Technicolor modem måste koppla från ethernet

Permalänk
Medlem

Technicolor modem måste koppla från ethernet

Hej. Har skaffat Telia smart med technicolors modem. Har problem med Ethernet anslutning till datorn. När jag startar datan så får jag ingen kontakt med routern. Måste koppla ur och sätta tillbaka Ethernet kabeln för att internet skall funka. Teli supporten vet inte vad det kan vara.
Nån som har liknande problem med tg799 v2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiario:

Hej. Har skaffat Telia smart med technicolors modem. Har problem med Ethernet anslutning till datorn. När jag startar datan så får jag ingen kontakt med routern. Måste koppla ur och sätta tillbaka Ethernet kabeln för att internet skall funka. Teli supporten vet inte vad det kan vara.
Nån som har liknande problem med tg799 v2?

Har du provat med en annan kabel? Annars kan det vara nätverkskortet i din dator som är halvkass.

Permalänk
Medlem

Hej. Ja likadant med annan kabel. Tror inte det är nätverkskortet alls. Ligger på Asus rampage iv formula MB.

50% så funkar inte kopplingen mellan tg799 och datorn när jag startar den. Åtgärdas till 100% alltid genom att koppla ur och sätta tillbaka Ethernet kabeln i tg799. Detta startade förra veckan när jag bytte till Telia vdsl2 60mbit. Aldrig så innan med adsl 8mbit annan lev.

Tror det är nåt vajsning med tg799 som inte kopplar upp mot mitt moderkorts nätverksdel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiario:

Hej. Har skaffat Telia smart med technicolors modem. Har problem med Ethernet anslutning till datorn. När jag startar datan så får jag ingen kontakt med routern. Måste koppla ur och sätta tillbaka Ethernet kabeln för att internet skall funka. Teli supporten vet inte vad det kan vara.
Nån som har liknande problem med tg799 v2?

Låter lite som det problem som jag hade:
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1352670-svajjigt-internet-med-tg799vn-v2-fran-telia

Om du inte orkar läsa hela, så är det helt ok

Här är min lösning i alla fall:
http://www.sweclockers.com/forum/post/15243842

Nu kanske inte du har samma nätverkskort, men kolla lite bland inställningarna efter "spara ström", "Energieffektivt Ethernet", "Grönt Ethernet" och liknande, så kanske det löser sig.

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Inaktiv

sätt linkspeed 1 Gbps

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bopper:

Låter lite som det problem som jag hade:
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1352670-svajjigt-internet-med-tg799vn-v2-fran-telia

Om du inte orkar läsa hela, så är det helt ok

Här är min lösning i alla fall:
http://www.sweclockers.com/forum/post/15243842

Nu kanske inte du har samma nätverkskort, men kolla lite bland inställningarna efter "spara ström", "Energieffektivt Ethernet", "Grönt Ethernet" och liknande, så kanske det löser sig.

Hej. Det är sedan länge redan avbockat, tillåt stänga av för att spara ström. Tack ändå för tipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiario:

Hej. Det är sedan länge redan avbockat, tillåt stänga av för att spara ström. Tack ändå för tipset

Har du kollat under Avancerat-fliken också? Där hittade jag 2 till "energi-spar"-inställningar som jag inaktiverade. Vet inte om det var just dessa som hjälpte, men det kan vara värt att prova.

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon224490:

sätt linkspeed 1 Gbps

Ok ska testa. 1gb full duplex? Står nu på auto

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bopper:

Har du kollat under Avancerat-fliken också? Där hittade jag 2 till "energi-spar"-inställningar som jag inaktiverade. Vet inte om det var just dessa som hjälpte, men det kan vara värt att prova.

Ok tack. har Wake on magic och pattern enabled alla andra är disabled. Vad tusan är dessa?

Permalänk
Medlem

Hade samma problem med nätverkskortet mitt fel var att moderkortet satt fel mot chassit så det kortslöt. hade satt distanserna fel.

Visa signatur

Intel Core i9-9900k ASUS ROG STRIX Z390-FGAMING
hyperx DDR4 2666MHz 32GB
ASUS GeForce RTX 2080 Ti Dual OC
Cooler master hax
Predator XB271HUA. LG 34GK950F

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kiario:

Ok ska testa. 1gb full duplex? Står nu på auto

ja