luft genom perforeringen på baksidan/kortsidan! Rätt satt suger den alltså in kall luft genom perforeringen i chassits botten. Din första PSU har alltså matats med varmluft inifrån chassit! Gissar att den egentligen fungerade bra från början, men överhettades av varmluften.

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 530 / SSD: Intel 520 240GB / HDD: Seagate 7200RPM 2TB x2 / CPU: i5 2500K @ 4,7 Ghz / Kylning: Noctua NH-U12P push/pull / GPU: 2x MSI GTX 780 Twin Frozr SLI / PSU: Corsair AX850 / MB: ASUS P8P67 Deluxe / RAM: Corsair 2x8GB 2133 mhz / OS: W11, Ubuntu / Mus: Logitech G602 / TB: Logitech UltraX Premium / Ljud: Sennheiser HD 598, Skärm: ACER Predator XB271HUA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

G750M är väl ändå CWT?
EVGA G1 är FSP.

Det enda av de tre du säger är SeaSonic är Cooler Master V700 och det är det jag rekommenderar.

Eftersom du verkar så tvärsäker på att alla tre skulle vara SeaSonic så får du gärna styrka detta på något sätt, det hade uppskattats eftersom jag inte vill ha fel information själv.

G750M är ett riktigt budgetbygge, tråkigt att det rekommenderas: https://translate.google.com/translate?depth=1&hl=es&ie=UTF8&...

Jag kan ha utdaterad information så jag ställer mig också neutral.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lifooz:

Jag kan ha utdaterad information så jag ställer mig också neutral.
/Lifooz

Vadå "ställer mig också neutral"?

Har du fel så bör du rätta ditt inlägg, aldrig bra när det står fel.

Du får gärna kommentera testet av G750M också som är fullt av usla Jun Fu.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Vadå "ställer mig också neutral"?

Har du fel så bör du rätta ditt inlägg, aldrig bra när det står fel.

Du får gärna kommentera testet av G750M också som är fullt av usla Jun Fu.

(Du behöver inte bli kratt på mig *sad-face*)
Jag är inte utvecklingsansvarig på CM. Men vad jag kunde utläsa av ditt förra inlägg så skrev du en klassisk "rätta mig om jag har fel"
(Läsa mellan raderna)
Jag hoppar på det tåget just för tillfället då jag inte har uppdaterad information. Saker och ting ändras med tiden och det man läste låt säga 2010 stämmer inte nödvändigtvis idag. Och jag kan erkänna att det var ett tag sedan jag kollade sist.
Nåväl, då ser vi till att göra bästa möjliga av saken, jag skall se om jag kan luska rätt på daterad info om vem som tillverkar PSU åt vem.
Ha en underbar afton.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av LucaBoo:

@Silentstride:
Ahem - trevligt att läsa att du satt fläkten rätt nu, men fläkten blåser inte ut varmluft! Den suger in kall luft i PSU'n, för att sedan blåsa ut varm luft genom perforeringen på baksidan/kortsidan! Rätt satt suger den alltså in kall luft genom perforeringen i chassits botten. Din första PSU har alltså matats med varmluft inifrån chassit! Gissar att den egentligen fungerade bra från början, men överhettades av varmluften.

Du tror inte att ett nätagg är byggt för att klara av varmluft från ett chassi? Hur varmt blir det ens på golvet av ett chassi?
Hur tror du att gamla PSUer har överlevt som satt precis ovanför CPUn och drog in all värme som steg uppåt?