Transport av stationär dator över längre sträcka i bil

Permalänk
Medlem

Transport av stationär dator över längre sträcka i bil

Kommer inom en snar framtid vara tvungen att transportera min stationära dator en bra bit, då jag flyttar en längre sträcka helt enkelt. Vi snackar från norra till södra Sverige i princip.

Något som är lite otydligt är vad som ska monteras bort från systemet innan transporten, om ens något?
Kylare känns rimligt då jag har en NH-D15, grafikkort känns också något man helst ska plocka bort inför resan. Något mer då? Moderkort? Nätagg? Ev diskar? Eller är det nödvändigt skulle ni säga?

Kommer alltså transportera den i bil för att förtydliga. Beräknas vara något/några vägarbeten längs vägen om det spelar någon roll.

Permalänk
Medlem

jag brukar bara lägga datorn ner när jag transporterar den i bil med tornkylare på, dock är det ju alltid säkrast att montera bort den

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - 32gb corsair dominator @ 6000mhz - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston kc3000 - 1tb wd black sn850 - wd 4tb - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b

Permalänk
Medlem

För säkerhets skulle hade jag definitivt monterat loss processorkylning samt grafikkortet. Resten kan du låta sitta monterade - förutsatt att diskar o.s.v. sitter ordentligt.

Permalänk
Hedersmedlem

Tar du loss grafikkortet så glöm inte ESD-påsen, annars gör du mer skada än nytta med att montera ur det.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Kylaren och grafikkortet skulle jag säga. Men vi hade 4 datorer från piteå till Jönköping utan problem. Dock en med aio och jag med fullt vatten, dom andra vet jag inte vad dom hade för kylare.

Visa signatur

CITERA SÅ JAG HITTAR TILLBAKA!
Fraktfritt på Inet

Permalänk

Du borde bara kunna lägga datorn i bilen utan problem. Jag har till och med transporterat min stationära dator med motorcykel:)

Permalänk
Medlem

Om du känner att du kör bil som en påse skridskor kan du gott plocka ut allting. Har transporterat min rigg på lastbilsflak utan att montera ut delar. Ska till ganska mycket kraft för att lyckas knäcka ett PCB i flera lager.

Färdigbyggda lösningar/datorer transporteras inte med någon direkt försiktighet och har inte läst om någon med problem med leverans i sådana fall.

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waste:

Om du känner att du kör bil som en påse skridskor kan du gott plocka ut allting. Har transporterat min rigg på lastbilsflak utan att montera ut delar. Ska till ganska mycket kraft för att lyckas knäcka ett PCB i flera lager.

Färdigbyggda lösningar/datorer transporteras inte med någon direkt försiktighet och har inte läst om någon med problem med leverans i sådana fall.

Tycker mig köra helt okej. Men ja, blir nog att plocka bort kylaren och grafikkort men inget mer.