REVIEW / Philips BDM3270QP AMVA Panel 2560x1440

Permalänk
Medlem

REVIEW / Philips BDM3270QP AMVA Panel 2560x1440

http://www.digitalversus.com/lcd-monitor/philips-bdm3270qp-p26853/test.html

Verkar va en intressant skärm men jag väntar nog på en liknande med G Sync.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

http://www.digitalversus.com/lcd-monitor/philips-bdm3270qp-p26853/test.html

Verkar va en intressant skärm men jag väntar nog på en liknande med G Sync.

Nu spammar jag väl de olika trådarna litegrann, men lika bra att nämna det här också:
Skärmen är på rea på netonnet för 4000:
https://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/25tumochstorre/ph...

Det verkar som den är rätt jämförbar med Benq b3200pt i prestanda, men är snäppet billigare.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Kom just hem med skärmen. Har testat en del och har ingen banding eller "flicker" som har skrivits om angående den här paneltypen. Ska testa lite spel nu (BF3, BF4). Återkommer med mer input senare

Skrivet av Roger W:

Nu spammar jag väl de olika trådarna litegrann, men lika bra att nämna det här också:
Skärmen är på rea på netonnet för 4000:
https://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/25tumochstorre/ph...

Recension här:
http://www.digitalversus.com/lcd-monitor/philips-bdm3270qp-p2...
Det verkar som den är väldigt jämförbar med Benq b3200pt i prestanda, men är snäppet billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mellanmjölk:

Kom just hem med skärmen. Har testat en del och har ingen banding eller "flicker" som har skrivits om angående den här paneltypen. Ska testa lite spel nu (BF3, BF4). Återkommer med mer input senare

Nice
... så du kan inte alls se någon lite mörkare "rand" uppifrån och ner tex ca 1/3-del in från vänster eller höger sida på skärmen?
(prova på relativt ljusgrå eller ljusblå bakgrund)

*edit*
Kolla den här bilden som exempel på banding på en Benq 3200 som har samma panel.
http://i.imgur.com/qefNaUAl.jpg (speciellt den vänstraste mörkgråa linjen)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Kollade på bilden och nope, den gråa färgen är lika jämn över hela bildytan.

Spel funkade den ok med, märker att mitt grafikkort inte riktigt hänger med (R9 270) inga eftersläpningar eller annat som skulle kunna vara något med skärmen utan det är GPU´n som inte orkar den höga upplösningen.
Gjorde även testet med google earth, snötäckta berg som börjar flasha om man zoomar. Inga problem där heller. Min tidigare skärm var en 27" LG IPS och denna har samma tryck i färgerna. Svarta partier krossar denna LG´n.

Så här långt så är jag riktigt nöjd med skärmen. Ska ge den några dagar till innan jag bestämmer mig men tveksamt att jag kommer lämna tillbaka denna

Vill någon att jag kollar nått speciellt, låt mig veta så kan jag lägga upp bilder

Skrivet av Roger W:

Nice
... så du kan inte alls se någon lite mörkare "rand" uppifrån och ner tex ca 1/3-del in från vänster eller höger sida på skärmen?
(prova på relativt ljusgrå eller ljusblå bakgrund)

Kolla den här bilden som ungefärligt exempel:
http://i.imgur.com/qefNaUAl.jpg (speciellt den vänstraste mörkgråa linjen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mellanmjölk:

Kollade på bilden och nope, den gråa färgen är lika jämn över hela bildytan.

Men bilden är ju ett exempel på en skärm som har banding. Om du inte ser bandingen på bilden så kollar du inte tillräckligt noga

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Hoppsan

Jag har iaf kollat på bilder som sägs visa banding om man har detta men inte sett något öht. Är fortfarande nöjd men trodde inte att 1440p skulle vara så tungdrivet vid spel. Man får ställa ner allt ögongodis för att det ska flyta och det är ju tråkigt. Skräm + GPU kostar pengar

Skrivet av Roger W:

Men bilden är ju ett exempel på en skärm som har banding. Om du inte ser bandingen på bilden så kollar du inte tillräckligt noga

Permalänk

Jag köpte skärmen på Netonnet idag, och är nöjd än så länge. Får lite banding vid grå helskärmsbild, men det är inget som stör mig, och jag har inte noterat det över huvud taget vid vanlig användning. Inget flimmer i Shaksgam Valley i Google Earth heller. Jag har inte upptäckt några döda pixlar men har inte heller kollat så noggrant.

Det är väldigt bra tryck i färgerna, i princip i klass med min gamla U2412M. Hade föredragit lite högre pixeltäthet vid arbete/surf (är van vid 2560x1440 på 27 tum på jobbet) men eftersom det primära användningsområdet är gaming kan jag leva med PPI:n. Det är onekligen maffigt att spela på 32 tum!

Stör mig även lite på uppdateringsfrekvensen då min gamla setup bestod av en 24" 144 Hz:are till gaming och U2412M till allt annat. Skillnaden i input lag och flyt är så klart markant. Var först inne på en Asus MG279Q men för 3990:- kunde jag inte låta bli att slå till på denna. Får se hur det känns efter några dagar när jag förhoppningsvis har vant mig vid att spela i 60 Hz igen.

Om det finns velande spekulanter där ute är det bara att hojta till om ni har frågor eller vill att jag ska testa något.

Permalänk

Ni som köpte skärmen, är ni nöjda? Själv har jag nu vant mig vid storleken och tycker den är klockren. Något seg vid snabba FPS spel.

Permalänk
Medlem

Är oxå i köptankar och vill ha en skärm med 1440p minimum
Har kollat på denna modell. Har ni något negativt å säga om skärmen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Efter några dagars användning kunde jag konstatera att det var för hög input lag för min smak, och jag saknade även 144Hz-flytet. Jag tyckte även att den var lite väl stor för mitt skrivbord (70 cm djupt), man fick ingen bra översikt vid RTS/MOBA-spel och dylikt.

Jag lämnade tillbaka den och köpte en MG279Q istället och är helnöjd. Fantastisk skärm för 5500 kr. Även om man inte kommer upp i 100+ fps i alla spel tycker jag att det är ett givet köp när man får ge 4-4,5k för en vettig 60 Hz:are i samma storlek/upplösning/paneltyp.

Permalänk
Avstängd

Kan någon bekräfta att uppdateringsfrekvensen är på 76Hz via DVI.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VresiBerba:

Kan någon bekräfta att uppdateringsfrekvensen är på 76Hz via DVI.

Det är en 60Hz-panel.

http://www.philips.se/c-p/BDM3270QP_00/brilliance-led-bakgrun...

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd

Men... varför skriver netonnet att det är 76Hz då?

Sen står det i länken;
Avsökningsfrekvens
15–99 kHz (H) / 23–76 Hz (V)

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av VresiBerba:

Men... varför skriver netonnet att det är 76Hz då?

Sen står det i länken;
Avsökningsfrekvens
15–99 kHz (H) / 23–76 Hz (V)

Därför att så skriver de flesta tillverkare i sin spec. Scalern klarar att ta emot en signal upp till 76 Hz vertikal frekvens, oftast via VGA-anslutningen. Panelen arbetar dock troligtvis i 60 Hz och kanske inte mer än just 60 Hz varpå de 16 extra bildrutorna kastas bort och bilden blir ryckig. Detta måste testas från fall till fall.

Har för övrigt en BDM3270QP på kö i testandet. Kommer dock dröja ett par veckor innan jag kan svara på vad som fungerar eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Har för övrigt en BDM3270QP på kö i testandet. Kommer dock dröja ett par veckor innan jag kan svara på vad som fungerar eller inte.

Lysande!

Håll gärna ett öga efter de "banding" problem som många verkar få med samma panel.
(dvs ett fåtal mörkare vertikala "band"/linjer som kan urskiljas mot ljusare bakgrunder - se tex benq 3200 tråden)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Designen känns lite väl som en plastig Dell från 2004-2005. Annars rätt trevlig.
Är själv sugen på ACer H257HU 1440p på 25" verkar trevligt.

har varit på rea hos CDOn ett tag:
http://cdon.se/hemelektronik/acer/acer-h257husmidpx-ips-25-p3...-

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Designen känns lite väl som en plastig Dell från 2004-2005. Annars rätt trevlig.

Mja, den ser lite trist ut, men hellre det är för mycket gamingplast, vinklar, färger och lampor.

Skrivet av BrottOchStraff:

Är själv sugen på ACer H257HU 1440p på 25" verkar trevligt.

Nja, alldeles för små pixlar för att köra utan skalning för min smak!
... hör knappt hemma i en tråd för 32 tums 1440p skärm

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

Har för övrigt en BDM3270QP på kö i testandet. Kommer dock dröja ett par veckor innan jag kan svara på vad som fungerar eller inte.

Idag är det tre veckor

Permalänk
Bildexpert 📺

Som väntar. 76 Hz i specen är bara den allmänna kapaciteten, förmodligen syftandes på 1024x768 pixlar över VGA.

73 Hz är högsta man når inom en pixelklocka på 300 MHz. 74 Hz kräver 300.1 MHz och då blir det digital mosaik av bilden.

Frameskippingen vid 73 Hz är alldeles fruktansvärd. 64 Hz är max utan frameskipping

Permalänk
Medlem

Inte oväntat, men synd!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Hämtade hem en sådan här idag från Netonnet, SJUKT nöjd! Har suttit med en IPS 23" i några år, sedan lånat farsans 27" i några veckor, och insåg att en 32" 1440p nog skulle bli riktigt bra. Men det är ju alltid en chansning, kommer den kännas för stor, kommer man se pixlarna vid en armslängds avstånd.. osv. betraktningsvinklar.. ja frågorna var många och möjligheterna för demo var obefintliga.
Men det var inga farhågor som slog in. Klaraste och snyggaste skärmen jag sett nånsin. Vilken otroligt trevlig text det är att läsa för ögonen! Och bildspelet i Windows 10 låsskärmen blir sanslöst snygga i rummet! 10/10 poäng!

Permalänk

Jag har just hittat hit efter att ha sökt info om den skärm som tråden handlar om. Detta är således mitt första inlägg här:

Jag har en just denna skärm sedan en knapp månad och har lite problem. Ibland får jag störningar i form av röda pixlar i vissa bilder, speciellt då i mörka partier. Dessa röda pixlar blinkat lite orytmiskt. Det konstiga är att de uppkommer inte alltid och jag kan inte komma på vad som gör att de finns respektive inte finns (på samma bild, exempelvis en bild i ett forum eller en egen bild i Lightroom).

Till skärmen köpte jag ett EVGA GeForce 210 Passive grafikkort. Jag använder datorn till bildredigering, främst i Lightroom, och lite surfande mm. De ovan nämnda röda prickarna var väldigt många med det kortet. Jag bytte tillbaka till mitt gamla, ett XFX Radeon HD4550 och då förekom inga röda prickar. Problemet är att detta kort för ett fruktansvärt oväsen från fläkten som viner värre än en drönare. Jag bytte då mitt EVGA-kort mot ett modernare (nåja, nyare i alla fall) XFX Radeon HD5450 utan fläkt. Lite färre röda prickar med det, ibland inga alls.

Min fråga är alltså vad som ger upphov till de röda pixlarna och vad som kan göras åt det. Jag anar att det kan vara grafikkortet men vilket skall jag ha i så fall som är tyst? Eller kan det vara störningar från något? Jag är tacksam för alla svar som inte innebär att jag skall köpa ett grafikkort för tusentals kronor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael Johansson:

Jag har en just denna skärm sedan en knapp månad och har lite problem. Ibland får jag störningar i form av röda pixlar i vissa bilder, speciellt då i mörka partier. Dessa röda pixlar blinkat lite orytmiskt. Det konstiga är att de uppkommer inte alltid och jag kan inte komma på vad som gör att de finns respektive inte finns (på samma bild, exempelvis en bild i ett forum eller en egen bild i Lightroom).

Hmm, vad kör du för kabel till skärmen? Den medföljande, eller någon längre?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Jag använder en Roxcore DVI-Dual Link från Kjell&Co, 69-213, på 3 meter. Den medföljande var lite för kort för att nå. Kjells kabel har ferriter i vardera änden vilket jag tror är en fördel, något som den kortare originalkabeln inte har.

Permalänk
Medlem

Ok, 3 meter är ju ingen jättesträcka, så borde ju funka...
Men kanske värt att prova köra med originalkabeln iallafall, för att säkra att inte den är problemet?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Jag har nu kopplat in originalkabeln (som är en aning för kort). Detta gjorde jag när jag hade en del störningar och efter bytet var dessa borta. Jag får prova ett tag och se om det är så enkelt. Då får jag väl dras med en kabel över datorbordet.

Tack för alla svaren på mitt problem som kanske är löst nu.

Permalänk

Nej, problemet var nog inte kabeln. Sent igår kväll, efter att ha haft datorn igång under dagen och använt den från och till, dök de röda prickarna upp igen. Under natten har datorn stått i strömsparläge och nu på morgonen är de borta när jag förhandsgranskar samma bild som jag förhandsgranskade igår. Inget har förändrats under natten, jag tittade på bilden och såg röda prickar, stängde Explorer och satte datorn i strömsparläge. På morgonen startade jag datorn, kollade några forum på nätet och öppnade sedan Explorer och samma bild som igår.

Jag får väl leva med dessa sporadiskt uppdykande prickar.

Permalänk
Medlem

Problemet med röda prickar är att kabeln är dålig eller signalen inte är stark nog och ger upphov till artefakter på bildsignalen. "Sparkling" Brukar förekomma ibland på HDMI som mest kändast.

Signalen är "brusig" eller svag och kan inte tolkas utan fel. Det brukar oftast vara på gränsen att man får bild överhuvudtaget när man får sådana fel. Kan vara fel på grafikkort, kabel eller skärmen. Normalast är dålig lågvalité kabel eller dålig skärm.

Jag har dragits med "röda prickar" på min LCD ett par till tre år. Då är det skärmen som blivit gammal och inte presterar som den ska. För att lösa problem måste man fixa bättre kabel, bättre signal(annan källa) eller byta ut dåliga komponenter som får signalen bli dålig.

I mitt fall måste jag nog "reparera" min skärm. Har bara inte orkat.

Enda "quickfix" man kan göra att lösa problemet är att kräva mindre från kabeln/skärmen. Ställ ner upplösning eller frekvens och problemet ska bli mindre då du kräver mindre bandbredd från hårdvaran.

Permalänk

Det konstiga är att det varierar över tid. Just nu till exempel har jag inte sett några på hela dagen. Igår dök de upp sent på natten efter att varit borta hela dagen. Kabeln jag använder nu är den som följde med skärmen och grafikkortet är till och med nyare än skärmen som i sin tur är någon månad gammal nu.

Egentligen är det inget större problem utan mera detta med att det kommer och går utan någon synbar anledning.