Vad ska man ha? Mac Mini? HTPC? Bärbart?

Permalänk
Medlem

Vad ska man ha? Mac Mini? HTPC? Bärbart?

Jag tänkte slopa min stora PC i vardagsrummet och satsa på något litet och tyst.

Vad fasen ska man ha? Verkar finnas en uppsjö...

Budget är ca. 6-8k, ska klara film, musik, websurf, enklare bildredigering och allmänna lätta vardagssaker. Helst optisk enhet och gärna SSD om möjligt.

Förslag?

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem

Bygg något litet själv. Då kan du skräddarsy den som du vill efter dina behov
Plus att prislappen mycket väl kan stanna på ca 3k.

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem

Hade helst sluppit bygga, men är inte en omöjlighet.

Det finns inga vettiga färdiga maskiner då?

Optisk enhet går ju att köpa till, så det är inte superprio...

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem

Kolla på Intel NUC.
Krävs lite byggande då du måste peta in minnen bl.a, klart rolig maskin.

Strömsnål är den också.

Edit:
Det snövit länkade ovan ser ut att vara en NUC

Permalänk
Medlem

Glömde säga att den också gärna ska vara riktigt tyst.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk

Jag kör med Mac mini, funkar klockrent. Har den lite äldre modellen med inbyggd DVD-läsare. Filmerna har jag på ett par NAS:ar och jag kan t.o.m. spela spel från min PC via Steam in-home streaming + PS3 handkontroller

Permalänk
Medlem
Skrivet av HellDildo:

Jag kör med Mac mini, funkar klockrent. Har den lite äldre modellen med inbyggd DVD-läsare. Filmerna har jag på ett par NAS:ar och jag kan t.o.m. spela spel från min PC via Steam in-home streaming + PS3 handkontroller

Mac Mini känns intressant.

Har mycket Apple-prylar så den kan säkert fungera bra med det.

Extern optisk enhet kan jag köpa till. Är den tyst?

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem
Skrivet av ormey:

Kolla på Intel NUC.
Krävs lite byggande då du måste peta in minnen bl.a, klart rolig maskin.

Strömsnål är den också.

Edit:
Det snövit länkade ovan ser ut att vara en NUC

Nackdelen med en NUC jämfört med tex en Mac Mini är att NUC i5or och i7or en är rejält högljudd såfort den måste arbeta lite. Krävs i princip att man köper ett fanless chassi för att få bort fläktljudet.

Permalänk
Inaktiv

Enklaste och snyggaste är enligt mig en gammal laptop (utan skärm) som man fäster bakom TVn i hålen som man annars har för att hänga upp den. (Funkar givetvis bara om tvn inte är upphängd redan.). Billigt, syns inte och väldigt tyst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Enklaste och snyggaste är enligt mig en gammal laptop (utan skärm) som man fäster bakom TVn i hålen som man annars har för att hänga upp den. (Funkar givetvis bara om tvn inte är upphängd redan.). Billigt, syns inte och väldigt tyst.

Även detta en bra tanke. En riktigt bra laptop går ju utmärkt att använda.

Känns som om det blir det eller en Mac Mini då. Gillar Windows 10, så även PC är absolut intressant.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Skrivet av Muyfa666:

Mac Mini känns intressant.

Har mycket Apple-prylar så den kan säkert fungera bra med det.

Extern optisk enhet kan jag köpa till. Är den tyst?

Mac Mini:n är tyst, jag har aldrig hört fläktljud ens.

Permalänk
Medlem

Har inte kört nucen så kan inte säga så mycket om den men även jag har en Mac mini (med den inbyggda läsaren) och jag kan säga att jag är galet nöjd! Jag har haft min sedan 2010 och använder den i sort sett varje dag.

Snygg, diskret, tyst och fyller sin funktion!

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem

Fortfarande lite i valet och kvalet... har ju några PC-enheter kvar som bl.a använder externa diskar osv.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem

Jag skaffade mig en NUC i5 och är fetnöjd. Inte billigast, men liten och lättgömd.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC