Kommer ett grafikkort hjälpa Plex?

Permalänk

Kommer ett grafikkort hjälpa Plex?

Hej alla,

Har en HTPC idag som är enligt nedan:
Streacom chassi FC7 (med fläkt 80mm)
Streacom 150w (externt agg)
8Gb ram Kingston Hyper X 1666Mhz, (nerklockat till 1333Mhz antar jag)
Asus E45M-E Deluxe
OCZ SSD 120gb
WD red 2Tb
OS: Win10 Home
Mediaspelare: Plex Home/Plex media server
Streacom Bluray

Datorn är alltså server (PMS) och spelare (PHT). Märker dock att vid spelning av 1080p filmer laggar filmerna, främst i start och vid snabba panoreringar. Detta är sjukt störande, främst när man tittar på actionfilmer....:)

Plex stödjer numera DXWA2 (hårdvaruaccelerering) har jag för mig. Är det då någon mening att knö in ett grafikkort (typ ett http://www.inet.se/produkt/5405182/asus-geforce-gt-610-silent... , med LP bracket)? Kommer detta kort hjälpa till vid uppspelning av 1080p, eller ligger allt ändå på CPU:n, och därav menlöst?

Tips och tankar mottages gärna!

Permalänk
Medlem

Använder du bara HTPC att kolla film på eller stream till ex. Cromecast?

Visa signatur

5600X | ROG STRIX X570-F | 4x8Gb Crucial 3600 CL16 | Sapphire Vega56 + Morpheus II | WD Black SN850 1TB | CM Silent Pro Gold 700w

Permalänk
Medlem

Kolla först din CPU-användning när du tittar på film för att se om det ens är boven i dramat.

Permalänk
Skrivet av MrTin:

Använder du bara HTPC att kolla film på eller stream till ex. Cromecast?

Bara till film...

Permalänk
Skrivet av tudz:

Kolla först din CPU-användning när du tittar på film för att se om det ens är boven i dramat.

Sant, skall kolla

Permalänk
Skrivet av Brannigan:

Sant, skall kolla

Under "hackiga" delar i en 1080p film ligger CPU belastningen mellan 55-70% Gick aldrig över 70% iaf...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brannigan:

Bara till film...

Då skulle du kunna köra Kodi (XBMC) http://kodi.tv/download/

Testa om det flyter bättre...

//M

Visa signatur

5600X | ROG STRIX X570-F | 4x8Gb Crucial 3600 CL16 | Sapphire Vega56 + Morpheus II | WD Black SN850 1TB | CM Silent Pro Gold 700w

Permalänk
Skrivet av Brannigan:

Under "hackiga" delar i en 1080p film ligger CPU belastningen mellan 55-70% Gick aldrig över 70% iaf...

Kan tillägga att belastningsfången vid 480p är mellan 20-30%....

Permalänk

@MrTin: Testat Kodi, men det kraschade hela tiden, dessutom saknar Kodi stöd för streamning till typ plattor mm?

Permalänk
Medlem

När CPU-belastningen är så hög låter det ju som att grafikkortets hårdvaruaccelleration är inaktiv

Permalänk
Skrivet av dunis90:

När CPU-belastningen är så hög låter det ju som att grafikkortets hårdvaruaccelleration är inaktiv

Fast när jag slår jag på den får jag ingen bild alls...

Permalänk
Medlem

Har du använt något annat OS än Windows 10 tidigare? Isf, hade du samma problem då?

Använder du AMD:s senaste drivrutin för Win10, Catalyst 15.7.1?

Permalänk
Skrivet av dunis90:

Har du använt något annat OS än Windows 10 tidigare? Isf, hade du samma problem då?

Använder du AMD:s senaste drivrutin för Win10, Catalyst 15.7.1?

testat med win7, samma problem...Har senaste drivarna...installerade win10 i förrgår

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brannigan:

@MrTin: Testat Kodi, men det kraschade hela tiden, dessutom saknar Kodi stöd för streamning till typ plattor mm?

Streamar du till "plattor mm" via nätet hemma bara eller även när du är ute på utflykt?
För använder du det bara hemma, så kan du använda kodi till det också. Dela ut biblioteket via UPnP bara så kommer du åt att kolla/lyssna på samma material på andra enheter.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk

Lösning:
Köpte ett Geforce Gt 610 och satte in. Allt går nu klockrent helt utan lagg.