Permalänk

Frågor om 10-bit output i Eizo CS230

Jag har en Eizo CS230 och det står så här i manualen:

"När man använder DisplayPort-ingången har skärmen stöd för 10-bitars färg per primärfärg* från en 16-bitars LUT, detta innebär att den kan visa mer än 1 miljard färger samtidigt. Det är 64 gånger så många färger du får men en 8-bitars visning, resultatet är jämnare färgövergångar/toningar och minskar Delta-E mellan två intilliggande färger.

*Grafikkort och programvara som stödjer 10-bitars färg krävs för 10-bitars visning."

http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1002062529/eizo/bilds...

Grafikkortet är Nvidia Quadro K600 och jag har för mig att den har support för 10-bit output. Det var därför jag köpte den, men det var två år sen så jag minns inte riktigt.

Nu är skärmen kopplad med DVI-kabel och det är kanske därför jag inte blir helt såld på färgerna och upplösningen. Blir det bättre om jag kopplar med DisplayPort-kabel i stället?

Permalänk
Medlem

Enligt produktbladet sidan 9:

Using the DisplayPort input, the monitors offer 10-bit simultaneous
color display* from a 16-bit look-up table which means
they can show more than one billion colors simultaneously.

*A graphics board and software which support 10-bit output are also
necessary for 10-bit display. 10-bit display is only available through the
DisplayPort input.

//edit - det var vad du hade skrivit för tusan, ja... det måste vara över Display Port

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Det står ju klart och tydligt: "När man använder DisplayPort-ingången har skärmen stöd för 10-bitars färg per primärfärg*".....

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Kan ju nämna att DVI är en föråldrad standard som inte utvecklas längre, så inga nya överföringstyper stöds av DVI, t ex 4K eller fler färger.

Permalänk
Medlem

Är väl ändå inte helt vanligt att trådskaparen både skriver frågan och svaret i sitt första inlägg?

Permalänk
Skrivet av Imaculent:

Är väl ändå inte helt vanligt att trådskaparen både skriver frågan och svaret i sitt första inlägg?

Nä, kanske inte. hehe. Det jag undrar mest över är väl om jag kommer se någon skillnad med DisplayPort-anslutning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Night Prowler:

Nä, kanske inte. hehe. Det jag undrar mest över är väl om jag kommer se någon skillnad med DisplayPort-anslutning?

Hur ofta ser man taskiga färgövergångar? Jag har aldrig tänkt på det men har du en 10-bits skärm tycker jag definitivt du borde utnyttja den.
En sladd kostar ju inte mycket.

Permalänk
Skrivet av Imaculent:

Hur ofta ser man taskiga färgövergångar? Jag har aldrig tänkt på det men har du en 10-bits skärm tycker jag definitivt du borde utnyttja den.
En sladd kostar ju inte mycket.

Ser man inte mer färger och djupare färger osv?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Night Prowler:

Ser man inte mer färger och djupare färger osv?

Jo, det gör man. Högre dynamiskt omfång bara. Jag tror att du kommer att se en klart märkbar skillnad.

Skrivet av Night Prowler:

Det är en Displayport-kabel, snudd på vilken som helst kommer att göra jobbet. Deltaco är bra.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Night Prowler:

Deltaco är typisk kinaimport.
Väldigt varierande kvalitet mellan deras produkter.
Har du tur så är just den kabel du vill ha av den bra sorten.
har du otur så fungerar den inte ens.

Permalänk
Skrivet av Gurk:

Jo, det gör man. Högre dynamiskt omfång bara. Jag tror att du kommer att se en klart märkbar skillnad.

Roligt att höra.

Skrivet av Svensktiger:

Deltaco är typisk kinaimport.
Väldigt varierande kvalitet mellan deras produkter.
Har du tur så är just den kabel du vill ha av den bra sorten.
har du otur så fungerar den inte ens.

Det blev en Hama i stället. Lite dyrare men bättre kvalité antar jag.

http://www.tradera.com/item/301847/236359992/hama-kabel-displ...

Permalänk

Är 10 bit output samma sak som 30 bit color output?

Jag förstår annars inte vad det är för skillnader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Night Prowler:

Är 10 bit output samma sak som 30 bit color output?

Jag förstår annars inte vad det är för skillnader.

Det ska det nog vara, skillnaden är ~1 miljard nyanser mot ~16,7 miljoner.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Night Prowler:

Är 10 bit output samma sak som 30 bit color output?

Jo, ska vara samma: 10 bit per färg (röd grön blå) dvs 30 bit totalt.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Nu har jag kopplat in DisplayPort-kabeln men den får ingen signal. Det står "No signal" och "Check the input signal".

Är det någon inställning i datorn som behöver göras?

Permalänk
Medlem

Provat byta input på monitorn? (den kanske inte har autosensing på inputarna?)

Vad körde du för upplösning och färddjup? (eller funkar den inte alls oberoende av färg/upplösning)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Provat byta input på monitorn? (den kanske inte har autosensing på inputarna?)

Vad körde du för upplösning och färddjup? (eller funkar den inte alls oberoende av färg/upplösning)

Jag använde DisplayPort-ingången på moderkortet, det var därför det inte fungerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Night Prowler:

Jag använde DisplayPort-ingången på moderkortet, det var därför det inte fungerade.

Hoppsan

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.