Windows 10 och framtida nytt moderkort.

Permalänk
Medlem

Windows 10 och framtida nytt moderkort.

Hej, sitter med Windows 7 och har ännu inte uppdaterat till windows 10, men jag har reserverat och knappen för att uppdatera har dykt upp.

Jag har en Windows 7 skiva med en giltig nyckel.

Till hösten hade jag dock tänkt att skaffa nytt moderkort och som jag förstått det så är windows 10 nyckeln låst till moderkortet, vad innebär det för mig och hur bör jag göra?

Kan jag vänta med uppgraderingen tills jag har mitt nya moderkort, eller är även uppgraderingen låst till detta moderkort? Om jag uppgraderar nu, kommer då min Windows 7 skiva och Windows 7 nyckel vara värdelösa när jag köper nytt moderkort? (och då måste jag alltså köpa ett helt nytt Windows)

Känns dumt att uppgradera nu om jag bara kan använda windows 10 "en gång", och Windows 7 hur många gånger som helst. Sitter ju hellre med ett Windows 7 i framtiden än 2 "förbrukade" nycklar.

Någon som kan göra saken lite klarare för mig?

Permalänk
Medlem

Beror helt på om du har en OEM eller retail nyckel

Edit: Nvm missade att du i princip sa att du hade retail. Det är lungt då. Det som är låst till moderkortet är att du kan installera om det på samma moderkort utan att behöva ange produktnyckeln, men om du byter så behöver du bara ange den igen.

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-w...

Citat:

It really depends on the type of license that you had upgraded from.
When I upgrade a preinstalled (OEM) or retail version of Windows 7 or Windows 8/8.1 license to Windows 10, does that license remain OEM or become a retail license?
If you upgrade from a OEM or retail version of Windows 7 or Windows 8/8.1 to the free Windows 10 upgrade this summer, the license is consumed into it. Because the free upgrade is derived from the base qualifying license, Windows 10 will carry that licensing too.

If you upgrade from a retail version, it carries the rights of a retail version.
If you upgrade from a OEM version, it carries the rights of a OEM version.

Full version (Retail):
- Includes transfer rights to another computer.
- Doesn't require a previous qualifying version of Windows.
- Expensive
Upgrade version (Retail):
- Includes transfer rights to another computer.
- require a previous qualifying version of Windows.
- Expensive, but cheaper than full version
OEM :

OEM versions of Windows are identical to Full License Retail versions except for the following:
- OEM versions do not offer any free Microsoft direct support from Microsoft support personnel
- OEM licenses are tied to the very first computer you install and activate it on
- OEM versions allow all hardware upgrades except for an upgrade to a different model motherboard
- OEM versions cannot be used to directly upgrade from an older Windows operating system
What happens if I change my motherboard?
As it pertains to the OEM licenses this will invalidate the Windows 10 upgrade license because it will no longer have a previous base qualifying license which is required for the free upgrade. You will then have to purchase a full retail Windows 10 license. If the base qualifying license (Windows 7 or Windows 8.1) was a full retail version, then yes, you can transfer it.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Beror helt på om du har en OEM eller retail nyckel

Edit: Nvm missade att du i princip sa att du hade retail. Det är lungt då. Det som är låst till moderkortet är att du kan installera om det på samma moderkort utan att behöva ange produktnyckeln, men om du byter så behöver du bara ange den igen.

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-w...

Här är jag rätt osäker på vad det är jag egentligen har, men tror att det är en OEM version jag har, på lappen på skivfodralet står det OEM software. Och följer jag instruktionerna på denna länk. http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-wi...

Så står det OEM i den andra gruppen.

Hur är det då om man nu har en OEM-version som jag verkar ha?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kralloballo:

Hej, sitter med Windows 7 och har ännu inte uppdaterat till windows 10, men jag har reserverat och knappen för att uppdatera har dykt upp.

Jag har en Windows 7 skiva med en giltig nyckel.

Till hösten hade jag dock tänkt att skaffa nytt moderkort och som jag förstått det så är windows 10 nyckeln låst till moderkortet, vad innebär det för mig och hur bör jag göra?

Kan jag vänta med uppgraderingen tills jag har mitt nya moderkort, eller är även uppgraderingen låst till detta moderkort? Om jag uppgraderar nu, kommer då min Windows 7 skiva och Windows 7 nyckel vara värdelösa när jag köper nytt moderkort? (och då måste jag alltså köpa ett helt nytt Windows)

Känns dumt att uppgradera nu om jag bara kan använda windows 10 "en gång", och Windows 7 hur många gånger som helst. Sitter ju hellre med ett Windows 7 i framtiden än 2 "förbrukade" nycklar.

Någon som kan göra saken lite klarare för mig?

Med nuvarande information verkar det vara säkrast att du väntar med Windows 10.

Skrivet av Reyintaz:

Beror helt på om du har en OEM eller retail nyckel

Edit: Nvm missade att du i princip sa att du hade retail. Det är lungt då. Det som är låst till moderkortet är att du kan installera om det på samma moderkort utan att behöva ange produktnyckeln, men om du byter så behöver du bara ange den igen.

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-w...

Observera att informationen i länken inte är någon officiell information från Microsoft, och skriven innan Windows 10 kom ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Med nuvarande information verkar det vara säkrast att du väntar med Windows 10.

Observera att informationen i länken inte är någon officiell information från Microsoft, och skriven innan Windows 10 kom ut.

Såvida inte någon kan ge en källa på att retail skulle nergradera din version till OEM, så komma jag ta en Community Moderator på en officiel Microsoft sida råd lite mer seriöst.

Permalänk
Medlem

Jag har precis uppgraderat från win 7 oem till 10, och ser att den blivit aktiverad.
Jag kommer inom kort att byta moderkort och vill ju slippa köpa ny windows.

Skulle det vara möjligt för mig att klicka på 'återgå till windows 7', för att sedan när jag bytt moderkort installera 7'an igen och sen uppgradera till windows 10?

Alltså, skulle "Återgå till Windows 7" avaktivera min windows 10 för att vid ett senare tillfälle kunna aktivera den med ett nytt moderkort?

Visa signatur

Fractal Design Define C | Evga SuperNova G2 850w | Asus Maximus IX Hero | Intel Core i7 7700K | Noctua NH-D15 | Samsung 960 Evo 500gb | 2x8gb Corsair LPX DDR4 3000MHz | Evga GTX 1080 FTW | AOC G2460P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Såvida inte någon kan ge en källa på att retail skulle nergradera din version till OEM, så komma jag ta en Community Moderator på en officiel Microsoft sida råd lite mer seriöst.

Nåja, Andre är mycket duktig och MVP men Community Moderatorer har ingen specialinformation och det vet jag eftersom jag också är en: http://answers.microsoft.com/en-us/profile/f4a6f15c-34be-4e4a...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesseMT:

Jag har precis uppgraderat från win 7 oem till 10, och ser att den blivit aktiverad.
Jag kommer inom kort att byta moderkort och vill ju slippa köpa ny windows.

Skulle det vara möjligt för mig att klicka på 'återgå till windows 7', för att sedan när jag bytt moderkort installera 7'an igen och sen uppgradera till windows 10?

Alltså, skulle "Återgå till Windows 7" avaktivera min windows 10 för att vid ett senare tillfälle kunna aktivera den med ett nytt moderkort?

Spontant skulle jag säga att du nog gjort bort dig. OEM är ju låst till hårdvaran och gäller enbart till det moderkortet, om du har uppgraderat till Win 10 så har du också låst din nya nyckel till befintligt moderkort. Köper du nytt moderkort behöver du alltså köpa en ny licens.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Såvida inte någon kan ge en källa på att retail skulle nergradera din version till OEM, så komma jag ta en Community Moderator på en officiel Microsoft sida råd lite mer seriöst.

Folk har kontaktat MS support som beskrivit hur allt blir OEM enligt trådar i forumet.

Sent igår i en Win 10 tråd höll folk fortfarande på att diskutera vilka källors uttalanden man kunde gå efter. Samtidigt i en annan Win 10 tråd började folk kolla upp sina nycklar ifall man kunde se om någon fått retail. Vi får se om dom kommer fram till något.

MS behöver verkligen komma med ett officiellt uttalande hur det ligger till. Annars få vi vänta tills folk orkat testa olika saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Folk har kontaktat MS support som beskrivit hur allt blir OEM enligt trådar i forumet.

Sent igår i en Win 10 tråd höll folk fortfarande på att diskutera vilka källors uttalanden man kunde gå efter. Samtidigt i en annan Win 10 tråd började folk kolla upp sina nycklar ifall man kunde se om någon fått retail. Vi får se om dom kommer fram till något.

MS behöver verkligen komma med ett officiellt uttalande hur det ligger till. Annars få vi vänta tills folk orkat testa olika saker.

Jag har lärt mig at Microsoft telefon/chat support är inget man ska lita på.

Chattade förra veckan med problem att ominstallera min SP3, fick till svar att det var hårdvaruproblem (vilket det iofs var typ) och jag var tvungen att skicka in plattan. Satt och testade lite efteråt tills jag upptäckte en tråd på microsoft sida, där en community moderator hade sagt att man ej ska ha ett SD kort i datorn när man gör det. Tog ut det o det fungerade

Supporten jag chattade med hade dvs ingen aning, och det är inte första gången jag hör något liknande om deras support

Edit: Ingen som har testat ännu?

Permalänk
Medlem

Kan uppdatera tråden genom att svara mig själv, var inga som helst problem att installera Windows 7 med den oem kod jag köpt (Installerade från ett usb minne jag skapat via Ms hemsida), har även fått meddelande om att uppdatera till windows 10 så sitter och funderar på om jag ska göra det eller inte. (Det jag köpt för flera år sen var alltså en skiva med en oem-licens)

Hursomhelst gick det iallafall utan problem att byta moderkort för mig