Ingen spegling i windows 10

Permalänk
Medlem

Ingen spegling i windows 10

I windows 7 hade jag min 120hz monitor som primär skärm och kunde spela upp på en större 60hz TV skärm med spegling som numera heter duplicera i Windows 10. Problemet är att jag inte kan välja vilken som är primär skärm med duplicering så Windows tvingar mig att använda 60hz! Det jag vill kunna göra är att spela i 120hz med min monitor som primär tack och inte min TV. Jag har kollat i Nividas kontroll panel inte mycket där heller. Jag har Asus GTX 970 Strix-kort.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Noctua NH-U12A | ASUS ROG CROSSHAIR X670E HERO | G.Skill Trident Z5 Neo
DDR5-6000 2x16GB | ROG Strix GeForce RTX 4090 24GB | Samsung 990 PRO 2x2TB | Corsair HX1000i | Fractal Design North | LG 38" 21:9 UltraGear

Permalänk
Medlem

Har en Samsung tv inkopplad via min router, vad är smidigaste sättet att använda den som skärm för t.ex youtube?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av KRUSSIDULL:

I windows 7 hade jag min 120hz monitor som primär skärm och kunde spela upp på en större 60hz TV skärm med spegling som numera heter duplicera i Windows 10. Problemet är att jag inte kan välja vilken som är primär skärm med duplicering så Windows tvingar mig att använda 60hz! Det jag vill kunna göra är att spela i 120hz med min monitor som primär tack och inte min TV. Jag har kollat i Nividas kontroll panel inte mycket där heller. Jag har Asus GTX 970 Strix-kort.

Det blir ju per definition spegling om du har exakt samma "bild data" på alla ställen du visar den, har du olika uppdateringsfrekvens är det ju inte en riktig spegling
En av portarna på grafikkorten brukar vara primär så du kan ju prova att koppla om kablaget om du inte vet hur kortet rangordnar portarna.

Skrivet av RogerP:

Har en Samsung tv inkopplad via min router, vad är smidigaste sättet att använda den som skärm för t.ex youtube?

En hdmi kabel mellan dator och tv eller en Chromecast är nog enklast.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Citat:

En hdmi kabel mellan dator och tv eller en Chromecast är nog enklast.

Ok, trodde det skulle gå via nätverket då Win 10 hittar tv´n som enhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det blir ju per definition spegling om du har exakt samma "bild data" på alla ställen du visar den, har du olika uppdateringsfrekvens är det ju inte en riktig spegling
En av portarna på grafikkorten brukar vara primär så du kan ju prova att koppla om kablaget om du inte vet hur kortet rangordnar portarna.

Testade att byta DVI utgång. HDMI vill fortfarande vara primär! I windows 7 hade jag samma uppsättning fast där gick det att spegla i 120hz och Monitorn var primär skärm nu är det TV:n som begränsar till 60hz även fast det gick att mata in 120hz när jag hade Windows 7 om man bortser från sync problem som uppstår med 120hz.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Noctua NH-U12A | ASUS ROG CROSSHAIR X670E HERO | G.Skill Trident Z5 Neo
DDR5-6000 2x16GB | ROG Strix GeForce RTX 4090 24GB | Samsung 990 PRO 2x2TB | Corsair HX1000i | Fractal Design North | LG 38" 21:9 UltraGear

Permalänk
Medlem

Samma problem här dock med AMD.
Är väl något smartskallarna på Microsoft tyckt vore bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Samma problem här dock med AMD.
Är väl något smartskallarna på Microsoft tyckt vore bra.

Detta slutar väl med att vara ett I-landproblem tyvärr. Får klara mig med att trycka Windknapp + P i fortsättningen för att offra 120hz mot Spegling och endast 60hz på båda skärmarna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Noctua NH-U12A | ASUS ROG CROSSHAIR X670E HERO | G.Skill Trident Z5 Neo
DDR5-6000 2x16GB | ROG Strix GeForce RTX 4090 24GB | Samsung 990 PRO 2x2TB | Corsair HX1000i | Fractal Design North | LG 38" 21:9 UltraGear

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av RogerP:

Ok, trodde det skulle gå via nätverket då Win 10 hittar tv´n som enhet.

Chromecast är via nätverk, du frågade ju om enklaste sätt men det kan kanske gå att strömma via DLNA om tvn kan hantera det, det finns plugins till webbläsarna som kan göra det i så fall och du kan ju ev köra en vanlig DLNAserver i datorn också.

Det är mycket strul med grafikdrivrutiner i win 10 speciellt i samband med Nvidia så det kanske kommer mer avancerade men antagligen just nu lågprioriterade funktioner som att kunna ha olika frekvens vid spegling när mer viktiga saker typ uppdateringsmetoden är löst.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RogerP:

Ok, trodde det skulle gå via nätverket då Win 10 hittar tv´n som enhet.

Skrivet av mrqaffe:

Chromecast är via nätverk, du frågade ju om enklaste sätt men det kan kanske gå att strömma via DLNA om tvn kan hantera det, det finns plugins till webbläsarna som kan göra det i så fall och du kan ju ev köra en vanlig DLNAserver i datorn också.

Det är mycket strul med grafikdrivrutiner i win 10 speciellt i samband med Nvidia så det kanske kommer mer avancerade men antagligen just nu lågprioriterade funktioner som att kunna ha olika frekvens vid spegling när mer viktiga saker typ uppdateringsmetoden är löst.

Har din TV Miracast? Om inte så kan du ju inte spegla din skärm. Då har den teknik som DLNA/UPnP som används för att strömma video/ljudfiler. Det finns också Miracast-stickor som alternativ till Chromecast. Adaptern kostar 699kr direkt från Microsoft, och drygt från 539kr på butiker som listas på prisjakt. Miracast kräver dock att du har ett kompatibelt trådlöst nätverkskort för att fungera. Det fungerar inte kablat. Chromecast kan strömma "hela skärmen" med hjälp av Chrome, vet inte om den funktionen fortfarande klassas som experimentell.