Permalänk

Asus dator blinkar blått

Kan det vara virus som orsakar detta:

https://www.youtube.com/watch?v=DPLVl6jCk8Q

Moderkortet är bytt. Asus X551ca

Permalänk

Det går inte att göra något heller, så länge som den blinkar så är den oanvändbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knappisarna:

Kan det vara virus som orsakar detta:

https://www.youtube.com/watch?v=DPLVl6jCk8Q

Moderkortet är bytt. Asus X551ca

Skrivet av Knappisarna:

Det går inte att göra något heller, så länge som den blinkar så är den oanvändbar.

Det är förmodligen inte ett virus, nej. Det är snarare något med det som skapar det visuella. T.ex. grafikkortsproblem lr dylikt. Men jag kan inte svara på exakt vad felet är. Har du garanti/försäkring?

Har du bytt moderkortet på en bärbar dator btw? Det var något jag aldrig hört någon göra förut. Kanske har med det att göra? Blev det problem efter bytet?

Förklara gärna varför du bytt moderkort, och lite mer historia om problemet. Mer info = mer/bättre hjälp.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6K Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

Känner igen felet, från en Asus-dator faktiskt. Antar att den blå färgen som du ser är samma som du har som bakgrund i den "moderna startmenyn". Tror att problemet löste sig efter en avinstallation av Norton. Men slutade med att jag körde en formatering för att vara säker på att problemet inte kommer tillbaka.

Permalänk

@zipmiX: Grafikkortet tänkte jag också (där av bytet), iom att det inte sitter något löst grafikkort så fick man byta hela moderkortet (det är det enda som sitter under skalet), men det hjälpte inte. Ska säga att det är min mors dator. Hon har ju bara använt den för att läsa aftonbladet och spela lite spel på, en dag så började den på detta vis.

Permalänk

@KiWo: Du vet inte vad det beror på varför det blir så, jag har samma Norton på min laptop (också en Asus fast en gaming version) men inte varit med om det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knappisarna:

@zipmiX: Grafikkortet tänkte jag också (där av bytet), iom att det inte sitter något löst grafikkort så fick man byta hela moderkortet (det är det enda som sitter under skalet), men det hjälpte inte. Ska säga att det är min mors dator. Hon har ju bara använt den för att läsa aftonbladet och spela lite spel på, en dag så började den på detta vis.

OK så problemet fanns redan innan bytet av moderkort alltså. Det låter desto konstigare... Kanske ska prova intallera om drivrutiner för grafik? Kanske prova en återställning av datorn/formatering även.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6K Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk

@zipmiX: Får prova det, tack för hjälpen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knappisarna:

@KiWo: Du vet inte vad det beror på varför det blir så, jag har samma Norton på min laptop (också en Asus fast en gaming version) men inte varit med om det?

Tyvärr ingen aning. Säkert inte Norton som är den egentliga boven men som sagt så upphörde problemet för min del i samband med att jag avinstallerade det i felsäkert läge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knappisarna:

Kan det vara virus som orsakar detta:

https://www.youtube.com/watch?v=DPLVl6jCk8Q

Moderkortet är bytt. Asus X551ca

Ser ut som Explorer startar om sig hela tiden. Troligen hänger den sig av någon anledning.
Har du prövat att starta datorn i felsäkert läge och granska händelseloggen? Gissar på att någon drivrutin inte lirar riktigt.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knappisarna:

@KiWo: Du vet inte vad det beror på varför det blir så, jag har samma Norton på min laptop (också en Asus fast en gaming version) men inte varit med om det?

Vet inte varför, men verkar hända maskiner med Norton och Windows 8/8.1 (vet inte om det gäller 10an).
Svårt att säga vad som orsakar det mer än Norton, men en avinstallation och en ominstallation efter det löser problemet. Eller så skippar man Norton så lär man inte få problemet mer.

Visa signatur

WS: 4770k, 16GB, 2x 250GB SSD, 2x 4TB HDD (RAID1), GTX970, W10.
SRV: 2600, 16GB, 500GB (OS), 7x 2TB HDD (RAID6), Intel QUAD NIC, W2012 R2 +VMs.

Permalänk

Läge att installera 10:an då....