Är mitt nya grafikkort trasigt?

Permalänk
Medlem

Är mitt nya grafikkort trasigt?

Hej, beställde ett Sapphire Radeon 380 4gb till ett rätt gammalt system, sitter på ett gigabyte ga 870 ud3 moderkort med en AMD x4 965 processor.

Installerade och allt verkar fungerar bra, har inte hunnit spela något än, bara köra en snabb runda i 3dMark och det verkar som grafikkortet presterar som det ska, inga konstigheter och låga temperaturer, det enda som är konstigt är att när jag startar upp datorn så är "skärmen innan bios", (alltså den där det är nån bild och där det står vilka knappar man ska trycka för att starta bios osv") totalt massakrerad och fylld av artefakter och det är helt och hållet omöjligt att se något överhuvud taget.

Inga problem att ta sig in i bios och allt annat verkar normal, någon som kan veta vad detta beror på och om jag bör skicka tillbaka mitt kort? Kan det vara moderkortet som krånglar då det ändå är 5 år gammalt? Och är det isåfall någon risk att det kan skada andra komponenter som t,ex detta grafikkort eller ram-minne som jag förmodligen tänkt att fortsätta använda när jag uppgraderar processor och moderkort nästa gång.

Vore tacksam om nån kunde hjälpa mig reda ut detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kralloballo:

Hej, beställde ett Sapphire Radeon 380 4gb till ett rätt gammalt system, sitter på ett gigabyte ga 870 ud3 moderkort med en AMD x4 965 processor.

Installerade och allt verkar fungerar bra, har inte hunnit spela något än, bara köra en snabb runda i 3dMark och det verkar som grafikkortet presterar som det ska, inga konstigheter och låga temperaturer, det enda som är konstigt är att när jag startar upp datorn så är "skärmen innan bios", (alltså den där det är nån bild och där det står vilka knappar man ska trycka för att starta bios osv") totalt massakrerad och fylld av artefakter och det är helt och hållet omöjligt att se något överhuvud taget.

Inga problem att ta sig in i bios och allt annat verkar normal, någon som kan veta vad detta beror på och om jag bör skicka tillbaka mitt kort? Kan det vara moderkortet som krånglar då det ändå är 5 år gammalt? Och är det isåfall någon risk att det kan skada andra komponenter som t,ex detta grafikkort eller ram-minne som jag förmodligen tänkt att fortsätta använda när jag uppgraderar processor och moderkort nästa gång.

Vore tacksam om nån kunde hjälpa mig reda ut detta.

Först och främst, om saker och ting fungerar i Windows och i spel, och du får en poäng i benchmarks som är rimlig, då är det ju bra, don't fix it if it ain't broken.

Samtidigt förstår jag att det ej känns OK att det ser konstigt ut vid uppstart. Sannolikheten att ett nytt grafikkort idag är trasigt från fabrik är väldigt liten, mindre än en procent. Det är antagligen ditt moderkort som spökar, det är en äldre krets, pröva att uppdatera BIOS först.

Om det är moderkortets mjukvara det är fel på, så är det ingen även där en försvinnande liten risk att det skadar andra komponenter, påverkan har det uppenbarligen, ex skärmen, men det är ett stort hopp till att skada.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

@Aeig: Testade att uppdatera bios till den senaste från gigabytes hemsida, ingen skillnad . Moderkortet sjunger ju verkligen på sista versen så jag får väl anta att det är där problemet ligger och helt enkelt ignorera det, ska väl ändå byta moderkort och processor inom ett halvår så känns dumt att krångla med att försöka hitta ett annat eller så om enda risken och problemet som uppstår är att skärmen innan bios bara är trasig.

Permalänk
Medlem

Kortet kanske bara är morgontrött =P Ring eller kontakta tillverkaren annars och fråga om det är ett känt problem.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Skrivet av kralloballo:

Hej, beställde ett Sapphire Radeon 380 4gb till ett rätt gammalt system, sitter på ett gigabyte ga 870 ud3 moderkort med en AMD x4 965 processor.

Installerade och allt verkar fungerar bra, har inte hunnit spela något än, bara köra en snabb runda i 3dMark och det verkar som grafikkortet presterar som det ska, inga konstigheter och låga temperaturer, det enda som är konstigt är att när jag startar upp datorn så är "skärmen innan bios", (alltså den där det är nån bild och där det står vilka knappar man ska trycka för att starta bios osv") totalt massakrerad och fylld av artefakter och det är helt och hållet omöjligt att se något överhuvud taget.

Inga problem att ta sig in i bios och allt annat verkar normal, någon som kan veta vad detta beror på och om jag bör skicka tillbaka mitt kort? Kan det vara moderkortet som krånglar då det ändå är 5 år gammalt? Och är det isåfall någon risk att det kan skada andra komponenter som t,ex detta grafikkort eller ram-minne som jag förmodligen tänkt att fortsätta använda när jag uppgraderar processor och moderkort nästa gång.

Vore tacksam om nån kunde hjälpa mig reda ut detta.

Om du har kvar sitt gamla kort så tryck i den och se om du får samma fel. Har du möjlighet att låna ett kort av någon vore det kanon för att utesluta vad som är felande.

Visa signatur

Testar telefoner och tillbehör: www.apetech.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av apelipell:

Om du har kvar sitt gamla kort så tryck i den och se om du får samma fel. Har du möjlighet att låna ett kort av någon vore det kanon för att utesluta vad som är felande.

Testade att sätta i mitt förra GTX 460, då såg bilden ut som den skulle.

Har hunnit testa spela kortare stunder idag och i spelen verkar det absolut som om ingenting är fel på kortet, presterar normalt och inga konstiga temperaturer.

Har tyvärr inget annat moderkort att testa i. Kan det vara kombinationen ny GPU, gammalt moderkort som är problemet eller är det stor risk att det är något fel på mitt grafikkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kralloballo:

Testade att sätta i mitt förra GTX 460, då såg bilden ut som den skulle.

Har hunnit testa spela kortare stunder idag och i spelen verkar det absolut som om ingenting är fel på kortet, presterar normalt och inga konstiga temperaturer.

Har tyvärr inget annat moderkort att testa i. Kan det vara kombinationen ny GPU, gammalt moderkort som är problemet eller är det stor risk att det är något fel på mitt grafikkort?

Om det fungerar som det skall in Windows, benches och spel så är det inget fel på kortet.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

@Aeig Datorn kraschade nyss när jag spelade CS:GO, ett spel som min dator rimligen bör klara utan problem väl? Skärmen blev fylld med linjer och frös, borde vara grafikkortsrelaterat eller kan det berott på något annat?

Hur funkar det med garantier och sånt? Är det bara att gå till NetOnNet och säga att det inte fungerar som det ska och få ett nytt? Har kvitto och förpackning kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kralloballo:

@Aeig Datorn kraschade nyss när jag spelade CS:GO, ett spel som min dator rimligen bör klara utan problem väl? Skärmen blev fylld med linjer och frös, borde vara grafikkortsrelaterat eller kan det berott på något annat?

Hur funkar det med garantier och sånt? Är det bara att gå till NetOnNet och säga att det inte fungerar som det ska och få ett nytt? Har kvitto och förpackning kvar.

Om det hände som du beskrev det så är det sannolikt grafikkortet som är defekt, gå till NoN och beskriv problemet, dom är väldigt tillmötesgående, du bör få ett nytt samma dag.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Om det hände som du beskrev det så är det sannolikt grafikkortet som är defekt, gå till NoN och beskriv problemet, dom är väldigt tillmötesgående, du bör få ett nytt samma dag.

MVH

Får prata med NetOnNet då. Det är konstigt att det oftast fungerar bra och att problemet är så pass "litet". Oavsett vad så är det ju ett helt nytt kort och det bör ju fungera till 100 %