Fyrpipig fiberslang, hur skarva vidare till enskild fiberslang?

Permalänk

Fyrpipig fiberslang, hur skarva vidare till enskild fiberslang?

När jag fick fiber indraget passade jag på att lägga ned en fyrpipig fiberslang direkt för att förbereda för kringliggande tomter. Bolaget som ansvarade för inkoppling har gjort någon lustig skarv som ser ut som att man lagt mynningen på min fiberslang (som går in i huset) mot mynningen på den pipa som används i den stora fyrpipiga slangen (som går till transformatorstationen) och sen dragit varv med tejp runt samt stagat upp med en parallell bit fiberslang för att ge stadga vid skarven. Känns inte som att det är så man ska göra, så hur SKA man göra? Tänkte förbereda med att konstruera en egen fiberbrunn så vill gärna ha i åtanke hur man kommer göra nästa skarv. Tacksam för tips!

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

För att skarva upp eventuella slangar när man går över till en annan slang så brukar man ju skala upp yttterskalet om de nu finns sådant för att komma åt den betydligt mindre slangen som är innanför och sedan muffa på den på slangen man sedan drar in i huset.

Oftast vid dom här skarvarna finns det inga standarder vid hur man gör efter eller runt skraven utan att gör olika jag brukar ta en bit 16slang eller 20 rör muff och trä över och sen tejpa ordentligt med eltejp.

Jobbar för ett större stadsnät för tillfället och dom har gott om flis så det är absolut inte kostnadsbesparingar utan förmodligen finns inget riktigt något sådant.

Det som finns är ju speciella små plast lådor med massa gummerade hål i som kabeldragningshål i ett dator chassi tex man brukar kalla de skarv låda oftast är den för att dela när man ska köra fiber åt massa olika håll men funkar säkerligen också till slangar.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk

@BaZZe: Toppen, tack för blixtsnabbt och kompetent svar! Då är det förmodligen så det är gjort, jag har inte sprättat tejpen för att kika efter Jag förmodar att man då gör likadant vid nästa tillfälle någon ska ansluta sig?

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av superboss:

@BaZZe: Toppen, tack för blixtsnabbt och kompetent svar! Då är det förmodligen så det är gjort, jag har inte sprättat tejpen för att kika efter Jag förmodar att man då gör likadant vid nästa tillfälle någon ska ansluta sig?

Inga problem, sålänge man inte böjer slangen eller liknande så gör de inget o tabort tejpen o kika men rekommenderas inte om man inte vet vad man gör.

Ja de skulle jag tro enklaste är ju att man får se ett foto enklare sätta sig in i de då.

Återkommer strax med bilder på hur de kan se ut när man skarvar fiber slangar från stor till mindre eller så.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk

Ska ordna bild, om inte ikväll så imorgon!

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av superboss:

När jag fick fiber indraget passade jag på att lägga ned en fyrpipig fiberslang direkt för att förbereda för kringliggande tomter. Bolaget som ansvarade för inkoppling har gjort någon lustig skarv som ser ut som att man lagt mynningen på min fiberslang (som går in i huset) mot mynningen på den pipa som används i den stora fyrpipiga slangen (som går till transformatorstationen) och sen dragit varv med tejp runt samt stagat upp med en parallell bit fiberslang för att ge stadga vid skarven. Känns inte som att det är så man ska göra, så hur SKA man göra? Tänkte förbereda med att konstruera en egen fiberbrunn så vill gärna ha i åtanke hur man kommer göra nästa skarv. Tacksam för tips!

Det låter som att de lagt en DB4 (4blåsfiberdukter som har ett skyddande plastlager runtom). Denna ska skalas upp ca 10-20 cm (om inte längre), därefter ska varje enskild dukt kapas med en duktkap, som ser till att kapningen blir helt rak. Efter detta ska innerväggarna fasas ner, för att förenkla blåsning av fiber.
När allt detta är klart, så ska det användas en duktskarv, som skjuts över varje enskild dukt och kopplas ihop mot dukten som går till huset, det finns också hylsor för skarvarna ifall det är tänkt att de ska grävas ner!

Var bor du någonstans?

Skrivet av BaZZe:

För att skarva upp eventuella slangar när man går över till en annan slang så brukar man ju skala upp yttterskalet om de nu finns sådant för att komma åt den betydligt mindre slangen som är innanför och sedan muffa på den på slangen man sedan drar in i huset.

Oftast vid dom här skarvarna finns det inga standarder vid hur man gör efter eller runt skraven utan att gör olika jag brukar ta en bit 16slang eller 20 rör muff och trä över och sen tejpa ordentligt med eltejp.

Jobbar för ett större stadsnät för tillfället och dom har gott om flis så det är absolut inte kostnadsbesparingar utan förmodligen finns inget riktigt något sådant.

Det som finns är ju speciella små plast lådor med massa gummerade hål i som kabeldragningshål i ett dator chassi tex man brukar kalla de skarv låda oftast är den för att dela när man ska köra fiber åt massa olika håll men funkar säkerligen också till slangar.

VA?! 20 muff?? TEJPA?!?! vad fan håller du på med?! Hoppas det inte är Blåsfiberdukt(som det låter som) du håller på sådär med! Det finns skarvar för fiberdukt (alla drar blåsfiberdukt nu förtiden). det måste vara ett Helvete att blåsa dina dukter. Det finns visst standarder, vilket stadsnät håller på såhär?!

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Det låter som att de lagt en DB4 (4blåsfiberdukter som har ett skyddande plastlager runtom). Denna ska skalas upp ca 10-20 cm (om inte längre), därefter ska varje enskild dukt kapas med en duktkap, som ser till att kapningen blir helt rak. Efter detta ska innerväggarna fasas ner, för att förenkla blåsning av fiber.
När allt detta är klart, så ska det användas en duktskarv, som skjuts över varje enskild dukt och kopplas ihop mot dukten som går till huset, det finns också hylsor för skarvarna ifall det är tänkt att de ska grävas ner!

Var bor du någonstans?

VA?! 20 muff?? TEJPA?!?! vad fan håller du på med?! Hoppas det inte är Blåsfiberdukt(som det låter som) du håller på sådär med! Det finns skarvar för fiberdukt (alla drar blåsfiberdukt nu förtiden). det måste vara ett Helvete att blåsa dina dukter. Det finns visst standarder, vilket stadsnät håller på såhär?!

Ja alltså vi kör ju med skarv som jag visa ovan men brukar sätta en bit rör eller slang utanpå själva skarven för att stadga upp så att ingen slangen lyckas böja sig eller något utanför muffen, främst för vi jobbar i hus med krypgrund nu där man kanske lägger lite extra slang där nere så det inte rör på sig eller blir tryck vid skarven.

Går inte ut med var jag arbetar men kör med blåsfiberdukt som du påpekar.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Ja alltså vi kör ju med skarv som jag visa ovan men brukar sätta en bit rör eller slang utanpå själva skarven för att stadga upp så att ingen slangen lyckas böja sig eller något utanför muffen, främst för vi jobbar i hus med krypgrund nu där man kanske lägger lite extra slang där nere så det inte rör på sig eller blir tryck vid skarven.

Går inte ut med var jag arbetar men kör med blåsfiberdukt som du påpekar.

Du redigerade ditt inlägg precis efter att jag skrivit mitt!

Som du beskrev i ditt första första inlägg lät det som att du inte använde blåsfiberskarvar utan bara körde på med 16slang/muff och tejp.. därav mitt lilla utbrott. sorry!

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Du redigerade ditt inlägg precis efter att jag skrivit mitt!

Som du beskrev i ditt första första inlägg lät det som att du inte använda blåsfiberskarvar utan bara körde på med 16slang/muff och tejp.. därav mitt lilla utbrott. sorry!

Haha nej jag förstår, ne lite standard håller man allt, men det e bra att stadga upp runt blåsfiberskarvar för iaf när du får in en 7/12 slang som vi brukar ha i orange och skarvar den så den rosa som synes på bilden är ju 1/3 så tjock som den vita som faktiskt är den som fortsätter framtill fiber konverteraren, så att sätta rör bit eller muff är bara för att stadgra upp så den där lilla cm extra man har vid skarven inte ska kunna knäcka sig.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk

Så här ser det alltså ut:

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av superboss:

Har dom inte ens grävt ner kabeln?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av superboss:

Fy fan... var bor du någonstans och vilka har gjort det?

så där ska det INTE se ut.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Skrivet av OskarW90:

Fy fan... var bor du någonstans och vilka har gjort det?

så där ska det INTE se ut.

Bor i västernorrland, en firma i Umeå som gjort jobbet. Vad specifikt är det jag bör påpeka? Kan det inte dölja sig ett skarvdon under tejpen? Att det inte är nedgrävt är jag glad över eftersom jag kan ordna så att det går att komma åt i framtiden istället för att ösa jord över det

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk

Om någon av er med kunskap om hur det här ska se ut kan ge mig feedback på vad jag bör säga när jag anmäler brister i utförandet skulle jag uppskatta det väldigt mycket!

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av superboss:

Om någon av er med kunskap om hur det här ska se ut kan ge mig feedback på vad jag bör säga när jag anmäler brister i utförandet skulle jag uppskatta det väldigt mycket!

Ser ut som att dom har en stor slang med 4små slangar i sen skalat av ytterslagen för att komma åt dom inuti sen tagit skarvdon mellan en av slangarna och din smalare slang och sedan tejpat över det, sedan tagit extra röret tejpa på för det inte ska böja sig eller små slangarna knäckas.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk

Det är helt enkelt så att jag anlitade en firma för grävning och återställandet har inte beställts eftersom jag gör det själv. Bör jag alltså påpeka att skarven inte är korrekt utförd? Går det ens att lösa i efterhand? Tacksam för din input!

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk

Ett alternativ hade varit att man lagt in den inkommande 4an i ett markskåp och därifrån skarvat vidare din egna förbindelse in i huset. Och sedan haft de 3 lediga rören kvar för framtiden inne i skåpet. Och vid framtida inkoppling schakta från skåpet och fram till aktuellt hus och skarva mot ledigt rör i 4an.

Med vänlig hälsning

Andréas Öhr
Epradius

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk

Nu har jag grävt ut runt skarven och snickrat ihop en "kabelbrunn" (det är enbart den nedersta delen som syns på bilden). Tänkte lägga singel i botten, montera de övriga två sektioner och sen ett topplock. Övriga hål kommer ha kabelskyddsrör utstickandet för framtida anslutningar. Det borde väl funka?

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk

Nu är det ju en hemmalösning och inte en riktig brunn som inte släpper in vatten.

Men för att göra det bästa av det så se till att det är ordentligt dränerat runt och i "brunnen" så att det aldrig står vatten i den. För att undvika att det står vatten runt kabeln och som riskerar att frysa till is på vintern.

Du behöver nog inte lämna rörstumpar i övriga hål. Då får du ju skarva mot dessa stumpar när du kommer med nytt rör fram till brunnen. Se till att hålet är så stort att nytt rör går att trycka in genom hålet. Alternativet hade varit att inte göra hålen alls från början utan borra upp reservhålen i efterhand efter behov.

Med vänlig hälsning

Andréas Öhr
Epradius

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk

Självklart är det inte samma kvalité som ett markskåp eller en riktig kabelbrunn men dom kostar också åtskilliga tusen, det här kostade ungefär 100kr Tror inte det blir något bekymmer med vatten, det är trots allt 3 dm upp till röret. Tack för dina synpunkter!

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk

Så här blev det:

Ligger ett par decimeter singel i botten så att eventuellt vatten (verkar inte komma in nämnvärda mängder ens efter 40mm regn) inte når rör & kablar.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1