Permalänk

Uppgradera delar av datorn

Hallå!

Jag har tänkt att uppgradera min dator de kommande månaderna och behöver därför lite hjälp. Min tanke var att uppgradera min cpu och mitt ram-minne. Men alla tips är välkomna. Tack på förhand!

Mina specs: Geforce GTX 780, intel core i5-3470 3.20GHz, 6GB ram, Acer Predator G3620 motherboard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baverville:

Hallå!

Jag har tänkt att uppgradera min dator de kommande månaderna och behöver därför lite hjälp. Min tanke var att uppgradera min cpu och mitt ram-minne. Men alla tips är välkomna. Tack på förhand!

Mina specs: Geforce GTX 780, intel core i5-3470 3.20GHz, 6GB ram, Acer Predator G3620 motherboard.

Vad använder du datorn till? Tänker du syssla med överklockning? Med "uppgradera min cpu och mitt ram-minne" menar du också moderkort?

Det du kan uppgradera till på din plattform är en 3770k, och det verkar endast vettigt om du antingen ska överklocka (i vilket fall en 3570k också kan vara ett alternativ) eller gör saker som nyttjar HT. Mer ram kan du trycka i, och 6gb är i minsta laget, men har du koll på hur mycket du använder?

Ssd skulle jag rekommendera om du inte redan har det.

Permalänk
Entusiast

@kronwalled: Var inte så säker på det, med tanke på att det är ett OEM moderkort så är det svårt att säga, men det går nog att kolla på Acers hemsida.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

@kronwalled: Var inte så säker på det, med tanke på att det är ett OEM moderkort så är det svårt att säga, men det går nog att kolla på Acers hemsida.

Inte helt säker nu, men antar att du syftar på vilket chipset och överklockningsmöjligheter? Totalmiss från min sida, var så inne på att han skulle köpa nytt moderkort i samma veva. Du har helt rätt det bör nämnas, och allt som oftast har dessa OEM just H-/B-chipset för att det är ett lätt "icke-synligt" sätt att skära ner på kostnaderna.

Permalänk
Entusiast

@kronwalled: Jag syftade till störta delen på att CPU stödet på moderkortet kan vara väldigt begränsat, men om man köper ett nytt moderkort begagnat för någon hundring i samma veva (Z77) så blir det en bra kombination. Problem nummer 2: Nätaggregatet i datorn, Acers OEM nätaggregat? Får det plats vanliga ATX moderkort i Acer chassit? Många saker som spelar in när man ska uppgradera en OEM dator.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

@kronwalled: Jag syftade till störta delen på att CPU stödet på moderkortet kan vara väldigt begränsat, men om man köper ett nytt moderkort begagnat för någon hundring i samma veva (Z77) så blir det en bra kombination. Problem nummer 2: Nätaggregatet i datorn, Acers OEM nätaggregat? Får det plats vanliga ATX moderkort i Acer chassit? Många saker som spelar in när man ska uppgradera en OEM dator.

Absolut, nätagg och chassi är de två största frågetecknen vid uppgradering av märkesdatorer, men det är osannolikt att det ska vara så tight att utbyte av processor från samma generation ska få det hela att fallera. Iom att han har en Ivy Bridge i dagsläget kan man anta att resterande processorer från Ivy Bridge serien fungerar.

Permalänk

Hallå igen!

Tack för svaren. Jag använder min dator till att spela.
Jag har varit inne på att byta chassit också då acer-chassit i praktiken redan är för litet(det var på en håret som vi fick in 780 i datorn).
Värt att nämna är att jag har bytt ut nätverksaggregatet till ett be quiet! Kraft 600w.
Så det ända som är kvar från "orginal"datorn är moderkortet och ram-minnet. Såvida det inte finns fler komponenter? (är ganska ny vad det gäller att uppgradera datorrer så ni får ursäkta min okunnighet:))

Edit: Jag hade inte tänkt mig att överklocka då jag inte kan göra det, och moderkort kanske är en bra ide att byta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baverville:

Hallå igen!

Tack för svaren. Jag använder min dator till att spela.
Jag har varit inne på att byta chassit också då acer-chassit i praktiken redan är för litet(det var på en håret som vi fick in 780 i datorn).
Värt att nämna är att jag har bytt ut nätverksaggregatet till ett be quiet! Kraft 600w.
Så det ända som är kvar från "orginal"datorn är moderkortet och ram-minnet. Såvida det inte finns fler komponenter? (är ganska ny vad det gäller att uppgradera datorrer så ni får ursäkta min okunnighet:))

Edit: Jag hade inte tänkt mig att överklocka då jag inte kan göra det, och moderkort kanske är en bra ide att byta.

Om du inte ska överklocka är frågan hur stor ide det är att uppgradera processorn, om du inte drar stor nytta av HT (fler trådar, vilket inte så värst många spel nyttjar i dagsläget).

Vad är det som inte presterar ok?

Permalänk

@kronwalled: När jag spelar witcher 3 och gta 5 och det kommer många npc:er på skärmen sammtidigt så går fps:en ner ganska rejält. Så jag tänkte att det hade något med processern att göra

Permalänk
Medlem
Skrivet av baverville:

@kronwalled: När jag spelar witcher 3 och gta 5 och det kommer många npc:er på skärmen sammtidigt så går fps:en ner ganska rejält. Så jag tänkte att det hade något med processern att göra

Vet inte vad npc står för. Har du grafikinställningarna uppskruvat högt?

Vågar inte svara på vilken fps man kan tänkas få, det är ju ganska krävande spel, men om du inte har väldigt höga inställningar tycker jag det borde flyta på ok.

Permalänk
Medlem

Nja asså det är inte värt riktigt att köpa nytt då du har en väldigt bra dator endå... Men om du verkligen vill ha bättre fps så behövs nog både cpu och GPU uppgraderas...