Stort Moire Test - 14st Olika Kameror

Permalänk
Medlem

Stort Moire Test - 14st Olika Kameror

I Västerås ligger en byggnad som mäklarfotografer lär avsky. Den är snygg, men maken till Moire.

Kamerorna i testet:
Sony NEX5t
Sony a6000
Sony FS100
Sony AX100
Sony A7
Sony A7ii
Panasonic LX100
Panasonic HMC151
Panasonic GM1
Canon XC10
Blackmagic Pocket
Blackmagic 4K Production
Digital Bolex
Samsung NX1

Permalänk
Medlem

Antar att ni skjutit jpeg high? Svårt att tänka mig Moire i RAW läge?

Sen hur sharpness är ställt brukar påverka en hel del, samt om "noise reduction" är påslaget

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Antar att ni skjutit jpeg high? Svårt att tänka mig Moire i RAW läge?

Sen hur sharpness är ställt brukar påverka en hel del, samt om "noise reduction" är påslaget

// LZ

De flesta av dem filmar såklart i AVCHD men BMPCC, BMPC och D16 filmar alla i Raw.
Och jo, Moire i Raw är inte bara möjligt utan JÄTTE VANLIGT eftersom ju skarpare dessto mer. Kolla bara på D810.

Sharpness är alltid på minsta, D16 och XC10 har dessutom sharpness helt bortkopplat (mig veterligen de enda två kamerorna under 50 000 kr som kan det utan att ha sharpness i sin debayer).

Ingen Noise reduction någonsin i en kamera, det är en stor ajjabajja, så självklart avstängt alt så låg som möjligt

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

I Västerås ligger en byggnad som mäklarfotografer lär avsky. Den är snygg, men maken till Moire.

Kamerorna i testet:
Sony NEX5t
Sony a6000
Sony FS100
Sony AX100
Sony A7
Sony A7ii
Panasonic LX100
Panasonic HMC151
Panasonic GM1
Canon XC10
Blackmagic Pocket
Blackmagic 4K Production
Digital Bolex
Samsung NX1

https://www.youtube.com/watch?v=qZQBLVvHMLU

AX100 verkar vara den som klarar det bäst, även första kameran i klippet var okej. vet inte exakt vad Moire betyder, men antar att det hör ihop med dom orangea/brunfärgade ribborna .

Har ingen aning om kostnader för någon kamera, men antar att den jag tyckte filma bäst var antingen dyrast eller i mitten på prisskalan

Om jag får lämna kritik borde du filma ungefär samma område med alla kameror. lättare med jämförelse för mig i alla fall, speciellt när du tar med träd och sånt (som man vet hur det ska se ut någorlunda i alla fall).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

AX100 verkar vara den som klarar det bäst, även första kameran i klippet var okej. vet inte exakt vad Moire betyder, men antar att det hör ihop med dom orangea/brunfärgade ribborna .

Moiré är det regnbågsfärgade mönstret som dansar runt. AX100 är mycket bra inte bäst imo men topp tre.

Skrivet av Broken-arrow:

Har ingen aning om kostnader för någon kamera, men antar att den jag tyckte filma bäst var antingen dyrast eller i mitten på prisskalan

Nej inte dyrast men igen, topp tre
Den första däremot är billigast.

Skrivet av Broken-arrow:

Om jag får lämna kritik borde du filma ungefär samma område med alla kameror. lättare med jämförelse för mig i alla fall, speciellt när du tar med träd och sånt (som man vet hur det ska se ut någorlunda i alla fall).

Skulle jag gärna göra men detta är inspelat över tre år så jag kan i princip inte få det exakt. Det är dessutom olika brännvidd hela tiden

Permalänk
Medlem

Borde komma och filma din stuga med ax100 och uppdatera och filma på samma sätt som övriga är filmade.. Kan lägga till Canon 5D, 100D, Sony EX1, Sony PMW200 och lite andra

Fint test. Grymt!

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Borde komma och filma din stuga med ax100 och uppdatera och filma på samma sätt som övriga är filmade.. Kan lägga till Canon 5D, 100D, Sony EX1, Sony PMW200 och lite andra

Fint test. Grymt!

Tycker jag du ska