Brus i högtalarna pga grafikkort?

Permalänk

Brus i högtalarna pga grafikkort?

Hejsan! Köpte idag ett par nya högtalare till min förstärkare. Brukar väldigt sällan spela med högtalare, men började lira bfbc2, ljudet i det spelet är väldigt lågt så höjde volymen en hel del på förstärkaren för att få lite mer inlevelse etc, men hörde då ett väldigt högt och irriterande brus i högtalarna, trodde först det var något fel på förstärkaren men kom sedan på att det funkade kanon hos förra ägaren, och med min mobil. Det brusar inte om jag drar ur 3,5mm ifrån datorn, enbart när den sitter i. Om jag inte har på något spel så brusar det mindre, om jag är i ett spel och minimerar det så slutar det brusa dom ms det tar att tabba ner spelet. (När gpu:n inte jobbar så slutar det brusa).

Någon mer som har detta problemet? Vad kan jag göra åt det? Borde inte behöva något ljudkort etc? Har ändå ett MSI MPower MaxAC vilket inbyggda ska vara rätt bra på.

// Rasmus

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Medlem

Vad har du för förstärkare?
Kan vara potentialskillnad som gör det eller dåliga kablar som blir påverkade div störkällor.

Har du möjlighet kan du kanske köra fiber mellan dator och förstärkare på så sätt eliminerar du störningarna.

Permalänk

Har en lite äldre Kenwood, kan kolla upp serie nr etc om det behövs
Kan även vara några kablar, har inte köpt några jätte dyra påkostade kablar precis... Men borde det inte brusa även i telefonen osv då? Testade lite fort med telefonen så är inte säker... men har inte för mig det brusade.

Kan tyvärr inte köra fiber.

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Rekordmedlem

Det beror troligen på potentialskillnader och kan du inte lösa det genom att tex ordna korrekt jordning av allt så kan du åtminstone troligtvis mildra symptomen med en galvanisk avskiljare.
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/hogtalare/hogtalare-...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tack så mycket, ska kolla lite noggrannare på det där.

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Rasmusen98:

Hejsan! Köpte idag ett par nya högtalare till min förstärkare. Brukar väldigt sällan spela med högtalare, men började lira bfbc2, ljudet i det spelet är väldigt lågt så höjde volymen en hel del på förstärkaren för att få lite mer inlevelse etc, men hörde då ett väldigt högt och irriterande brus i högtalarna, trodde först det var något fel på förstärkaren men kom sedan på att det funkade kanon hos förra ägaren, och med min mobil. Det brusar inte om jag drar ur 3,5mm ifrån datorn, enbart när den sitter i. Om jag inte har på något spel så brusar det mindre, om jag är i ett spel och minimerar det så slutar det brusa dom ms det tar att tabba ner spelet. (När gpu:n inte jobbar så slutar det brusa).

Någon mer som har detta problemet? Vad kan jag göra åt det? Borde inte behöva något ljudkort etc? Har ändå ett MSI MPower MaxAC vilket inbyggda ska vara rätt bra på.

// Rasmus

Det behöver inte vara oljud från datorn i sig, det kan lika gärna vara störningar som kommer in i 3.5mm-kabeln på vägen och som förstärks upp väldigt mycket. Eftersom du kör högnivåutgång är den väldigt känslig och bör exempelvis vara väl avskiljd från strömkablar och dylikt.

Det alternativ som finns och som rekommenderas är förstås att vrida upp datorns ljudnivå till ungefär 80% på alla reglage och sedan justera resten med förstärkaren. Alternativt skaffar man sig en digital förstärkare och ser problemet försvinna permanent.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Det behöver inte vara oljud från datorn i sig, det kan lika gärna vara störningar som kommer in i 3.5mm-kabeln på vägen och som förstärks upp väldigt mycket. Eftersom du kör högnivåutgång är den väldigt känslig och bör exempelvis vara väl avskiljd från strömkablar och dylikt.

Det alternativ som finns och som rekommenderas är förstås att vrida upp datorns ljudnivå till ungefär 80% på alla reglage och sedan justera resten med förstärkaren. Alternativt skaffar man sig en digital förstärkare och ser problemet försvinna permanent.

Mhm... kan mycket möjligt vara störningar som kommer in i 3,5mm kabeln. Har tänkt på det tidigare men kan inte fixa det på något sätt, kan inte dra den eller lägga den på annat sätt heller tyvärr. Har det ungefär så nu, men sålänge jag inte spelar är det inga problem, men att spela samtidigt... allt börjar tjuta och brusa då, väldigt störande. Får la dra fram hörlurarna igen.
Kan tyvärr inte skaffa en digital förstärkare, inte nu. Mvh

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Rasmusen98:

Mhm... kan mycket möjligt vara störningar som kommer in i 3,5mm kabeln. Har tänkt på det tidigare men kan inte fixa det på något sätt, kan inte dra den eller lägga den på annat sätt heller tyvärr.

Lösningen på det heter att dra 3,5-mmkabeln i en skärmad flexslang vilka finns på välsorterade elbutiker.

http://www.amak.se/store/p/el-milj%C3%B6-206306/sk%C3%A4rmad-...

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Det kan vara en störning i moderkortet, det kan du lösa genom att köpa ett billigt externt ljudkort.

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Lösningen på det heter att dra 3,5-mmkabeln i en skärmad flexslang vilka finns på välsorterade elbutiker.

http://www.amak.se/store/p/el-milj%C3%B6-206306/sk%C3%A4rmad-...

Jasså, hade jag ingen aning om hehe, tack så mycket!

Skrivet av Froke:

Det kan vara en störning i moderkortet, det kan du lösa genom att köpa ett billigt externt ljudkort.

Kan nog vara så... men väldigt tråkigt, har haft på alla mina moderkort isf x)

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Rekordmedlem

Eller så provar man att galvaniskt separera datorn från ljudsystemet eftersom de i det flesta fall löser problemen med oljud.
Här är en video som demonstrerar skillnaden, jag kopplar om så systemen isoleras från varandra ca 30 sekunder in i filmen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.