Permalänk

Hjälp med att bygga en speldator

Hej Jag tänkte bygga en speldator med en budget på 8000 och jag behöver lite tips på vad man ska köpa för komponenter, det ända jag har hittat som ser bra ut är webhallens dator i delar http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/221811-webhal... men jag är inte jätte bra på att välja delar så nu vänder jag mig till er om tips. Tack i förväg

Permalänk
Medlem

Tjena, vissa delar i det paketet tycker jag du kan byta ut.

  • Crucial Ballistix minnena: Har ingen bra erfarenhet av Crucial Ballistix

  • Kingston SSD hårddiskar har jag ingen bra erfarenhet av heller

  • Corsair CX PowerSupply: CX modellerna är inget vidare

  • ASUS Z97-P moderkort: Ta Z97-A istället som fått många utmärkelser och bra omdömen, bland annat "Utmärkt" här på Sweclockers, inte så stor prisskillnad

  • Grafikkortet har bara 2GB grafikminne, te ett med 4 GB istället, bättre för spel

  • Fundera om en 120GB SSD hårddisk räcker för dig? Väljer du en sån liten SSD tycker jag att du skall ha en vanlig HDD också för lagring. Använd den lilla SSDn bara för Windows och vissa program då

  • Fundera också på om du vill överklocka processorn, då bör du istället välja en processor av K-modell som är upplåst.

Allt är en pris- kontra behovsfråga.

Kolla in dessa delar istället: Budget speldator En aning dyrare, men prisvärt tycker jag

Permalänk
Skrivet av DrZeto:

Tjena, vissa delar i det paketet tycker jag du kan byta ut.

  • Crucial Ballistix minnena: Har ingen bra erfarenhet av Crucial Ballistix

  • Kingston SSD hårddiskar har jag ingen bra erfarenhet av heller

  • Corsair CX PowerSupply: CX modellerna är inget vidare

  • ASUS Z97-P moderkort: Ta Z97-A istället som fått många utmärkelser och bra omdömen, bland annat "Utmärkt" här på Sweclockers, inte så stor prisskillnad

  • Grafikkortet har bara 2GB grafikminne, te ett med 4 GB istället, bättre för spel

  • Fundera om en 120GB SSD hårddisk räcker för dig? Väljer du en sån liten SSD tycker jag att du skall ha en vanlig HDD också för lagring. Använd den lilla SSDn bara för Windows och vissa program då

  • Fundera också på om du vill överklocka processorn, då bör du istället välja en processor av K-modell som är upplåst.

Allt är en pris- kontra behovsfråga.

Kolla in dessa delar istället: Budget speldator En aning dyrare, men prisvärt tycker jag

Tack för svaret, men jag har fråga som gäller ssd, gör ssd någon skillnad när man lirar spel på datorn eller ska man strunta helt i den, en till fråga är vissa säger att man inte ska ha en dvd spelare på sin dator för att man kan ju ladda ner spel direkt från nätet istället för att få en cd, är det bättre att ha en dvd spelare i sin dator??

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

En SSD ger dig bara snabbare laddningstider.
Så i spel tjänar du inget på det.
Med en så tight budget hade jag väntat med en SSD och köpt till en senare.

Visa signatur

Intel i7 8700K @ 5.0Ghz, MSI Z370 Gaming M5, MSI RTX2070 Armor,
Ballistix 16GB DDR4 3000MHz CL15, SSD Samsung 850 500GB,
EVGA Supernova G2 750W, Acer XF270HU,
Fractal Design Arc midi, Modifierat, Custom vattenkylning

Permalänk
Medlem

GTX 960 är väldigt ovärt i mina ögon. Kolla på ett GTX 970 eller något från AMD som är mer bang for the buck, exempelvis ett 280x:

GTX 970

280x

Permalänk

Här har du ett annat alternativ.
Men som Fatmajk tipsar om så skulle jag bytt ut grafikkortet mot det på netonnet.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8250296/2015-08-02

Visa signatur

Intel i7 8700K @ 5.0Ghz, MSI Z370 Gaming M5, MSI RTX2070 Armor,
Ballistix 16GB DDR4 3000MHz CL15, SSD Samsung 850 500GB,
EVGA Supernova G2 750W, Acer XF270HU,
Fractal Design Arc midi, Modifierat, Custom vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toxicfangs:

Tack för svaret, men jag har fråga som gäller ssd, gör ssd någon skillnad när man lirar spel på datorn eller ska man strunta helt i den, en till fråga är vissa säger att man inte ska ha en dvd spelare på sin dator för att man kan ju ladda ner spel direkt från nätet istället för att få en cd, är det bättre att ha en dvd spelare i sin dator??

Skickades från m.sweclockers.com

Som tidigare inlägg också sagt så påverkar SSD laddningstiderna. Så om du vill att Windows, och program skall starta snabbare t.ex. så är SSD ett bra alternativ. Men om du inte bryr dig så mycket och bara spelar så tycker jag som nån tidigare skrev att du kan vänta med SSD till senare. Lägg pengarna på ett bättre grafikkort istället.

Att ha eller inte ha en CD/DVD spelare är en fråga om personlig smak. Jag har en själv, men använder den nästan aldrig. Spel idag ligger kring 20-30 GB så CD skivor kan du glömma. Släpps spel på skiva handlar det om DVD skivor. En kombinerad CD/DVD spelare/brännare är inte så dyr, kan du få för ca. 300kr. Många laddar dock ned spelen från STEAM. Om man inte har jätteseg internetuppkoppling så tycker jag detta är att föredra.

Permalänk

Tack för era snabba svar, om ssd bara gör så att datorn startas snabbare så behöver jag nog ingen just nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toxicfangs:

Tack för era snabba svar, om ssd bara gör så att datorn startas snabbare så behöver jag nog ingen just nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Den gör så att all laddning går snabbare.
Personligen skulle jag aldrig köpa en dator idag utan en ssd som maindisk då de är så stor skillnad mot hdd med program osv.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"