Får inte telia mail konton att fungera i nya mail klienten... [LÖST]

Permalänk
Medlem

Får inte telia mail konton att fungera i nya mail klienten... [LÖST]

Känner mig dum i huvudet men får inte in mina Telia mail konton i nya win 10 klienten.

Hittar Konton,
Lägg till Konto,
Annat konto,
Där vill programmet ha mail och lösenord, inget användarnamn??,
Fyller man i det säger programmet glatt Klart! Ditt konto har nu konfigurerats,
Funkar inte, synkar inte och säger Åtgärd krävs, uppdatera ditt lösenord. Hjälper ju inte andra gången heller.

Missar jag något självklart för att jag inte sovit i natt?

Permalänk
Medlem

Har ställt in programmet till att ansluta till telia's mailserver?

Inställningar
För att lägga till en e-postadress från Telia manuellt i ditt e-postprogram (t.ex. Microsoft Outlook) behöver du nedanstående uppgifter. Starta upp ditt e-postprogram på datorn och fyll i uppgifterna för att lägga till ett konto.

Användarnamn: din e-postadress
Lösenord: lösenordet i din värdehandling (Se dina bekräftelser inloggad på Mina Sidor)
Inkommande server: mailin.telia.com
POP3-port: 110 eller 995
IMAP-port: 143 eller 993
Utgående smtp-server: mailout.telia.com
Smtp-port: 465 med SSL
Smtp-autentisering: På

Använd POP3 om du vill spara dina mail lokalt på endast en dator och IMAP om du vill kunna läsa dina mail på flera enheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fax110:

Har ställt in programmet till att ansluta till telia's mailserver?

Inställningar
För att lägga till en e-postadress från Telia manuellt i ditt e-postprogram (t.ex. Microsoft Outlook) behöver du nedanstående uppgifter. Starta upp ditt e-postprogram på datorn och fyll i uppgifterna för att lägga till ett konto.

Användarnamn: din e-postadress
Lösenord: lösenordet i din värdehandling (Se dina bekräftelser inloggad på Mina Sidor)
Inkommande server: mailin.telia.com
POP3-port: 110 eller 995
IMAP-port: 143 eller 993
Utgående smtp-server: mailout.telia.com
Smtp-port: 465 med SSL
Smtp-autentisering: På

Använd POP3 om du vill spara dina mail lokalt på endast en dator och IMAP om du vill kunna läsa dina mail på flera enheter.

Jag har inte ställt in det men programmet hittar in och utgående server namn med rätt portar själv. Det enda jag inte matar in och inte heller kan hitta är konto användarnamnet.

Permalänk
Medlem

@Danzle: Sitter med precis samma problem, har dock lyckats med att få in username/password. Såhär gjorde jag:
1. Lägg till konto
2. Välj "Avancerad konfiguration" längst ner i fönstret som visas
3. Välj "Internetbaserad e-post"
4. Knappa nu in dina uppgifter och klicka sedan på "Logga in"

När jag sedan klickar på "Synka" så trillar alla mina mail in eftersom jag använder IMAP, so far so good. Problemet som jag har just nu är att jag inte kan knappa in min e-postadress någonstans. Försöker jag att skriva ett nytt mail är min avsändaradress samma som mitt username, alltså typ "u123456789".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krölle:

@Danzle: Sitter med precis samma problem, har dock lyckats med att få in username/password. Såhär gjorde jag:
1. Lägg till konto
2. Välj "Avancerad konfiguration" längst ner i fönstret som visas
3. Välj "Internetbaserad e-post"
4. Knappa nu in dina uppgifter och klicka sedan på "Logga in"

När jag sedan klickar på "Synka" så trillar alla mina mail in eftersom jag använder IMAP, so far so good. Problemet som jag har just nu är att jag inte kan knappa in min e-postadress någonstans. Försöker jag att skriva ett nytt mail är min avsändaradress samma som mitt username, alltså typ "u123456789".

Testade Avancerad konfiguration, såg mer ut som man var van vid. Gav mig dock en felkod 0x8007274c. Får väl se om Telia får tummen ur och uppdaterar sina guider. Annars får det kanske bli en alternativ klient.

Permalänk
Medlem

@Danzle: Hmm... jag fick inget felmeddelande. Vid rubrikerna "Inkommande e-post" och "Utgående e-post", vad skrev du där, endast mailin.telia.com eller mailin.telia.com + portnummer? När jag knappade in mailin/mailout la jag till portnumret efter mailin/mailout, typ såhär: mailin.telia.com:nummer

Ett annat problem med e-postklienten är att man inte verkar kunna importera lagrade mail från tex Windows Live Mail. Nja... är inte riktigt övertygad om nya mailklienten i Windows 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krölle:

@Danzle: Hmm... jag fick inget felmeddelande. Vid rubrikerna "Inkommande e-post" och "Utgående e-post", vad skrev du där, endast mailin.telia.com eller mailin.telia.com + portnummer? När jag knappade in mailin/mailout la jag till portnumret efter mailin/mailout, typ såhär: mailin.telia.com:nummer

Ett annat problem med e-postklienten är att man inte verkar kunna importera lagrade mail från tex Windows Live Mail. Nja... är inte riktigt övertygad om nya mailklienten i Windows 10.

Ja, lade till portarna så här: mailin.telia.com:993 och mailout.telia.com:465

När mailklienten lägger till det automatiskt så blir det: mailin.telia.com:993:1 och mailout.telia.com:465:1

Ingen aning om vad sista 1:an gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krölle:

@Danzle: Sitter med precis samma problem, har dock lyckats med att få in username/password. Såhär gjorde jag:
1. Lägg till konto
2. Välj "Avancerad konfiguration" längst ner i fönstret som visas
3. Välj "Internetbaserad e-post"
4. Knappa nu in dina uppgifter och klicka sedan på "Logga in"

När jag sedan klickar på "Synka" så trillar alla mina mail in eftersom jag använder IMAP, so far so good. Problemet som jag har just nu är att jag inte kan knappa in min e-postadress någonstans. Försöker jag att skriva ett nytt mail är min avsändaradress samma som mitt username, alltså typ "u123456789".

Lyckades tillslut, det enda jag provade var att gå över till IMAP istället för POP. Fick samma problem som dig först att när man trycker på skicka att det står från u8080xxxx men testade att bara använda mailen istället för användarnamnet, då blev det bra.

Så om någon annan har liknande problem så funkade det här för mig (IMAP):

  1. Konton

  2. Lägg till konto

  3. Avancerad konfiguration

  4. Internetbaserad e-post

  5. Kontonamn - Valfritt, för lättare identifiera olika konton

  6. Ditt namn - Självförklarande

  7. Server för inkommande e-post - mailin.telia.com:993

  8. Kontotyp - IMAP4

  9. Användarnamn - Din Telia mail (Det fungerar med ditt u8080xxxx nummer men blir knas när du trycker Ny e-post)

  10. Lösenord - Självförklarande

  11. Server för utgående e-post (SMTP) - mailout.telia.com:465

  12. Servern för utgående e-post kräver autentisering - Ja

  13. Använd samma användarnamn och lösenord för att skicka e-post - Ja

  14. Kräver SSL för inkommande e-post - Nej

  15. Kräver SSL för utgående e-post - Ja

En annan liten sak jag hittade var under Inställningar - Alternativ - Signatur, den är inte global utan en signatur för varje konto. Man kan välja konto i dropboxen längst upp i samma meny.