Permalänk
Medlem

Nätverksport i väggen

Okej, så, jag ska flytta in i en ny lägenhet nu om några dagar. jag har varit i lägenheten och sett både telejack och något som liknar vanliga nätverksportar i väggen(typ sånna här http://www.kjell.com/resources/sv-se/fraga_kjell/hur-funkar-d... ). Men nu när jag kollar med bbb, telia och comhem så kan jag bara få via telejacket. telias kundservice sa att det verkade som att jag var kopplad till stadsnätet och att bahnhoff kunde fixa uppkoppling via fiber, men hittar inte min adress på varken bahnhoff eller jönköpings stadsnäts sida. så frågan är väl vad fan portarna gör och kan jag utnyttja dom för att få snabbare internet än 8 mbit?

Visa signatur

woop woop

Permalänk
Medlem

Adressen är Lovisagatan 15B i jönköping btw!

Visa signatur

woop woop

Permalänk
Medlem

Fråga din hyresvärd/förening vad för alternativ som finns.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av hugoqqqq:

Okej, så, jag ska flytta in i en ny lägenhet nu om några dagar. jag har varit i lägenheten och sett både telejack och något som liknar vanliga nätverksportar i väggen(typ sånna här http://www.kjell.com/resources/sv-se/fraga_kjell/hur-funkar-d... ). Men nu när jag kollar med bbb, telia och comhem så kan jag bara få via telejacket. telias kundservice sa att det verkade som att jag var kopplad till stadsnätet och att bahnhoff kunde fixa uppkoppling via fiber, men hittar inte min adress på varken bahnhoff eller jönköpings stadsnäts sida. så frågan är väl vad fan portarna gör och kan jag utnyttja dom för att få snabbare internet än 8 mbit?

https://www.bahnhof.se/jonkoping/jonkopings-stadsnat-wetterne...

Där har du i-valt och färdigt.
Bara att fylla i dina uppgifter och teckna.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Fastighetsägaren borde veta vad de har dragit in. Kolla med dem.

Permalänk
Medlem

Det ÄR Jönköpings stadsnät som dom där RJ-45 uttagen går till.
Så finns ingen idé med att störa hyresvärdar eller annat folk.
Morsan har RJ-45 uttag och dessa går till hennes orts standsnät
Mina RJ-45 går till min orts stadsnät och även syrrans RJ-45 går till hennes orts stadsnät.
Så att......Jag tycker att det är ganska genomskinligt.
Bor man väldigt avsides (typ i skogen) så är det ju oftast kopplat på annat sätt.
Men i orter och städer så är det i princip uteslutande stadsnät som RJ-45orna går till.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

https://www.bahnhof.se/jonkoping/jonkopings-stadsnat-wetterne...

Där har du i-valt och färdigt.
Bara att fylla i dina uppgifter och teckna.
/Lifooz

Tack så mycket, fick inte upp adressen när jag skrev in av nån anledning ^^

Skrivet av Alven72:

Fastighetsägaren borde veta vad de har dragit in. Kolla med dem.

Skrivet av Lifooz:

Det ÄR Jönköpings stadsnät som dom där RJ-45 uttagen går till.
Så finns ingen idé med att störa hyresvärdar eller annat folk.
Morsan har RJ-45 uttag och dessa går till hennes orts standsnät
Mina RJ-45 går till min orts stadsnät och även syrrans RJ-45 går till hennes orts stadsnät.
Så att......Jag tycker att det är ganska genomskinligt.
Bor man väldigt avsides (typ i skogen) så är det ju oftast kopplat på annat sätt.
Men i orter och städer så är det i princip uteslutande stadsnät som RJ-45orna går till.
/Lifooz

Jo, ja, asså, det som förvirrar mig mest är att fastighetsägaren säger att det inte är draget fiber eller något annat, bara telejacks-internet.... men han har väl virrat bort sig då ^^

Visa signatur

woop woop

Permalänk
Medlem
Skrivet av hugoqqqq:

Tack så mycket, fick inte upp adressen när jag skrev in av nån anledning ^^

Jo, ja, asså, det som förvirrar mig mest är att fastighetsägaren säger att det inte är draget fiber eller något annat, bara telejacks-internet.... men han har väl virrat bort sig då ^^

Det låter väldigt skumt att det skulle vara så.
"Telejacksinternet" vanligen kallat ADSL är just vad det låter som. Det är något som går via telejacket till ett modem och sedan inget mer.
Sitter det RJ-45 uttag så finns det i princip två alternativ. Det ena är att det är fiber in till lägenhetshuset och sedan nätverkskabel resten av vägen.
Det andra alternativet är att det är ComHems Coaxial-fiber vilket betyder att det är fiber in till lägenhetshuset och sedan coaxialkabel sista vägen.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Det låter väldigt skumt att det skulle vara så.
"Telejacksinternet" vanligen kallat ADSL är just vad det låter som. Det är något som går via telejacket till ett modem och sedan inget mer.
Sitter det RJ-45 uttag så finns det i princip två alternativ. Det ena är att det är fiber in till lägenhetshuset och sedan nätverkskabel resten av vägen.
Det andra alternativet är att det är ComHems Coaxial-fiber vilket betyder att det är fiber in till lägenhetshuset och sedan coaxialkabel sista vägen.

/Lifooz

Vet inte om det är ett RJ-45 men det verkligen ut som det. ComHem är det inte tror jag, då jag inte kan beställa bredband av dem på deras hemsida. Att det bara är fiber låter då mer troligt, men det verkar fortfarande jättekonstigt att inga leverantörer skulle kunna leverera till det isf, och att det inte är ikopplat till stadsnätet verkar också udda.

Visa signatur

woop woop

Permalänk
Medlem
Skrivet av hugoqqqq:

Vet inte om det är ett RJ-45 men det verkligen ut som det. ComHem är det inte tror jag, då jag inte kan beställa bredband av dem på deras hemsida. Att det bara är fiber låter då mer troligt, men det verkar fortfarande jättekonstigt att inga leverantörer skulle kunna leverera till det isf, och att det inte är ikopplat till stadsnätet verkar också udda.

Det är just det jag menar, du vet ditt lägenhetsnummer va? Som exempel så är min adress
Bruksgatan 6B LGH 1002
Det hjälper den ISP som skall koppla på dig.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Ja, vet allt LGH nr men verkar inte riktigt spela någon roll, dom har iaf inte frågat om det, och kan inte söka på det när jag kollar om jag är ansluten till stadsnät. Verkar mer och mer som om nån har satt dit ett uttag utan att koppla in det i något, bara för att liksom....

Visa signatur

woop woop

Permalänk
Medlem

Det Jan ju lika gärna vara så att dom dragit nätverk i lägenheten så du får uttag i flera rum. Då har du antagligen ett kopplingsskåp någon stans som man kan ha router osv i. Så det kan lika gärna vara ADSL som fiber.

Skickades från m.sweclockers.com