Kan inte hitta NAS efter windows 10 installation

Permalänk
Medlem

Kan inte hitta NAS efter windows 10 installation

Är nu klar med min installation av windows 10.

Jag sitter på en stationär dator med windows 10
i mitt nätverk finns en mediaspelare med windows 8.1
och så finns en Netgear ReadeNas på mitt nätverk.

Igår när jag satt på windows 8.1 så hittade den min mediaspelare och min nas
Idag med windows 10 så hittar windows 10 bara min mediaspelar i nätverket.
Jag kan inte se någon ikon för nas servern alls.

Och jag vet inte hur jag ska få windows att hitta min nas, jag har startat om alla maskiner, men mitt windows 10 kan inte hitta min nas..
Vad kan jag göra?

Permalänk
Hedersmedlem

Läser på först om ReadyNAS, vilka inställningar som krävs för att fungera med W10. Googla eller läsa på Netgears sida.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag har en Zyxel NSA325 V2 och win 10 listade inte min i nätverket heller. Det jag gjorde för att komma åt den var att lägga till ny nätverksplats. Sedan skrev jag in vad nasen heter:
\\NASENSNAMN\MAPP
Och så hade jag åtkomst. Vet att jag haft strul tidigare men detta kanske kan vara en hjälp för dig också

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk

Jag har samma typ av problem, efter win 10 så listas inte min nas under nätverk. Har dock åtkomst via medföljande program (nasnavi) och så testade jag att göra en genväg på skrivbordet med sökväg (\\XXXXXX) X= värdnamnet i nasnavigator, den genvägen funkar oxå. Nu till frågan, Är det någon som vet hur man får den listad under nätverk.
Detta är huvuddatorn ansluten med kabel till Router har även en till dator vid Tv som oxå är ansluten med kabel till samma router, där listas Nasen under nätverk.
Sen har jag en bärbar via wifi som har win 10, där listas inte nasen (men har åtkomst via genväg skapad på skrivbord) och så ytterligare en bärbar, wifi med win 7, där listas nasen och jag har full åtkomst.

Permalänk
Medlem

Jag kanske kan hänga på här, istället för att starta en ny tråd då jag har ett liknande problem. Jag kan inte se mina linux datorer i nätverkskolumnen, hur får jag fram dom?