Permalänk
Medlem

Svårt att byta chassi?

Det här känns som en noob-tråd bland alla datorproffs här. Men det är så att jag har köpt ett nytt chassi för ett tag sen (Prodigy) och hade velat sätta över mina grejor i den. Vad bör jag tänka på? Jag har ju bytt grafikkort och minne själv tidigare. Har sett en kompis byta processor. Dom grejorna är ju inte svåra och fixa men det som besvärar mig är alla småkablar med fläktar och sånt. Det sitter ju redan fläktar i prodigy chassit, var kopplar jag dom?

Kan minnena och processorn sitta kvar i moderkortet när jag skruvar av och byter?

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem

inga problem att låta cpu/ram sitta kvar, tom kylaren kan sitta kvar om den passar i nya chassit. vanligaste felet när man bygger för första gången är distanserna under moderkortet, sitter dessa fel så kortsluter man moderkortet. samt att man glömmer någon strömkabel. Kolla också så att bakplåten sitter rätt, ibland hamnar det metallbleck framför kontakterna bak om man inte kollar ordentligt vid montering.

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArKAN:

inga problem att låta cpu/ram sitta kvar, tom kylaren kan sitta kvar om den passar i nya chassit. vanligaste felet när man bygger för första gången är distanserna under moderkortet, sitter dessa fel så kortsluter man moderkortet. samt att man glömmer någon strömkabel. Kolla också så att bakplåten sitter rätt, ibland hamnar det metallbleck framför kontakterna bak om man inte kollar ordentligt vid montering.

Distanserna under moderkortet?

Tack för svar förresten!

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem

Ok tack Provar nog om en liten stund. Återkommer om jag får problem!

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Hedersmedlem

Kontakterna till de nuvarande chassifläktarna och frontpanelen river du ur, sen sätter du bara in de nya på samma ställen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolflakes:

Det här känns som en noob-tråd bland alla datorproffs här. Men det är så att jag har köpt ett nytt chassi för ett tag sen (Prodigy) och hade velat sätta över mina grejor i den. Vad bör jag tänka på? Jag har ju bytt grafikkort och minne själv tidigare. Har sett en kompis byta processor. Dom grejorna är ju inte svåra och fixa men det som besvärar mig är alla småkablar med fläktar och sånt. Det sitter ju redan fläktar i prodigy chassit, var kopplar jag dom?

Kan minnena och processorn sitta kvar i moderkortet när jag skruvar av och byter?

det är lika svårt som att bygga en hel dator men du kommer slippa montera om cpu, processorkylare och minnen iallafall som lätt går att lyfta över i en stor klump

frågan är om du har mITX moderkort? prodigy stödjer så vitt jag vet enbart mITX moderkort

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

frågan är om du har mITX moderkort? prodigy stödjer så vitt jag vet enbart mITX moderkort

Finns även för Micro-ATX.
http://www.bitfenix.com/global/en/products/chassis/prodigy-m

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

det är lika svårt som att bygga en hel dator men du kommer slippa montera om cpu, processorkylare och minnen iallafall som lätt går att lyfta över i en stor klump

frågan är om du har mITX moderkort? prodigy stödjer så vitt jag vet enbart mITX moderkort

Fan, alltså det var ju det som var problemet! Moderkortet var för stort Hade fått höra att det skulle gå med mitt nuvarande moderkort! Satan också!

Plockade isär allt. Sen fick jag bygga ihop den igen på den gamla när jag insåg att moderkortet var för stort. Allting funkar som innan, så jag har väl fått lite större självförtroende i framtiden

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolflakes:

Fan, alltså det var ju det som var problemet! Moderkortet var för stort Hade fått höra att det skulle gå med mitt nuvarande moderkort! Satan också!

Plockade isär allt. Sen fick jag bygga ihop den igen på den gamla när jag insåg att moderkortet var för stort. Allting funkar som innan, så jag har väl fått lite större självförtroende i framtiden

köpte du ett mITX eller mATX prodigy? finns som sagt både och, tar du kort på ditt moderkort / skriver vad det heter så kan vi ju också se vad det är för storlek på det

Permalänk
Avstängd

I värsta fall kan du köpa ett nytt moderkort i itx storlek - eller ett prodigy i mATX storlek kanske (om du nu inte har vanligt ATX för då är nog itx bräda den bästa lösningen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Juste! kommer ihåg när den kom nu och hur folk reagerade på storleken av det chassit eftersom de var ännu fetare än ursprungliga prodigy

Skrivet av lolflakes:

Fan, alltså det var ju det som var problemet! Moderkortet var för stort Hade fått höra att det skulle gå med mitt nuvarande moderkort! Satan också!

Plockade isär allt. Sen fick jag bygga ihop den igen på den gamla när jag insåg att moderkortet var för stort. Allting funkar som innan, så jag har väl fått lite större självförtroende i framtiden

Too bad! misstänkte att du inte hade rätt moderkortsstorlek när du sa att du skulle byta chassi till ett mindre

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fax110:

köpte du ett mITX eller mATX prodigy? finns som sagt både och, tar du kort på ditt moderkort / skriver vad det heter så kan vi ju också se vad det är för storlek på det

Mitt moderkort är: ASUS Z87-A

Vet inte riktigt men jag sökte snabbt på google på båda modellerna. Och eftersom jag inte fick några burar till så gissar jag på mATX varianten?

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolflakes:

Mitt moderkort är: ASUS Z87-A

Vet inte riktigt men jag sökte snabbt på google på båda modellerna. Och eftersom jag inte fick några burar till så gissar jag på mATX varianten?

Ditt moderkort är dock ATX så både mITX och mATX är för små, vill du byta chassi får du helt enkelt kolla på ett större eller köpa nytt moderkort.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Ditt moderkort är dock ATX så både mITX och mATX är för små, vill du byta chassi får du helt enkelt kolla på ett större eller köpa nytt moderkort.

Aha, jag får se hur jag gör då. Prodigy chassit är jävligt snyggt, men det är enklare och bara byta till ett stort chassi

Tack för hjälpen allihopa!

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD