Permalänk

Hörlursförstärkare

hej,
tänkte investera i en hörlursförstärkare (upp till 1500kr), för att koppla till datorns interna ljudkort. Sitter idag med Creative Labs X-Fi Titanium Fatal1ty Pro och ett par Philips Fidelio X1.

Dessa är förstärkarna jag tittar på:

1) Shiit Magni 2:
http://schiit.com/products/magni-2

2) Pro-Ject Head Box S
http://www.ljudfokus.se/show_prod.php?prodid=5758

Massdrop har också ett släpp på en O2:

3) Objective 2 (o2):
https://www.massdrop.com/buy/massdrop-o2-amplifier

Tar tacksamt emot era erfarenheter ang dessa tre förstärkare, och även om ni har andra tips i prisklassen...

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic | i9 9900KS @5GHz | Aorus Master Z390 | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro 3200MHz | NZXT Kraken X72 | Gigabyte RTX 3080 OC | Seasonic Prime Ultra Gold 1000w | Intel 660p Series M.2 2280 1TB | Creative Labs X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Asus Swift PG279Q IPS G-Sync | Ducky One 2 SF MX Red RGB | Philips Fidelio X1 | V-MODA BoomPro | Logitech G900 Chaos Spectrum

Permalänk

Nu vet jag inte säkert, men ditt ljudkort har ingen ordentligt line-out? Blir inte helt optimalt att köra en förstärkare direkt mot ljudkortet då signalen är anpassad för hörlurar/enklare högtalare. Fidelio X1 är ju inte direkt supertörstiga på effekt så kanske en fiio e10K skulle fungera bra här. Har både line-out ( om du vill köra tungdrivna lurar i framtiden ) Och en bra dac.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar Shiit mest, men de två andra är mycket bra val de också. Det beror väl mestadels på vad du har för behov av design, kontakter, reglage osv.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Hedersmedlem

*Bump raderad i enlighet med §4.1*

Observera att vi av rättviseskäl ej tillåter bumpning. Denna gången har jag inte låst tråden, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns. Man får posta flera inlägg i rad, men då krävs det att inlägget tillför ny och relevant information.
/moderator

Skrivet av xxxPaladinxxx:
Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

o2 får ju alltid bra omdömen, så känns som ett säkert val, och det där massdrop priset är ju onekligen lockande (har övervägt själv), har det klargjorts att ac adaptern fungerar i ~230v?

Permalänk
Skrivet av kronwalled:

o2 får ju alltid bra omdömen, så känns som ett säkert val, och det där massdrop priset är ju onekligen lockande (har övervägt själv), har det klargjorts att ac adaptern fungerar i ~230v?

Nä kunde inte hitta något om det så det känns lite risky. ...sedan har dom inte specat om det blir andra ändringar heller.....

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic | i9 9900KS @5GHz | Aorus Master Z390 | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro 3200MHz | NZXT Kraken X72 | Gigabyte RTX 3080 OC | Seasonic Prime Ultra Gold 1000w | Intel 660p Series M.2 2280 1TB | Creative Labs X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Asus Swift PG279Q IPS G-Sync | Ducky One 2 SF MX Red RGB | Philips Fidelio X1 | V-MODA BoomPro | Logitech G900 Chaos Spectrum

Permalänk
Skrivet av Agustavsson:

Nu vet jag inte säkert, men ditt ljudkort har ingen ordentligt line-out? Blir inte helt optimalt att köra en förstärkare direkt mot ljudkortet då signalen är anpassad för hörlurar/enklare högtalare. Fidelio X1 är ju inte direkt supertörstiga på effekt så kanske en fiio e10K skulle fungera bra här. Har både line-out ( om du vill köra tungdrivna lurar i framtiden ) Och en bra dac.

Jag har Line out och vad jag förstått så är mitt kort ett av creatives bättre. Dock inte i klass med med stx men jag vill ha Creations 3d cmoss för fps spel.

Skrivet av morxy49:

Rekommenderar Shiit mest, men de två andra är mycket bra val de också. Det beror väl mestadels på vad du har för behov av design, kontakter, reglage osv.

Har du shiit magni? Är det några direkta fördelar/nackdelar?

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic | i9 9900KS @5GHz | Aorus Master Z390 | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro 3200MHz | NZXT Kraken X72 | Gigabyte RTX 3080 OC | Seasonic Prime Ultra Gold 1000w | Intel 660p Series M.2 2280 1TB | Creative Labs X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Asus Swift PG279Q IPS G-Sync | Ducky One 2 SF MX Red RGB | Philips Fidelio X1 | V-MODA BoomPro | Logitech G900 Chaos Spectrum

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxxPaladinxxx:

Nä kunde inte hitta något om det så det känns lite risky. ...sedan har dom inte spelat om det blir andra ändringar heller.....

Var det inte snack om att de skulle ge fullständiga specifikationer innan droppen slutade så man kunde bestämma om man ville vara med eller inte. Sugen på en är man, men åker väl på ev tull och moms ovanpå det hela tyvärr.

Permalänk
Medlem

O2 skulle jag säga. Pro-jecten har jag för mig att den är rätt strömsnål så har du lurar med hög impedans kan du vara värt att ta med i beräkningarna. Magni är lite för ljus i diskanten imho, så den är jag inget jättefan av. Snygg däremot.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag stod mellan Shiit Magni och O2.
Slutade med en O2 + ODAC kombo. Har inte varit mer nöjd med mitt ljud.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxxPaladinxxx:

Nä kunde inte hitta något om det så det känns lite risky. ...sedan har dom inte specat om det blir andra ändringar heller.....

Om du inte har sett det så verkar det som att det som medföljer är för 110V, så egen strömförsörjning får man hitta.

Det verkar som att det ska komma ytterligare en drop, grovt uppskattat under november, där viss modifiering ska vara möjlig, bl a ~230v.

Permalänk
Skrivet av kronwalled:

Om du inte har sett det så verkar det som att det som medföljer är för 110V, så egen strömförsörjning får man hitta.

Det verkar som att det ska komma ytterligare en drop, grovt uppskattat under november, där viss modifiering ska vara möjlig, bl a ~230v.

Jo såg det. Deras designval på lådan var sådär också tycker jag.....Blir nog att beställa direkt från nån sida istället. Är sugen på en O2 men det som stör mig är att line-in är på framsidan.med tull och moms så skiljer det inte så mycket....

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic | i9 9900KS @5GHz | Aorus Master Z390 | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro 3200MHz | NZXT Kraken X72 | Gigabyte RTX 3080 OC | Seasonic Prime Ultra Gold 1000w | Intel 660p Series M.2 2280 1TB | Creative Labs X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Asus Swift PG279Q IPS G-Sync | Ducky One 2 SF MX Red RGB | Philips Fidelio X1 | V-MODA BoomPro | Logitech G900 Chaos Spectrum

Permalänk
Skrivet av oatp1b1:

O2 skulle jag säga. Pro-jecten har jag för mig att den är rätt strömsnål så har du lurar med hög impedans kan du vara värt att ta med i beräkningarna. Magni är lite för ljus i diskanten imho, så den är jag inget jättefan av. Snygg däremot.

Skrivet av DavidtheDoom:

Jag stod mellan Shiit Magni och O2.
Slutade med en O2 + ODAC kombo. Har inte varit mer nöjd med mitt ljud.

Står mellan O2 och pro-jecten då båda finns i Europa.
Har ju fidelio x1 som dom är ju inte tungdrivna men man kanske vill byta upp sig så småningom
Jag hade tagit O2 director om det inte hade varit att line-in varit på framsidan. Gillar när det är cleant från kablar.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic | i9 9900KS @5GHz | Aorus Master Z390 | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro 3200MHz | NZXT Kraken X72 | Gigabyte RTX 3080 OC | Seasonic Prime Ultra Gold 1000w | Intel 660p Series M.2 2280 1TB | Creative Labs X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Asus Swift PG279Q IPS G-Sync | Ducky One 2 SF MX Red RGB | Philips Fidelio X1 | V-MODA BoomPro | Logitech G900 Chaos Spectrum

Permalänk

Hej igen,
har läst på ganska mycket om o2:an nu och det lutar åt denna nu faktiskt:
http://www.headnhifi.com/amplifiers/O2-ODAC-fully-modded
Men när man kommer upp i denna prisklass och dac/amp kombo finns det ju annat att välja på också, bla denna:
http://www.ljudfokus.se/produkt/musical-fidelity-v90-hpa/6518...

Tips? jag är ingen audio-fil utan lyssnar mest casual, samt spelar spel.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic | i9 9900KS @5GHz | Aorus Master Z390 | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro 3200MHz | NZXT Kraken X72 | Gigabyte RTX 3080 OC | Seasonic Prime Ultra Gold 1000w | Intel 660p Series M.2 2280 1TB | Creative Labs X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Asus Swift PG279Q IPS G-Sync | Ducky One 2 SF MX Red RGB | Philips Fidelio X1 | V-MODA BoomPro | Logitech G900 Chaos Spectrum

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxxPaladinxxx:

Hej igen,
har läst på ganska mycket om o2:an nu och det lutar åt denna nu faktiskt:
http://www.headnhifi.com/amplifiers/O2-ODAC-fully-modded
Men när man kommer upp i denna prisklass och dac/amp kombo finns det ju annat att välja på också, bla denna:
http://www.ljudfokus.se/produkt/musical-fidelity-v90-hpa/6518...

Tips? jag är ingen audi-fil utan lyssnar mest casual, samt spelar spel.

v90 har enligt specen på sidan hela 50 ohms utgångsimpedans, vilket gör att dina Fidelio X1 kommer låta "fel"...
Skulle inte rekommendera den kombon.

Utan att dra alltför mycket detaljer så vill man att utgångsimpedansen är max 1/8 av lurens impedans för att den inte ska påverka ljudet.
kolla Innerfidelitys mätningar på "Electrical Impedance (lila) här:
http://www.innerfidelity.com/images/PhilipsFidelioX1.pdf
I praktiken så kan man säga att den där hörlursförstärkaren kommer göra att du lägger på en equaliserkurva som ser ut som den där lila impedanskurvan. Den lär kunna bli rätt murrig i basen och skrikig på toppen!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

v90 har enligt specen på sidan hela 50 ohms utgångsimpedans, vilket gör att dina Fidelio X1 kommer låta "fel"...
Skulle inte rekommendera den kombon.

Utan att dra alltför mycket detaljer så vill man att utgångsimpedansen är max 1/8 av lurens impedans för att den inte ska påverka ljudet.
kolla Innerfidelitys mätningar på "Electrical Impedance (lila) här:
http://www.innerfidelity.com/images/PhilipsFidelioX1.pdf
I praktiken så kan man säga att den där hörlursförstärkaren kommer göra att du lägger på en equaliserkurva som ser ut som den där lila impedanskurvan. Den lär kunna bli rätt murrig i basen och skrikig på toppen!

ok, tror jag hänger med, konstigt att v90 står specad för lurar mellan 10-600 Ohm.

en annan sak dock, på o2 står det:
Output Impedance 0.54 Ohms
skiljer det sig verkligen en faktor 10 i ut-impedance mellan dessa förstärkare eller är det jag som inte hänger med?

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic | i9 9900KS @5GHz | Aorus Master Z390 | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro 3200MHz | NZXT Kraken X72 | Gigabyte RTX 3080 OC | Seasonic Prime Ultra Gold 1000w | Intel 660p Series M.2 2280 1TB | Creative Labs X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Asus Swift PG279Q IPS G-Sync | Ducky One 2 SF MX Red RGB | Philips Fidelio X1 | V-MODA BoomPro | Logitech G900 Chaos Spectrum

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxxPaladinxxx:

ok, tror jag hänger med, konstigt att v90 står specad för lurar mellan 10-600 Ohm.

en annan sak dock, på o2 står det:
Output Impedance 0.54 Ohms
skiljer det sig verkligen en faktor 10 i ut-impedance mellan dessa förstärkare eller är det jag som inte hänger med?

Japp, om specen på v90 stämmer (de kan ju släppt en ny rev?) så är det en faktor 10 i skillnad!
Jag vete 17 varför de satt så hög impedans på v90 faktiskt. Musical fidelity har väl ett gäng andra stärkare med låg impedans såvitt jag vet.

... och redan 2013 fick ju tex Meridian explorer skit för att den hade ca 48 ohms utgångsimpedans, så tillverkarna borde ju lära sig kan man tycka!
(om du är intresserad, läs denna: http://www.innerfidelity.com/content/meridian-explorer-case-s... )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Roger W:

Japp, om specen på v90 stämmer (de kan ju släppt en ny rev?) så är det en faktor 10 i skillnad!
Jag vete 17 varför de satt så hög impedans på v90 faktiskt. De har väl ett gäng andra med låg impedans såvitt jag vet.

... och redan 2013 fick ju tex Meridian explorer skit för att den hade ca 48 ohms utgångsimpedans, så tillverkarna borde ju lära sig kan man tycka!
(om du är intresserad, läs denna: http://www.innerfidelity.com/content/meridian-explorer-case-s... )

Många tillverkare väljer medvetet en hög utimpedans för att de vill få en färgning av ljudet, de flesta föredrar ju ett "varmare ljud" före ett neutralt och i stället för att byta musiker så förvränger man återgivningen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Många tillverkare väljer medvetet en hög utimpedans för att de vill få en färgning av ljudet, de flesta föredrar ju ett "varmare ljud" före ett neutralt och i stället för att byta musiker så förvränger man återgivningen.

Problemet med för hög utimpedans är att det ju påverkar alla lurar olika. Det går inte att räkna med att man får ett varmare ljud. Dessutom pajar man ju dämpningsfaktorn.

Att man väljer hög utgångsimpedans har nog flera faktorer:
- Rörstärkare har en tendens att naturligt ha hög utgångsimpedans (utan att gå in i detaljer)
- Vissa opampar / förstärkarkretsar blir instabila och oscillerar vid låg utgångsimpedans (exempel: asus xonar st/stx)
- Vid riktigt låg utgångsimpedans så blir förstärkaren känslig för att koppla i och ur hörlurar i drift om man inte bygger säkerhetskretsar som tar hand om det
- Det finns en riktigt gammal utdaterad hörlursstandard sen typ 50-talet där 120ohm utgångsimpedans är standard
- Tillverkaren vet inte bättre, eller har sina egna konstiga idéer kring utgångsimpedans

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.