Frågor om Raspberry pi 2 och kodi

Permalänk
Medlem

Frågor om Raspberry pi 2 och kodi

Ska införskaffa mig en mediaspelare men vet inte än om det ska bli en raspberry pi 2 eller en Nexxt pc stick.

Har några frågor om pi 2.
Kan jag streama från min mobil till kodi, tex SVT Play? Såg någon göra något liknande med youtube.

Om min dator och raspberry pi är inkopplade på samma router/nätverk, kan jag då ladda ned filmer direkt till raspberry pi'n från datorn om jag installerar en extern usb hårddisk på Pi'n? Kanske är smidigare om hdd är inkopplad direkt i routern? Men frågan är om det funkar eller ej.

Permalänk
Medlem

Angående streama funkar det ej länge med AirPlay om man har Apple produkt, har dock bara provat Youtube.
Då är det bättre att du tar SVT play tillägget för KODI skulle jag gissa på.

Kopplar du hårddisken direkt i Pi:n så borde det ploppa upp som en enhet i Pi:ns filsystem som du får lägga till, desamma gäller för routern.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

@bärplockaren:

Tack för svar.

Funkar TV3 play på Kodi också? Är det OpenELEC man ska använda? Funkar det trådlösa bra på Pi eller ska man köra trådat?

Har läst lite att några har problem med extern lagring. Vet inte mer än det. Men det kanske är gammalt?

Permalänk
Medlem

Det finns ett antal trådar med relevant information i en annan forumdel: http://www.sweclockers.com/forum/141-enkortsdatorer

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

@jussit
tycker du ska testa både OpenELEC och OSMC och se vilken du gillar bäst, tv3 funkar också utan problem på kodi.
Du kan även ta hem Retrospect, så du får tillgång till kanal 1-12 m.fl.

Jag kör trådlöst på min Rpi2 utan större problem, har heller aldrig kopplat nån disk till pi:n så de har jag tyvärr ingen aning om.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc