Permalänk
Medlem

ASUS vs. EVGA

Tja.
Jag skall införskaffa ett nytt grafikkort.
I dagsläget har jag ett Geforce 760, men jag skall uppgradera till ett 980.
Ett 980 ti är over the edge.

Jag väljer nu mellan tillverkare av kortet.

Jag kommer nog inte att klocka i närtid.

Är det någon som har tips på vilket jag skall välja?

Visa signatur

Fractal Design define C/S, 3700x, Asus 570x-p, EVGA 980ti, Corsair vengeance 32 GB 3200 MHz.

Permalänk
Medlem

EVGA

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Skrivet av Surdal:

Tja.
Jag skall införskaffa ett nytt grafikkort.
I dagsläget har jag ett Geforce 760, men jag skall uppgradera till ett 980.
Ett 980 ti är over the edge.

Jag väljer nu mellan tillverkare av kortet.

Jag kommer nog inte att klocka i närtid.

Är det någon som har tips på vilket jag skall välja?

Både Asus och EVGA har riktigt bra kort, EVGA brukar dock ha längre garantier om man registrerar produkten på deras sida.

Hade personligen valt det billigaste av dom 2

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Jag skulle ta ett Evga, helt klart det snyggaste grafikkorten.

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem

kan någon säga varför EVGA är det bättre valet?

Visa signatur

Fractal Design define C/S, 3700x, Asus 570x-p, EVGA 980ti, Corsair vengeance 32 GB 3200 MHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surdal:

kan någon säga varför EVGA är det bättre valet?

Snyggt, snabbt och plus att de har en av de bästa garantierna på marknaden.

Men...visst det finns kort som går lite snabbare men låter ju därefter också.

Jag kan personligen rekommendera MSI GTX 980 Gaming (har ett själv, fick det till bra pris!). Mycket snabbt och tyst kort och mitt lider inte av något coilwhine, som många 970 lider av.

Hade jag inte fått det till ett så bra pris så hade jag tagit ett Evga.

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem

Om TS inte vill "go over the top" så finns det bästa sapphire 390x kortet att få tag på för 4390kr, ca 1000kr billigare än EVGA 980 kortet:
https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/amd/sapphi...

Klart det inte är lika snabbt som 980, men här är en jämförelse och 390x tar 980 i 3 av 9 test som han kör:
https://www.youtube.com/watch?v=D0YOdL4A0lg (3:10 börjar testerna/jämförelserna om man ej vill höra försnacket)
Så tusen kronor billigare och snabbare än 980 i 33% av testen. Kan ju givetvis även säga att för 1000kr till får man 980 som är snabbare i 66% av testen.

Tänkte bara om du inte vill hosta upp 5k+ för ett grafikkort så är 390x ett bra alt

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surdal:

kan någon säga varför EVGA är det bättre valet?

Tystare, snabbare, snyggare, längre garanti.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Surdal:

kan någon säga varför EVGA är det bättre valet?

Båda korten är egentligen lika bra, men EVGA är billigare just nu och EVGA har alltid haft bättre garantivillkor än ASUS.
Dessutom - personlig erfarenhet - är EVGAs ACX-kylare tystare.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hade tagit Asus. Jag tycker de är snyggare, Direct CU II-kylaren har varit knäpptyst på båda korten jag har haft och jag har aldrig haft några problem så jag har behövt använda garantin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DatorMuppen:

Läste du summeringen av kortet som jag la in ovan?
Plus att de har en av de bästa garantierna på marknaden.

Men...visst det finns kort som går lite snabbare men låter ju därefter också.

jorå, länken var till TI varianten, men jag letade rätt på 980:n.
ljudnivån vill jag hålla nere en aning, så därmed lutar det åt EVGA

Skrivet av stimpen:

Om TS inte vill "go over the top" så finns det bästa sapphire 390x kortet att få tag på för 4390kr, ca 1000kr billigare än EVGA 980 kortet:
https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/amd/sapphi...

Klart det inte är lika snabbt som 980, men här är en jämförelse och 390x tar 980 i 3 av 9 test som han kör:
https://www.youtube.com/watch?v=D0YOdL4A0lg (3:10 börjar testerna/jämförelserna om man ej vill höra försnacket)
Så tusen kronor billigare och snabbare än 980 i 33% av testen. Kan ju givetvis även säga att för 1000kr till får man 980 som är snabbare i 66% av testen.

Tänkte bara om du inte vill hosta upp 5k+ för ett grafikkort så är 390x ett bra alt

Jag har sagt upp min relation till AMD.

Skrivet av Zcenicx:

Båda korten är egentligen lika bra, men EVGA är billigare just nu och EVGA har alltid haft bättre garantivillkor än ASUS.
Dessutom - personlig erfarenhet - är EVGAs ACX-kylare tystare.

ljudnivån vill jag hålla nere en aning, så därmed lutar det åt EVGA

Är ryktet om generella prissänkningar på Nvidias grafikkort fortfarande aktuellt ?

Visa signatur

Fractal Design define C/S, 3700x, Asus 570x-p, EVGA 980ti, Corsair vengeance 32 GB 3200 MHz.

Permalänk
Medlem

EVGA bra garanti och säljer dessutom backplates till sina kort.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surdal:

jorå, länken var till TI varianten, men jag letade rätt på 980:n.
ljudnivån vill jag hålla nere en aning, så därmed lutar det åt EVGA

Jag har sagt upp min relation till AMD.

ljudnivån vill jag hålla nere en aning, så därmed lutar det åt EVGA

Är ryktet om generella prissänkningar på Nvidias grafikkort fortfarande aktuellt ?

Säga upp relationen med 50% av alla grafikkort på marknaden? Det minskar valmöjligheten markant

Iaf såg precis denna och visste inte det var sådan skillnad i högre upplösningar, men ska du ngnsin uppgradera från 1080p så är 390x nästan konstant snabbare (i flera spel markant snabbare) än 980 i 4k i alla spelen de testar och detta för 1000kr mindre:
https://www.youtube.com/watch?v=mHlN8s7ENuo

Jaja ska inte tjata ngt mer 980 är bra kort och har inget mot dem, mer du skrev du tyckte 980 ti var lite saftigt så tänkte kanske 5k+ kändes lite väl mycket i plånboken med.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surdal:

jorå, länken var till TI varianten, men jag letade rätt på 980:n.
ljudnivån vill jag hålla nere en aning, så därmed lutar det åt EVGA

Jo, jag såg det, mitt fel, har ändrat i inlägget.

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem

Om vi snackar pris också så kolla detta!

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2825221

Sen har vi det billigaste, men gillar personligen inte deras kylare/design.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2836764

Jag kan inte med Asus senaste design på korten d.s.k. STRIX, ser för******* ut tycker jag, men det är en smaksak.

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Säga upp relationen med 50% av alla grafikkort på marknaden? Det minskar valmöjligheten markant

Iaf såg precis denna och visste inte det var sådan skillnad i högre upplösningar, men ska du ngnsin uppgradera från 1080p så är 390x nästan konstant snabbare (i flera spel markant snabbare) än 980 i 4k i alla spelen de testar och detta för 1000kr mindre:
https://www.youtube.com/watch?v=mHlN8s7ENuo

Jaja ska inte tjata ngt mer 980 är bra kort och har inget mot dem, mer du skrev du tyckte 980 ti var lite saftigt så tänkte kanske 5k+ kändes lite väl mycket i plånboken med.

Skrivet av fermia:
Skrivet av DatorMuppen:

Om vi snackar pris också så kolla detta!

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2825221

Sen har vi det billigaste, men gillar personligen inte deras kylare/design.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2836764

Min budget ligger mellan 5-6k. Jag kommer att välja kort med omsorg och inte tumma på kvalité / prestanda när jag ändå pyntar så mycket för ett kort.

Varför är ursprungspriset på ASUS-kortet dyrare än EVGA? kan det bero på fläkttekniken ?

Visa signatur

Fractal Design define C/S, 3700x, Asus 570x-p, EVGA 980ti, Corsair vengeance 32 GB 3200 MHz.

Permalänk
Medlem

Tror inte det, Evga har ju en bättre fläktlösning tycker jag, priset beror nog på tillverkning, tillgång till komponenter och hur nära man arbetar med Nvidia...tror jag!

En sak till som har med priset att göra är att Evga kör med Nvidias referenskort på just dessa kort. För det finns ju Kingpin korten och de är specialdesignade och därmed högre pris men en jädra OC potential.

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem

Kör på ett EVGA, snyggt och väldigt bra garanti!

Permalänk
Medlem

EVGA alla dar i veckan.

Permalänk
Medlem

Asus support är jävlat värdelös.

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Inaktiv

EVGAs support är superb, svarar direkt och skickar gladeligen original .rom/vBIOS över mejl vid ett eventuellt fel.