Ren windows10-installation på ASUS-laptop. Vad ska återinstalleras av originalprogrammen?

Permalänk
Medlem

Ren windows10-installation på ASUS-laptop. Vad ska återinstalleras av originalprogrammen?

Håller på att förbereda en ren installation av windows 10 på min ASUS U36SG. Då försvinner ju allt som följde med datorn så jag undrar om det är några av ASUS eller Intels program som jag bör återinstallera för bättre funktionalitet.

Har gjort en liten lista på vad jag tror jag kan behöva av vad jag såg under "Alla appar":

AI Recovery
ASUS Live Update
Fastboot
Power4Gear Hybrid
WinFlash
Intel Turbo Boost Technology
Intel Kontrollcenter

Permalänk
99:e percentilen

En av få medföljande grejer jag vill installera igen när jag flushat en laptop är mjukvara så att tangentbordets Fn-kortkommandon fungerar. De brukar inte göra det annars. Drivrutin för musplattan brukar också vara bra.

Jag hade inte installerat något av programmen i listan du visade.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

En av få medföljande grejer jag vill installera igen när jag flushat en laptop är mjukvara så att tangentbordets Fn-kortkommandon fungerar. De brukar inte göra det annars. Drivrutin för musplattan brukar också vara bra.

Jag hade inte installerat något av programmen i listan du visade.

vad heter de programmen?

Synaptics är väl musplattan?
Men för ASUS Fn-kommandon?

Hur är det med grafikkorten på laptopen, jag har ju både intel och nvidia (610m) som datorn hoppar mellan beroende på belastning. Är det nåt att tänka på med drivrutiner eller ligger det på biosnivå?

Permalänk
Medlem

@dammskog:

"Men för ASUS Fn-kommandon?" = ATKPackage

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av dammskog:

vad heter de programmen?

Synaptics är väl musplattan?
Men för ASUS Fn-kommandon?

Hur är det med grafikkorten på laptopen, jag har ju både intel och nvidia som datorn hoppar mellan beroende på belastning. Är det nåt att tänka på med drivrutiner eller ligger det på biosnivå?

Med tanke på att de inte ens lyckats få rätt på vanliga drivrutiner till Intel HD Graphics trots nära samarbete mellan Intel och Microsoft så hade jag absolut inte räknat med att någon dual graphics lösning fungerar ordentligt i nuläget.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Med tanke på att de inte ens lyckats få rätt på vanliga drivrutiner till Intel HD Graphics trots nära samarbete mellan Intel och Microsoft så hade jag absolut inte räknat med att någon dual graphics lösning fungerar ordentligt i nuläget.

Jaha, om inte det kommer fungera så känns det som om alla fördelar med att göra en ren installation av Windows 10 försvinner.
Då klonar jag min nuvarande uppgraderingsinstallation istället.

Permalänk
Medlem

Gjorde en ren installation på min Asus i samband med release.
Har funkat felfritt än så länge, la in drivrutinerna för pekplattan och FN tangenterna manuellt. Grafikdriva kör jag med nvidias.

Inte märkt att grafiken krånglar mer med Win 10 än 8.1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kloow:

Gjorde en ren installation på min Asus i samband med release.
Har funkat felfritt än så länge, la in drivrutinerna för pekplattan och FN tangenterna manuellt. Grafikdriva kör jag med nvidias.

Inte märkt att grafiken krånglar mer med Win 10 än 8.1.

Har du kört några spel och det fungerar som innan?

Jag kan nog nöja mig med att jag behöver byta till NVIDIA-gpun manuellt när jag ska spela spel om det behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dammskog:

Har du kört några spel och det fungerar som innan?

Jag kan nog nöja mig med att jag behöver byta till NVIDIA-gpun manuellt när jag ska spela spel om det behövs.

Har testat både WoW och HOTS, båda fungerar med rätt GPU. Har ställt in manuellt i Nvidia kontrollpanelen för dessa 2. Kör som rutin att göra det för alla mina applikationer/spel.

Permalänk
Medlem

jag har nu gått till supportsidan för min dator och ser bara drivrutiner och program från 2012....

http://www.asus.com/se/Notebooks_Ultrabooks/U36SG/HelpDesk_do...

Är det något som absolut måste installeras därifrån eller kan jag lika gärna gå till tillverkarnas hemsidor och försöka ladda hem absolut senaste?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dammskog:

jag har nu gått till supportsidan för min dator och ser bara drivrutiner och program från 2012....

http://www.asus.com/se/Notebooks_Ultrabooks/U36SG/HelpDesk_do...

Är det något som absolut måste installeras därifrån eller kan jag lika gärna gå till tillverkarnas hemsidor och försöka ladda hem absolut senaste?

Så vitt jag vet är det bara touchpaden som du kommer att behöva Asus egna drivrutin på. GPUn tar du från Nvidia, övrigt kommer Win10/win update fixa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kloow:

Så vitt jag vet är det bara touchpaden som du kommer att behöva Asus egna drivrutin på. GPUn tar du från Nvidia, övrigt kommer Win10/win update fixa.

Tack tyvärr så verkar Windows update mislyckats med följande drivrutiner

Realtek Audio device
Intel Driver Update for Intel HD Graphics 3000
Intel Management Engine Interface

och så Nvidias också så klart