Fördröjning i ljud över HDMI till TVn

Permalänk

Fördröjning i ljud över HDMI till TVn

Tjena.

Jag har kopplat min Philips TV till mitt grafikkort (GTX 780). Jag kör en HDMI kabel på 10m till TVn. Från TVn går en HDMI kabel i sin tur till hemmabiosystemet. TVn stödjer ARC (Audio Return Channel) så att mitt ljud kommer ut i hemmabiosystemet genom HDMI kabeln. Hoppas att det blev förklarat tydligt där.

Något jag dock märkt på sistone, som aldrig hände i början, är att ljudet har fått en fördröjning då och då. Detta händer även ifall jag spelar upp ljudet via hemmabiosystemet eller inbyggda TV-högtalarna. Ibland kan vara ljudet vara synkat för att sedan försvinna i en halv sekund eller något, och sedan hamna ur synk. Sedan spelar de ingen större roll vad jag gör, jag måste starta om TVn eller hemmabion för att det ska fungera ordentligt igen. Ljudet fördröjs även lite olika, ibland kan de vara 0,5 sekunder och ibland 1 sekund. Men jag kan verkligen höra de tydligt då jag pausar en film och ljudet fortsätter i 1 sekund EFTER att jag pausat filmen.

Jag provade uppdatera grafikdrivrutinerna på 780 kortet och har försökt ändra ljudinställningar på TVn. Jag vet heller ej om detta är grafikkortsrelaterat, men jag blir osäker.

Är det någon som stött på det här och har en aning om vad det kan vara?

Tack på förhand!

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Avstängd

Ofta uppstår sådana här problem med lite tyngre ljudformat eftersom teven inte riktigt har prestandan att hantera dem och högupplöst bild och allt på en gång, speciellt inte om det händer mycket på skärmen eller så. Bäst är att låta förstärkaren vara hubb i systemet så att alla bildkällor går till den och sen går en HDMI, med bara bild, till teven. Förstärkaren är normalt mycket bättre på att hantera ljud av olika slag och där brukar det också finnas större möjligheter att ställa in fördröjningar och sånt om det skulle behövas.

Är inte det en möjlighet, kanske har du bara en HDMI på förstärkaren exempelvis, så är det värre. Du kan ju ändra delay i din uppspelningsprogramvara på datorn, i alla fall om den är lite mer avancerad som VLC eller så, men om problemet uppstår även i typ spel och så så hjälper inte det.

Sen eftersom problemet försvinner när du startar om stärkaren så kanske det inte alls är samma problem utan något med själva förstärkaren och då hjälper det nog föga att lägga mer arbete på den liksom.

Permalänk
Medlem

hej jag har samma problem det kommer ett pip sen är ljudet off synk sen när man tar ut hdmi sladden ur datorn och sätter tillbaka den så är det synkat ett tag till någon som vet?