Installera W10 med W7 licens

Permalänk
Medlem

Installera W10 med W7 licens

Jag har köpt en SSD och tänkte göra en installation av W10 på denna. För tillfället kör jag W7 på min HDD, men har inte möjligheten att uppgradera min nyckel då denna "ruta" aldrig dyker upp. Testat att uppgradera till absolut senaste mjukvaran.

Dessutom är jag osäker på om jag kör piratkopia eller ej. Jag har gamla W7 licenser som jag köpte via studenterbjudande, dock oklart vilka av dem som är giltliga.

Förslag på lösning?

Om det vore möjligt skulle bästa alternativet vara att köra W10 ISO på USB och installera direkt på SSD:n, sedan testa att aktivera OS:et genom att testa min licenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CROE:

Jag har köpt en SSD och tänkte göra en installation av W10 på denna. För tillfället kör jag W7 på min HDD, men har inte möjligheten att uppgradera min nyckel då denna "ruta" aldrig dyker upp. Testat att uppgradera till absolut senaste mjukvaran.

Dessutom är jag osäker på om jag kör piratkopia eller ej. Jag har gamla W7 licenser som jag köpte via studenterbjudande, dock oklart vilka av dem som är giltliga.

Förslag på lösning?

Om det vore möjligt skulle bästa alternativet vara att köra W10 ISO på USB och installera direkt på SSD:n, sedan testa att aktivera OS:et genom att testa min licenser.

Studentnyckel eller ej ska inte spela någon roll roll, utan det är vissa editions (Enterprise t.ex) som inte är eligble.

Ladda hem:
http://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

För att göra en clean install måste du först uppgradera med din lagliga nyckel och binda hårdvaruIDt på din dator till ett aktiverad Windows. Har du t.ex tre Windows 7 licenser/datorer kan du få 3 Windows 10 uppgraderingar.

Du ska alltså inte ange någonstans en Windosw 7 nyckel, den kommer aldrig fungera i Windows 10 då det är uppgradering som gäller för att få ett gratis Windows 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crant0r:

Studentnyckel eller ej ska inte spela någon roll roll, utan det är vissa editions (Enterprise t.ex) som inte är eligble.

Ladda hem:
http://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

För att göra en clean install måste du först uppgradera med din lagliga nyckel och binda hårdvaruIDt på din dator till ett aktiverad Windows. Har du t.ex tre Windows 7 licenser/datorer kan du få 3 Windows 10 uppgraderingar.

Du ska alltså inte ange någonstans en Windosw 7 nyckel, den kommer aldrig fungera i Windows 10 då det är uppgradering som gäller för att få ett gratis Windows 10.

Tack för svaret.

Om det visar sig att jag kör på en piratkopia får jag helt enkelt försöka få in min giltliga nyckel i OS:et på något vis.

Problemet med "uppgraderingsrutan" kvarstår dock. Hur går man tillväga för att få upp denna? Jag har försökt att uppgradera tre olika W7-datorer till W10, men jag har aldrig lyckats få fram processen att uppgradera. Då har jag ändå uppgraderat till senaste versionen av W7.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har gjort en uppgradering och tänkte nu göra en clean install men detta funkar inte
säger att min win7 nyckel ej fungerar.
har inte bytt någon hårdvara alls i datorn
vad gör jag för fel?

Visa signatur

Fractal Design Define S | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | i7 7700k @ 4.8GHz | Noctua NH-D15 | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming | OCZ SSD Vertex3 120GB | Intel 330 120GB | Seagate Desktop 3TB | EVGA Supernova G2 750W | Acer Predator XB271HUBMIPRZ | Optoma Uhd60 + Kingpin 90" | Denon Avr-X3600H | Dali Zensor 5 x2 | Dali Oberon on-wall x2 | Dali Zensor Vokal | Aragon Alto4wall x4| XTZ 99 W12.16 |

Permalänk
Medlem

Jag sitter i samma båt, köpte win 7 för massa år sedan. Nu kan jag inte få den där rutan att poppa upp. Har testat uppgradera allt till senaste versionen, det här inkluderar alla typer av drivrutiner osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sokar:

Har gjort en uppgradering och tänkte nu göra en clean install men detta funkar inte
säger att min win7 nyckel ej fungerar.
har inte bytt någon hårdvara alls i datorn
vad gör jag för fel?

Du ska inte skriva in någon nyckel vid installationen. utan bara hoppa över, sen när du är inne i windows så ansluter den mot ms servrarna och hämtar din nyckel förutsatt att du uppgraderat först före du gör en ren install. Det kommer att stå att din nyckel inte kan registreras pga att du inte uppgraderat till win10. men dagen efter kommer windows vara registrerat som vanligt. fråga mig inte varför men så är det.

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem

Har samma problem med 2 datorer, dom får inget meddelande om att dom kan ladda hem en uppgradering

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Bärbar: MacBook Pro (Processor 2.26 GHz Intel Core 2 Duo
Minne: 2 GB 1067 MHz DDR3)
Stationär: GTX 260 (216, Plats för 3-SLI), 6 GB 1333 MHz DDR3,
I7 920)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArKAN:

Du ska inte skriva in någon nyckel vid installationen. utan bara hoppa över, sen när du är inne i windows så ansluter den mot ms servrarna och hämtar din nyckel förutsatt att du uppgraderat först före du gör en ren install. Det kommer att stå att din nyckel inte kan registreras pga att du inte uppgraderat till win10. men dagen efter kommer windows vara registrerat som vanligt. fråga mig inte varför men så är det.

aha trodde man skulle skriva in sin nyckel när den fråga efter den..tar man alltså skip där å installerar vidare så ska den fixa aktiveringen självman när w10 är installerat och klart då med andra ord

testar igen då tackar så mycket

Visa signatur

Fractal Design Define S | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | i7 7700k @ 4.8GHz | Noctua NH-D15 | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming | OCZ SSD Vertex3 120GB | Intel 330 120GB | Seagate Desktop 3TB | EVGA Supernova G2 750W | Acer Predator XB271HUBMIPRZ | Optoma Uhd60 + Kingpin 90" | Denon Avr-X3600H | Dali Zensor 5 x2 | Dali Oberon on-wall x2 | Dali Zensor Vokal | Aragon Alto4wall x4| XTZ 99 W12.16 |

Permalänk
Medlem

ni som har problem att uppgradera, tanka hem denna exe fil och kör. så väljer ni uppgradera till w10 genom det. är exakt samma procedur som att "vänta" att windows tycker man är redo att uppgradera.
https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem

Yes detta sker automatiskt. Vart också lite konfunderad när jag mötte rutan men klickade skip.
Sen kollade jag inne i Windows såfort jag kom in och då var det redan aktiverat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sokar:

aha trodde man skulle skriva in sin nyckel när den fråga efter den..tar man alltså skip där å installerar vidare så ska den fixa aktiveringen självman när w10 är installerat och klart då med andra ord

testar igen då tackar så mycket

Man får en ny nyckel till W10 när man uppgraderar gratis. den nyckeln lagras hos MS och det görs en hårdvaruprofil på din dator. och nya nyckeln kommer att fungera så länge du inte byter ut vissa komponenter. Ingenting dom sagt officiellt vilka komponenter som gäller men gissar moderkort/hårddisk.

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem

Hejsan!

Har enligt konstens alla regler uppgraderat min Lenovo ThinkPad,
från win7 Pro till Win10 Pro, men känner att jag skulle vilja göra en ren installation.

Har nu i skrivande stund sparat ner "Win10 Pro 64 bit" ISO för installation på annan enhet,
men vart redan där osäker om jag skulle välja "Win10 Pro" eller "Win10 Pro N", men valde det första.

Till detta kommer sedan funderingar om alla drivrutiner i laptopen,
men det tillhör troligen en annan tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lenowin:

Hejsan!

Har enligt konstens alla regler uppgraderat min Lenovo ThinkPad,
från win7 Pro till Win10 Pro, men känner att jag skulle vilja göra en ren installation.

Har nu i skrivande stund sparat ner "Win10 Pro 64 bit" ISO för installation på annan enhet,
men vart redan där osäker om jag skulle välja "Win10 Pro" eller "Win10 Pro N", men valde det första.

Till detta kommer sedan funderingar om alla drivrutiner i laptopen,
men det tillhör troligen en annan tråd.

Pro N saknar mediaspelare. annars ingen skillnad.

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArKAN:

Pro N saknar mediaspelare. annars ingen skillnad.

Tackar!
Då blir de en ren installation vid tillfälle med Win10 Pro.

Permalänk
Skrivet av ArKAN:

Man får en ny nyckel till W10 när man uppgraderar gratis. den nyckeln lagras hos MS och det görs en hårdvaruprofil på din dator. och nya nyckeln kommer att fungera så länge du inte byter ut vissa komponenter. Ingenting dom sagt officiellt vilka komponenter som gäller men gissar moderkort/hårddisk.

garanterat moderkortet, Inte ändrat det på OEM på år och dar

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av lenowin:

Hejsan!

Har enligt konstens alla regler uppgraderat min Lenovo ThinkPad,
från win7 Pro till Win10 Pro, men känner att jag skulle vilja göra en ren installation.

Har nu i skrivande stund sparat ner "Win10 Pro 64 bit" ISO för installation på annan enhet,
men vart redan där osäker om jag skulle välja "Win10 Pro" eller "Win10 Pro N", men valde det första.

Till detta kommer sedan funderingar om alla drivrutiner i laptopen,
men det tillhör troligen en annan tråd.

Vad har du licens för? Är det som med Windows 7 så täcker inte en "vanlig" licens en "N" version, råkade ut för detta när jag gjorde en ren installation av Windows 7 Ultimate innan jag uppgraderade till Win10 och valde att installera Windows 7 Ultimate N just för att slippa Internet Explorer, Media Center etc men min nyckel funkade inte med den versionen utan fick snällt installera den vanliga och då funkade nyckeln som den skulle.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Vad har du licens för? Är det som med Windows 7 så täcker inte en "vanlig" licens en "N" version, råkade ut för detta när jag gjorde en ren installation av Windows 7 Ultimate innan jag uppgraderade till Win10 och valde att installera Windows 7 Ultimate N just för att slippa Internet Explorer, Media Center etc men min nyckel funkade inte med den versionen utan fick snällt installera den vanliga och då funkade nyckeln som den skulle.

Licens för Win 7 Pro 64 bit, det var installerat då jag köpte laptopen (win 8 kom på skiva bredvid)

Då jag tittar under system så står det idag: windows 10 Pro
Men kollar jag via grafikkortets support så står det: windows 10 Pro, Insider Preview (10.0.10240)

Samt så är min windows aktiverad, så det borde enligt andra trådar gå smärtfritt att göra en ren installation,
men oroar mig bara lite för alla drivrutiner som ska in i laptopen..
Uppdagade nu tex att jag inte längre har realtek ljud... utan de installerade istället "Conexant Smartaudio HD"..

Permalänk
Medlem
Skrivet av crant0r:

***bort/moderator***

Finns det något sätt ändra nyckeln i OS:et så att jag kan uppgradera nyckeln och sedan installera W10 på min nya SSD? Min nyckel är Professional och mitt OS är Ultimate...

Annars måste jag ladda ned både W7 Pro och W10 Pro, för att installera W7 Pro på SSD:n med rätt nyckel, och sedan uppgradera till W10. Detta lär ju ta en hel arbetsdag med mitt ADSL-nät.

§7
Permalänk
Skrivet av CROE:

***bort/moderator***

Finns det något sätt att ändra nyckeln i OS:et så att jag kan uppgradera nyckeln och sedan installera W10 på min nya SSD? Min nyckel är Professional och mitt OS är Ultimate...

Annars måste jag ladda ned både W7 Pro och W10 Pro, för att installera W7 Pro på SSD:n med rätt nyckel, och sedan uppgradera till W10. Detta lär ju ta en hel arbetsdag med mitt ADSL-nät.

Tyvärr är det så här du behöver göra. Annars får du köpa en win 10 nyckel.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Hedersmedlem

@CROE

*Inlägg redigerad i enlighet med §7*

Observera att §7-regeln även gäller innehav. Ta gärna en extra titt på §7 så att detta ej upprepas.

Citat:

§7 Piratkopiering
Det är inte tillåtet att sprida länkar till piratkopior. Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk.

All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.

Trots att det kan vara lagligt att göra privata kopior är diskussioner om detta inte tillåtet. Svensk och internationell lagstiftning är svårtolkad och föränderlig och eftersom forumets moderatorer inte är jurister som kan bedöma varje enskilt fall är samtliga diskussioner av denna typ förbjudna. För mer information om § 7, seFAQ.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Jag vill minnas att man kan och får byta Windows nyckel på en installerad enhet. Funktioner läggs till/försvinner beroende på vilket man gör. Dock gäller ju fortfarande OEM och andra begränsningar.

Man kan ju tom uppgradera genom att köpa tex Pro hos store, eller så.