Permalänk
Medlem

RT-AC66U

Nu till nästa fel med denna router! Funderar på att lämna in den till butiken...

Routern droppar wifi och wan helt sporadiskt! Som att den startar om! Mobiler. Stationära datorer. Laptops... allt bara tappar anslutningen.

Vad kan detta bero på? Har haft routern i 2 månader nu men det har aldrig krånglat.

Värme problem? Kände på den nu och den är absolut inte varm på framsidan. La in 3.0.0.4.378_6117 efter att felet började. Fabriksåterställde den också. Men hjälpte ej!

???

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

Hade liknande problem, men la in Merlins nyaste build och problemet är borta.

Permalänk
Medlem

@Tommy:

Aha. Hittade det på ett forum. Folk verkar vara nöjda! Typ denna: http://drivers.softpedia.com/get/Router-Switch-Access-Point/A... ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megachef:

@Cinder:

Aha. Hittade det på ett forum. Folk verkar vara nöjda! Typ denna: http://drivers.softpedia.com/get/Router-Switch-Access-Point/A... ?

http://asuswrt.lostrealm.ca/download

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem

Ok. Jag får pröva med denna!

2 frågor bara.

1. Efter att jag har installerat merlin mjukvaran. Kan jag då använda min settings fil för alla inställningar eller måste jag ställa in allt på nytt?

2. Kan man spara inställningar i merlin mjukvaran som man kan med asus firm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megachef:

Ok. Jag får pröva med denna!

2 frågor bara.

1. Efter att jag har installerat merlin mjukvaran. Kan jag då använda min settings fil för alla inställningar eller måste jag ställa in allt på nytt?

2. Kan man spara inställningar i merlin mjukvaran som man kan med asus firm?

1 nej
2 ja

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Ok. Tack för all hjälp! Återkommer med resultat!

När jag ändå har startat tråden kan jag fråga en annan sak också!

Kan denna mjukvara avhjälpa "döda" ytor i hemmet också? Går jag ut i köket så droppar wifi 9/10 ggr. Även fast jag har staplar i mottagningen. Eller om jag håller för baksidan på mobilen kan den tappa anslutningen till routern även fast jag är 7 meter ifrån den utan någon betongvägg i vägen! Känns överlag som att mottagningen är svag/dålig på wifi.

Permalänk
Medlem

@Tommy:

Behöver jag göra några ytterliggare inställningar i merlin mjukvaran för att slippa dessa drops eller räcker det att lägga in den?

Permalänk
Medlem

För mig räckte det att byta programvaran till Merlin, sen har det funkat som det ska.
Vet inte hur det är med döda ytor.. Har du väggar som stör signalen lär inte programvaran hjälpa.

...Dock finns vissa programvaror som tillåter att man ökar antenneffekten över den lagliga gränsen = bättre mottagning.
Hur hälsosamt det är att vistas nära en sån sändare under längre tid lämnar jag öppet, men det är egentligen inte tillåtet som sagt.

Permalänk
Medlem

La in merlin mjukvaran och detta verkar ha löst mina problem! Tack för hjälpen!