Molnbaserad fotolagring - Vad föredrar ni?

Permalänk
Medlem

Molnbaserad fotolagring - Vad föredrar ni?

Tjena,

Är i stort behov av en molnbaserad backup av alla mina bilder jag har tagit genom åren. Just nu ligger samlingen på cirka 200 GB men kommer att växa snabbt i.o.m. nyköpt kamera. Jag har surfat runt en hel del och jämfört både kända och "okända" leverantörer men fastnat för OneDrive och Google Photos. Har även kollat lite på Dropbox och Icloud.

Innan jag signar upp mig på någon av dem vill jag gärna ha lite input från er med fördelar/nackdelar eller andra alternativ.

De krav jag har är:

  • Tillräckligt mycket utrymme - minst 300 GB

  • Så billigt som möjligt - gärna inte mer än 10€ i månaden

  • Lätt att använda - åtkomst både från PC och iPhone

  • Automatisk backup vid en specifik tidpunkt

Tilläggas bör att det viktigaste för min del är att det fungerar smidigt och är lättåtkomligt, priset kommer i andra hand.
En stor fördel är också om den automatiska backupen bara backupar det som har tillkommit sen senaste vore det toppen!

Så, vad föreslår ni? Någon som använder en liknande tjänst och kan tipsa mig?

Permalänk
Medlem

Själv använder jag ett par NAS:ar. Har precis beställt hem en ny, med större lagringskapacitet..
Kommer åt dem med både dator/telefon/surfplatta vart jag än är, bara jag har internet..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Tänk på att tex googles tjänst medför att du ger google rätt att använda dina uppladdade foto. Jag har valt bort de flesta av molntjänsterna pga detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tog abonnemang på office 365, då får man hela Officepaketet och 1 TB per användare. I mitt fall så har jag upp till 5 användare för 89,99 kr månad, för en användare så kostar det 64,99 månad. Så tycker det är billigt eftersom man får även office.
Jag använder det för bilder, Dock är det lite svårare att flytta OneDrive från C: men det ska gå. Men har just nu den på c: så jag har den bara som backup, men just nu synkar jag inte filerna. Utan tycker det viktigaste är att jag har mina Raw filer där.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem

Synology med Photo Station programmet tycker jag är smidigt. Enda jobbiga är väl att öppna portar i din router, men även det kan vara väldigt lätt.
Finns bra appar till både iOS och Android, kan lägga den att automatiskt ladda upp bilder från din telefon utan att behöva öppna appen.

En Synology DS214se med 4 TB WD Red använder jag. DS214se har väldigt klen CPU så att generera thumbnails tar en stund, men inte så ofta den behöver göra det för mig så jag klarar mig.

Om du vill ha regelbunda backupper så kan du t.ex. sätta Synologyn att backa upp din fotomapp till en extern hårddisk varje natt kl 3 eller liknande.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Själv använder jag ett par NAS:ar. Har precis beställt hem en ny, med större lagringskapacitet..
Kommer åt dem med både dator/telefon/surfplatta vart jag än är, bara jag har internet..

Har också haft denna tanken men vill hellre ha backupen någon annanstans än hemma - för säkerhets skull.

Skrivet av Blofeld:

Tänk på att tex googles tjänst medför att du ger google rätt att använda dina uppladdade foto. Jag har valt bort de flesta av molntjänsterna pga detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Det har du helt rätt i! Värt att ta i beaktning, men för min del spelar det mindre roll.

Skrivet av zosma:

Jag tog abonnemang på office 365, då får man hela Officepaketet och 1 TB per användare. I mitt fall så har jag upp till 5 användare för 89,99 kr månad, för en användare så kostar det 64,99 månad. Så tycker det är billigt eftersom man får även office.
Jag använder det för bilder, Dock är det lite svårare att flytta OneDrive från C: men det ska gå. Men har just nu den på c: så jag har den bara som backup, men just nu synkar jag inte filerna. Utan tycker det viktigaste är att jag har mina Raw filer där.

Det är ett ganska bra erbjudande! Tänk att för en gångs skull ha Officepaketet lagligt... Min C: är smockfull, har bara 128 GB där så måste ligga på en annan disk. Har du märkt av något annat "dåligt" med OneDrive?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Synology med Photo Station programmet tycker jag är smidigt. Enda jobbiga är väl att öppna portar i din router, men även det kan vara väldigt lätt.
Finns bra appar till både iOS och Android, kan lägga den att automatiskt ladda upp bilder från din telefon utan att behöva öppna appen.

En Synology DS214se med 4 TB WD Red använder jag. DS214se har väldigt klen CPU så att generera thumbnails tar en stund, men inte så ofta den behöver göra det för mig så jag klarar mig.

Om du vill ha regelbunda backupper så kan du t.ex. sätta Synologyn att backa upp din fotomapp till en extern hårddisk varje natt kl 3 eller liknande.

Tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Jag tycker office365 paketet är riktigt prisvärd. Jag själv betalar 60 kr i månaden och det funkar perfekt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Jag rekomenderar ownCloud. Det kräver dock en egen server/dator som står på 24/7. Läs gärna mer i tråden jag länkat i min signatur.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av pbiddy:

Har också haft denna tanken men vill hellre ha backupen någon annanstans än hemma - för säkerhets skull.

Det är därför jag har mer än en.. En står hemma och en annan hos min bror på annan ort.
Sen har jag en lös hd som är krypterad, med det allra viktigaste, hos en tredje person.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

@pbiddy:

Det funkar än så länge fint, eftersom jag inte synkar, så sparas inte filerna på min egen hd. Har också bara 128 gb c: drive, men det ska finnas vägar att ändra den till andra enheter, men det har jag inte provat. Jag tog det dyrare alternativet, skiljer bara 20 kr månad, men då har man 5 konton, då kan man ge hela offices paket till sina föräldrar, syskon osv.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Det är därför jag har mer än en.. En står hemma och en annan hos min bror på annan ort.
Sen har jag en lös hd som är krypterad, med det allra viktigaste, hos en tredje person.

Väldigt mycket säkerhet, vad har du på den?

Visa signatur

Stationär: CPU: Intel i5 4690k GPU: ASUS Strix GTX 970 4GB Moderkort: Asus Maximus VII Ranger RAM: Crucial Ballistix Sport 2x8GB Chassi: NZXT H440 CPU-kylare: Corsair H80i PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W SSD: Samsung 850 Evo 256GB
Laptop: MacBook Pro 15", late 2016
Programspråk: Java, C++, Python, PHP, Javascript
Hemsida: http://jmcsocial.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Jag tycker office365 paketet är riktigt prisvärd. Jag själv betalar 60 kr i månaden och det funkar perfekt.

Skickades från m.sweclockers.com

Låter bra! Så länge automatisk synkning och att det går att byta från C: funkar känns detta som det vinnande alternativet.

Skrivet av enoch85:

Jag rekomenderar ownCloud. Det kräver dock en egen server/dator som står på 24/7. Läs gärna mer i tråden jag länkat i min signatur.

Då är detta tyvärr inte ett alternativ för mig. Tack ändå!

Skrivet av DaBone:

Det är därför jag har mer än en.. En står hemma och en annan hos min bror på annan ort.
Sen har jag en lös hd som är krypterad, med det allra viktigaste, hos en tredje person.

Ah, jag förstår! Dock inget alternativ för mig, tack ändå!

Skrivet av zosma:

@pbiddy:

Det funkar än så länge fint, eftersom jag inte synkar, så sparas inte filerna på min egen hd. Har också bara 128 gb c: drive, men det ska finnas vägar att ändra den till andra enheter, men det har jag inte provat. Jag tog det dyrare alternativet, skiljer bara 20 kr månad, men då har man 5 konton, då kan man ge hela offices paket till sina föräldrar, syskon osv.

Det är ett riktigt bra erbjudande. Får söka runt lite och se vad jag får fram gällande automatisk synkning och flytta mappen