Kontrollerkort till filburk med 12-15 diskar

Permalänk
Medlem

Kontrollerkort till filburk med 12-15 diskar

Hej!

Tog mig en titt på mitt gamla Antec Nine Hundred och upptäckte att burken har 9st 5.25" (woho!). Så nu är tanken att återuppliva min gamla s775-rigg med quad och trycka in ett par 3st 5.25" -> 4 eller 5st 3.5" hotswap-lådor. http://www.icydock.com/goods.php?id=159 eller http://www.icydock.com/goods.php?id=163 är lådorna jag har i åtanke.

Datan som ska lagras är inte tillräckligt "viktig" för att redundans ska behövas, så har inga planer på att köra RAID för tillfället. Vad behöver jag förövrigt i form av kontrollerkort? Moderkortet har 6st SATA-platser.

Är det ett kort med dubbla SFF-8087 jag borde införskaffa? och sen http://www.silverstonetek.com/product.php?pid=555&area=en på det?

Ha gärna i åtanke att jag är helt grön när det kommer till den här typen av komponenter och förstår inte alltid vad nackdelarna och fördelarna är med det ena eller andra alternativet.

Tack på förhand!

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem

Hur många SATA portar vill du ha?

Behöver du mer än 6 SATA så kan du kolla här

https://www.dustin.se/group/hardvara/datorkomponenter/kontrol...

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Först och främst så måste du säga vilken programvara/os du ska köra i botten.
Det är lite svårt att ge rek. annars

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Hur många SATA portar vill du ha?

Behöver du mer än 6 SATA så kan du kolla här

https://www.dustin.se/group/hardvara/datorkomponenter/kontrol...

12-15 diskar vill jag ha möjlighet att trycka in. Om ett kort med dubbla SFF-8087 nu kan fixa 8st diskar i non-raid så är jag uppe i 14. Men det kanske blir billigare att köpa dubbla kort med 4st SATA-portar.

Skrivet av nikwad:

Först och främst så måste du säga vilken programvara/os du ska köra i botten.
Det är lite svårt att ge rek. annars

Uppfattat. Någon linux dist, Debian typ. Användningsområdet är väldigt simpelt, vill bara kunna komma åt mina delade mappar från andra datorer i nätverket, så för det ändamålet lär jag köra samba. rTorrent-klient också. Enda problemet jag behöver lösa och Er hjälp med är hur jag ska kunna ansluta alla diskar till min "host" på enklast möjliga sätt.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afrasbaba:

12-15 diskar vill jag ha möjlighet att trycka in. Om ett kort med dubbla SFF-8087 nu kan fixa 8st diskar i non-raid så är jag uppe i 14. Men det kanske blir billigare att köpa dubbla kort med 4st SATA-portar.

Uppfattat. Någon linux dist, Debian typ. Användningsområdet är väldigt simpelt, vill bara kunna komma åt mina delade mappar från andra datorer i nätverket, så för det ändamålet lär jag köra samba. rTorrent-klient också. Enda problemet jag behöver lösa och Er hjälp med är hur jag ska kunna ansluta alla diskar till min "host" på enklast möjliga sätt.

Jag kör på DELL PERC H310 i en av mina servrar. Vill du absolut inte ha hardware raid förmågan så kan man flasha om den till IT-mode så får man lite mer prestanda ur dom.
Dessa kan man hitta för en billigare peng på ebay.
Kan även tipsa om FreeNAS om det är en filserver du har tänkt köra med, dock så kräver det en del ram då freenas kör med ZFS (software raid). Men det är väldigt smidigt och det finns färdiga plugins för torrentklient, media server etc etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

Jag köra på DELL PERC H310 i en av mina servrar. Vill du absolut inte ha hardware raid förmågan så kan man flasha om den till IT-mode så får man lite mer prestanda ur dom.
Dessa kan man hitta för en billigare peng på ebay.
Kan även tipsa om FreeNAS om det är en filserver du har tänkt köra med, dock så kräver det en del ram då freenas kör med ZFS (software raid). Men det är väldigt smidigt och det finns färdiga plugins för torrentklient, media server etc etc.

Är det inte starkt rekommenderat att köra ECC-minnen med ZFS? Hela bygget kommer ju bli väldigt ghetto, så det känns lite väl seriöst att ens börja kolla på FreeNAS i dagsläget. Men på sikt är det nog en sådan lösning jag borde ha.

Men Dell PERC H310 tackar jag för, där har jag lite att gå på. Såg att den baseras på kontrollern LSI SAS2008, men är det någon skillnad mellan olika tillverkare? Dvs. spelar det någon roll om jag skulle välja H310 från Dell eller ett kort från en annan tillverkare? Hittade ett kort för strax under tusenlappen på Ebay.

IT-mode innebär att alla diskar dyker upp som enskilda volymer, korrekt? Finns det (vettiga) kort som stödjer IT-mode out-of-the-box eller måste jag i regel alltid flasha om?

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afrasbaba:

Är det inte starkt rekommenderat att köra ECC-minnen med ZFS? Hela bygget kommer ju bli väldigt ghetto, så det känns lite väl seriöst att ens börja kolla på FreeNAS i dagsläget. Men på sikt är det nog en sådan lösning jag borde ha.

Men Dell PERC H310 tackar jag för, där har jag lite att gå på. Såg att den baseras på kontrollern LSI SAS2008, men är det någon skillnad mellan olika tillverkare? Dvs. spelar det någon roll om jag skulle välja H310 från Dell eller ett kort från en annan tillverkare? Hittade ett kort för strax under tusenlappen på Ebay.

IT-mode innebär att alla diskar dyker upp som enskilda volymer, korrekt? Finns det (vettiga) kort som stödjer IT-mode out-of-the-box eller måste jag i regel alltid flasha om?

Ja!
https://forums.freenas.org/index.php?threads/ecc-vs-non-ecc-r...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Skrivet av Afrasbaba:

Är det inte starkt rekommenderat att köra ECC-minnen med ZFS? Hela bygget kommer ju bli väldigt ghetto, så det känns lite väl seriöst att ens börja kolla på FreeNAS i dagsläget. Men på sikt är det nog en sådan lösning jag borde ha.

Men Dell PERC H310 tackar jag för, där har jag lite att gå på. Såg att den baseras på kontrollern LSI SAS2008, men är det någon skillnad mellan olika tillverkare? Dvs. spelar det någon roll om jag skulle välja H310 från Dell eller ett kort från en annan tillverkare? Hittade ett kort för strax under tusenlappen på Ebay.

IT-mode innebär att alla diskar dyker upp som enskilda volymer, korrekt? Finns det (vettiga) kort som stödjer IT-mode out-of-the-box eller måste jag i regel alltid flasha om?

När jag köpte mitt LSI 9211-8i läste jag rätt mycket om det där, t ex Dell H200, H310. Vad jag förstår är dessa tredjeparts kort rent hårdvarumässigt detsamma som ett LSI 9211 kort. Jag fick flasha om mitt LSI 9211 till IT mode, var inte speciellt svårt. Rekommenderat verkar vara att flasha om typ Dell till att köra med LSI's egen firmware. Finns massor med guider hur man flashar om det. IBM Serveraid M1015 är rätt poppis med och är lätt att hitta på ebay. HP H200, H2220 bygger även den på LSI SAS 2008.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afrasbaba:

Är det inte starkt rekommenderat att köra ECC-minnen med ZFS? Hela bygget kommer ju bli väldigt ghetto, så det känns lite väl seriöst att ens börja kolla på FreeNAS i dagsläget. Men på sikt är det nog en sådan lösning jag borde ha.

Men Dell PERC H310 tackar jag för, där har jag lite att gå på. Såg att den baseras på kontrollern LSI SAS2008, men är det någon skillnad mellan olika tillverkare? Dvs. spelar det någon roll om jag skulle välja H310 från Dell eller ett kort från en annan tillverkare? Hittade ett kort för strax under tusenlappen på Ebay.

IT-mode innebär att alla diskar dyker upp som enskilda volymer, korrekt? Finns det (vettiga) kort som stödjer IT-mode out-of-the-box eller måste jag i regel alltid flasha om?

Det här med ECC vs No-ECC har diskuterats i evigheter på diverse forum. Bland de större profilerna så är det lite hugget som stucket, vissa är för ECC andra säger att det är onödigt. Jag kör med ECC minnen i min FreeNAS burk, men det beror till största del på att jag kör på en plattform som stödjer det, Intel C2750.
För vanligt hemmabruk med media-delning och liknande så ställer jag mig nog till Non-ECC sidan av det hela. Det är helt enkelt inte värt det, har man tillgång till det kör på för all del, men har man inte så är det inte hela världen.
Skulle du köra någon produktion (vinst drivande eller liknande) så ska man absolut välja ECC utan att titta tillbaka, men det kanske inte är så troligt i ditt fall.

Till din fråga angående h310, nej det är ingen skillnad hårdvarumässigt mellan tillverkare, utan det ligger enbart i firmwaren. Så som @fairyland skriver så brukar man rekomendera att man flashar med LSI's egen firmware om man vill åt IT-mode.
Och IT-mode fungerar som du beskriver, OS:et får tillgång till varje enskild disk så man kan göra vad man vill med dom.
Man brukar kunna hitta dessa för kring 500-600 + frakt som denna tex: http://www.ebay.com/itm/DELL-HV52W-POWEREDGE-RAID-PERC-H310-6...
Så det är bara att leta lite på nätet.

Tror till och med att jag har en extra liggandes hemma som jag kanske är villig att sälja om du är intresserad. Måste först bara kolla så att jag inte ljuger och något annat ligger där i garderoben.

Permalänk
Medlem

Om du frågar mig så behöver man ecc även på klienten om man ska vara helt säker för felet kan uppstå när filen sparas ner. Men sedan gör ju zfs sin scrub som kanske kan ställa till det utan ecc?

Permalänk
Medlem

@jocke92: Inte riktigt samma sak. Klienten kan bara "corrupta" filen som den jobbar med. Medans filservern kan ta ner hela raid:en. Så inte riktigt samma sak.
Men åter igen, det handlar om hur stort värde man sätter på sin data. MEN man ska alltid ha extra backups på offsites om det har något värde. Om servern blir stulen eller liknande så hjälper varken ECC eller redundans
Det är där jag ibland jag tycker det blir lite tårta på tårta för vanliga hemmanvändare.

Permalänk
Medlem

@fairyland @nikwad

Tack för er hjälp, har definitivt blivit klokare av detta! Gjorde lite sökningar på Ebay och det verkar finnas flest listningar på H310-kort, så det lutar nog åt att det blir en sån när det väl är dags. Har nu beställt en hotswap-burk och nätagg till riggen, om allt fungerar som det ska går jag vidare och införskaffar kortet nästa gång jag beställer fler av hotswap-burkarna.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem

@Afrasbaba: Det var ett H310 jag hade hemma i garderoben. Så om du är intresserad kan jag sälja den till dig. Bara att skicka PM i så fall

Permalänk
Medlem

Båda de lådor du har länkat till har vanliga Sata kontakter. Därmed är det billigare att köpa vanliga 4 portars sata kort och köra med vanliga raka sata kablar mellan dem och burarna.

Dock är det svårt att hitta billiga sata kort i sverige av någon anledning men på tex amazon UK så http://www.amazon.co.uk/Syba-PCI-e-Controller-Profile-Bracket...

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

@Afrasbaba: Det var ett H310 jag hade hemma i garderoben. Så om du är intresserad kan jag sälja den till dig. Bara att skicka PM i så fall

I'll be in touch

Skrivet av mats42:

Båda de lådor du har länkat till har vanliga Sata kontakter. Därmed är det billigare att köpa vanliga 4 portars sata kort och köra med vanliga raka sata kablar mellan dem och burarna.

Dock är det svårt att hitta billiga sata kort i sverige av någon anledning men på tex amazon UK så http://www.amazon.co.uk/Syba-PCI-e-Controller-Profile-Bracket...

56£ tycker i alla fall inte jag är speciellt billigt. Känner hellre att jag lägger ner de extra pengarna på ett kort som verkar vara vanligt förekommande i dessa sammanhang. Om jag ändå på sikt kanske ska gå över till FreeNAS, är det inte lika bra att välja ett vettigt kort från början då så att jag inte behöver byta ut det direkt?

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afrasbaba:

I'll be in touch

56£ tycker i alla fall inte jag är speciellt billigt. Känner hellre att jag lägger ner de extra pengarna på ett kort som verkar vara vanligt förekommande i dessa sammanhang. Om jag ändå på sikt kanske ska gå över till FreeNAS, är det inte lika bra att välja ett vettigt kort från början då så att jag inte behöver byta ut det direkt?

Det är vässentligt billigare än 520 kr för fyra portar vilket är det billigste du hittar i Sverige tyvärr.
Visst kan du köpa ett vanligare kort men de kostar mer plus att du behöver splitterkablar och de brukar vara dyrare än vanliga raka satakablar så de driver upp priset än mer.

Jag förstår inte varför du skulle behöva byta sata kontroller bara för att du vill köra Freenas?

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk

Googla efter IBM M1015 som är ett LSI2008 sas-kort med 8 portar. Många ZFS användare kör det. Finns ofta för runt 800 kr på ebay.