Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2014

installera ny router utan dator?

nu är det så här att en bekant till mig hade en dator som la av så han köpte en surfplatta istället. dock så verkar även hans router sjunga på sista versen. Om han nu köper en ny random router på tex. elgiganten, hur installerar han den då? måste vi låna en dator för detta?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Registrerad
Aug 2006

Generellt sätt nej, många routers kommer idag med förinställda detaljer för wifi med lösenord etc, så då är det bara plugNplay och hooka upp plattan mot wifi och sen via paddan logga in på routern och personifiera den efter eget behov.

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX 8GB 1600MHZ X 2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Maj 2014

Jag brukar själv använda plattan ibland när jag ska fixa med routern så det borde inte vara några som helst problem.

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|Gigabyte GTX 970 G1|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2010

många moderna routers har antingen WPS - eller helt enkelt förtryckta WiFi detaljer på botten, så då kan han logga in med safari/chrome från Paddan o konfa routern.

// LZ

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

På de routrar jag trixat med så är konfig via wifi avstängt som default.
Fast chansen är ju att det fungerar "out of the box" ändå.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av Svensktiger:

På de routrar jag trixat med så är konfig via wifi avstängt som default.
Fast chansen är ju att det fungerar "out of the box" ändå.

hmm, konfig utifrån internet brukar bara avstängt. Men WiFi är ju ändå på det egna nätet, med intern IP så det brukar väl inte vara avstängt?

Med vänlig hälsning Lazze

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2014

www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/128011-tp-link_... så denna skulle funka tror ni? Vi behöver inte kunna ändra lösenord och grejer, även om det är ett plus om det går att göra det via plattan. Han har redan ett modem från internetleverantören. Det ska funka med mobil surfplatta och xbox one s. (Via kabel)

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Registrerad
Aug 2006

Ja visst.. MEEEEN,, Det finns en anledning till varför en produkt är billigast bland sina likar..

Skrivet av Spaceman81:

www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/128011-tp-link_... så denna skulle funka tror ni? Vi behöver inte kunna ändra lösenord och grejer, även om det är ett plus om det går att göra det via plattan. Han har redan ett modem från internetleverantören. Det ska funka med mobil surfplatta och xbox one s. (Via kabel)

Skickades från m.sweclockers.com

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX 8GB 1600MHZ X 2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2012
Skrivet av Tea42BBS:

många moderna routers har antingen WPS - eller helt enkelt förtryckta WiFi detaljer på botten, så då kan han logga in med safari/chrome från Paddan o konfa routern.

// LZ

WPS borde släpas ut och skjutas på öppen gata inför folkets jubel

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013

Det kommer nog fungera men jag avråder er från att köpa den routern. Om ni kan lämna tillbaka den så gör det. Haft den förut och då måste man vara beredd på att starta om internet var och varannan dag!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bålsta
Registrerad
Nov 2010

Oftast fungerar det out-of-the-box som många nämner. Det som kan bli lite problem är lite dyrare routrar som bara accepterar att du logga in när du kör kabel. Linksys är t.ex. ett sånt märker som kräver kabel för att konfigureras. :/

~. Citera så jag hittar tillbaka .~