Överhättad Macbook PRO?

Permalänk
Medlem

Överhättad Macbook PRO?

Hej,

För lite mer än ett år sedan köpte jag en ny MacBbook PRO som har funkat utmärkt fram till idag.

Då jag idag försökte starta datorn lyste skärmen endast vitt. Efter att googlat symtomet och testat ett antal kommandon förblev problemet oförändrat. Dock testade jag att sätta i en HDMI-sladd till datorn som jag kopplad till min TV. Då visade det sig att datorn fungerade precis som vanligt på TV-skärmen samtidigt som datorskärmen fortsatte lysa vitt. Vid detta tillfälle testade jag att ominstallera datorn och då visade sig datorskärmen fungera stundvis under själva ominstallationen. Dock verkade datorskärmen en aning gråskalig och ljus under detta tillfälle. Se bifogad fil!

http://www.ladda-upp.se/bilder/ejqummgvrcwlsz/

Nu när jag försöker använda datorn lyser datorskärmen fortfarande vitt samtidigt som datorn verkar funka som vanligt på TV-skärmen.

Vad tror ni att detta kan bero på? Kan det vara grafikkortet som är paj? Går det att komma hyfsat billigt undan från detta problem?

Tack i förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lambino:

För lite mer än ett år sedan köpte jag en ny MacBbook PRO som har funkat utmärkt fram till idag.
:
Kan det vara grafikkortet som är paj? Går det att komma hyfsat billigt undan från detta problem?

Skojar du eller? Aldrig hört talas om den lagstadgade reklamationsrätten som gäller i tre år?

Lämna in datorn där du köpte den och beskriv problemet så får de ordna det såklart.

typo
Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Jag tror mer på att skärmen är paj, om det går via TVn så fungerar grafikkortet nog ganska bra. Kolla med butiken som du köpte den hos om dom kan ersätta/laga den, det är inte så mycket du kan göra mer än så tror jag. Och nej, den är inte överhettad.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Skojar du eller? Aldrig hört talas om den lagstadgade reklamationsrätten som gäller i tre år?

Lämna in datorn där du köpte den och beskriv problemet så får de ordna det såklart.

Reklamationsrätten gäller väl endast om det var fel på varan från början. Hur ska jag kunna bevisa att fallet är sådant?

Skrivet av utsatt_unge496:

Jag tror mer på att skärmen är paj, om det går via TVn så fungerar grafikkortet nog ganska bra. Kolla med butiken som du köpte den hos om dom kan ersätta/laga den, det är inte så mycket du kan göra mer än så tror jag. Och nej, den är inte överhettad.

Okej, tycker det är konstigt att skärmen helt plötsligt ska pajja. Återförsäljaren hävdar att det kostar 600 kr att bara felsöka datorn så vill inte tänka på vad det kan kosta att reparera den om det inte går att luta tillbaka mot någon reklemationsrätt/garanti...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lambino:

Reklamationsrätten gäller väl endast om det var fel på varan från början. Hur ska jag kunna bevisa att fallet är sådant?

Lagen skall tolkas som att en vara som går sönder inom tre år har ett ursprungligt fel - under förutsättningen att du inte orsakat felet själv.

Beviskraven är grundläggande och sträcker sig vanligen till okulära och muntliga redogörelser (någon rättsteknisk undersökning från SKL behövs inte); "Här är min vara utan tecken på misskötsel eller yttre våld som jag använt ändamålsenligt och nu fungerar det inte enligt produktspecifikationerna. Kan Ni hjälpa mig?".

Kostnad för felsökning utgår bara ifall verkstaden kan styrka att du själv orsakat felet.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Lambino:

Reklamationsrätten gäller väl endast om det var fel på varan från början. Hur ska jag kunna bevisa att fallet är sådant?

Okej, tycker det är konstigt att skärmen helt plötsligt ska pajja. Återförsäljaren hävdar att det kostar 600 kr att bara felsöka datorn så vill inte tänka på vad det kan kosta att reparera den om det inte går att luta tillbaka mot någon reklemationsrätt/garanti...

Det är väldigt svårt att reparera en skärm, särskilt på en laptop, särskilt på en mac, så du kan nog glömma att reparera den, det är bara att hoppas att återförsäljaren har en någorlunda lång garanti, alternativt inte lyckas bevisa att det är ditt fel. Försök att hålla god kommunikation med återförsäljaren om hur processen kommer att gå till då det kan skilja sig mellan olika återförsäljare, tänk på att "jag har inte gjort något fel" är ett tungt argument.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Medlem

Var har du köpt den? Jag hade vägrat acceptera att skärmen dör efter ett år vid vanlig användning. Det kan kanske hjälpa att även höra av dig till Apple och beskriva problemet? IMO oacceptabelt om du behöver stå för reparationen.