Ingen bild i bios, no signal, men i windows är det bild

Permalänk
Medlem

Ingen bild i bios, no signal, men i windows är det bild

Hej, har ett problem
Moderkort : 990fx R2, Bios 2501
CPU FX8350
Grafikkort R9 290X, Bios 015.041.000.002

PSU Corsair TX750W
1 SSD och 5 vanliga diskar,
Fläktar 3st 80mm, 2st 90mm, 1st 120mm, plus coolermaster 120xl vattenkylning

Ingen bild vid postning, men när windows laddar och då blir det bild, och det fungerar normalt vad jag kan se iaf. det går att spela och se film utan problem.
Datorn har innan detta blev, för ca en vecka sedan, vid kallstarter alltid avgett pip i postningen, i ca en månad, med ett långt pip följt av tre korta (vissa säger att det är vga, andra ramminnena, ) för att sedan starta om och ladda windows. Har testat ram minnena i memtest åtskilliga ggr utan fel. Hade detta fel med ett annat kort också, men det var DOA, detta kortet var ju så när jag först installerade det, men lyckades ju åtgärda det iom att jag såg ju bioset då och efter cmos reset. Det har ju gått att se bios med, bara för 10 dar sedan.
Måste ju in i bios och ställa in klockan och div andra saker iom att det clearat, men bilden är ju borta så det skiter sig kan man ju säga.
Jag har återinstallerat cpu, gfx, alla kablar, minnen, blåst cpusockel ren, blåst pciexpress porten ren med tryckluft på burk, regjort grafikkortet, det man stoppar in i pcie porten.
VGA Led lyser konstant rött, men varför blir det bild i windows? har läst en massa på nätet om detta, men dom har inte kunna komma in i windows heller.
Har hard resetat moderkortet, tagit ut batteriet clearat cmos, åtskillliga ggr.
Verkar som bioset har ställt in allt i UEFI läge, då kan ju inte bios visas iom att grafikkortet inte gop UEFI enbaled.
Men man kan ju inte famla inne bios utan att veta vad man gör, för in i bios kommer jag, iom att jag kan trycka F10 och return, då startar datorn om och laddar windows.
Ha läst om att det verkar ha varit mykcet problem med asus sabertooth korten och röda lampor, inte rolig läsning alls.
Men har ni nåt förslag, annars måst jag ju göra en RMA på moderkortet.

Lång tråd, men bättre med mycket info än ingen alls.

Tack på förhand.

Visa signatur

Moderkort: Asus X570-E Gaming, CPU: Ryzen 5800x, Kylning: Noctua D15S.chromax, Minne: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32 GB 3600 MHz, PSU: EVGA 750W G2, Lagring: Sandisk 256 GB SSD (Systemdisk), M.2 Samsung 980 PRO 512GB (Spel), 4 mekaniska i olika storlekar + 4 externa usb diskar.
Chassi: Cheifetc Mesh ca-01b-bl-b Full Tower.

Permalänk
Medlem

En spontan gissning här nu men du har rätt mycket grejer i datorn som vid uppstart tar en massa kräm ur nätagget, kan det vara så att grafikkortet inte får vad det behöver direkt vid power on men sedan efter en stund kommer det igång och ja... du ser windows boot etc.

Koppla ur dom där 5 vanliga diskarna för att testa?
Fungerar det om du direkt efter power on, stänger av och direkt på det gör power on igen? (Så grejerna knappt hinner varva ner och ladda ur) / Trycka reset på chassit? Isf, då är det strömmingstrul.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Finns det dual bios switch på ditt grafikkort, kan vara att något med biosen till ditt grafikkort.
Testa att switcha över den till backup biosen

Permalänk
Medlem

Tack svar
Jag kör nu bara med en ssd, cpu, ram, gfx, cooler master 120XL, och samma problem kvarstår. 2 av flläktarna är då inte påkopolade.
Det var även så innan vattenkylningen blev ditsatt. Men då visades bios postningen efter auto omstarten, auto omstarten försvann när pipen försvann.
Och nu startar den direkt in i windows, men med det valiga bios pipet i början som är vid postning. Och detta om dom andra diskarna är ikopplade och urkopplade. den vägrar att visa biosen helt enkelt.
Kan det ändå vara psu:n?

Har testat båda biosarna på gfx, utan större framgång
Tack för svar

Tillägget om testning av dualbioset
Visa signatur

Moderkort: Asus X570-E Gaming, CPU: Ryzen 5800x, Kylning: Noctua D15S.chromax, Minne: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32 GB 3600 MHz, PSU: EVGA 750W G2, Lagring: Sandisk 256 GB SSD (Systemdisk), M.2 Samsung 980 PRO 512GB (Spel), 4 mekaniska i olika storlekar + 4 externa usb diskar.
Chassi: Cheifetc Mesh ca-01b-bl-b Full Tower.

Permalänk
Medlem

Du har inte snabbstart igång med UEFI, att det inte ska visas? Det är inte så enkelt?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Du har inte snabbstart igång med UEFI, att det inte ska visas? Det är inte så enkelt?

Stängde aldrig av biospostning helt med den config som var, för även om jag aktiverade fast boot så var det signal vid postning. hade på typ 3 sek, men efter clearning av cmos och batteri uttag, borde ju allt vara i legacy mode igen, och typ 7 sek postning, problemet är att ingen bild visas överhuvudtaget vid bios, inte ens TUF bilden kommer upp. Inte ens om bioset stannat upp för att nåt är felinställt så man måste trycka F1 för att gå in i bioset så får jag bild. Det blir no signal, så jag ser inget i bios än hur jag gör.
Hoppas ju att det är nåt med bioset som bara ställer till det, tex att det är cmp som har ställt allt i UEFI läget , men då ingen bild bilr ens inne i bioset så är det lite svårt att göra nåt åt saken. Har ju tyvär ingen gammal monitor som kan testas med heller, ifall det nu skulle vara en lösning.
Provade biosflashback också, men utan större framgång. Har även provat utan ssd:n ikopplad men samma resultat, ingen bild vid bios uppstannande.

jag är tacksam för alla svar

Visa signatur

Moderkort: Asus X570-E Gaming, CPU: Ryzen 5800x, Kylning: Noctua D15S.chromax, Minne: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32 GB 3600 MHz, PSU: EVGA 750W G2, Lagring: Sandisk 256 GB SSD (Systemdisk), M.2 Samsung 980 PRO 512GB (Spel), 4 mekaniska i olika storlekar + 4 externa usb diskar.
Chassi: Cheifetc Mesh ca-01b-bl-b Full Tower.

Permalänk
Medlem

Vet ej vad skumt fel det är, men det fungerar med min gamla tv, med HDMI, men då är UEFI:n lagd åt höger på skärmen, och den även för högt uppe på skärmen, precis som det var med HD7950 kortet med mitt gamla moderkort, var dock inte det med denna rigg, med den gamla teven vill säga, den nya har det vart rätt upplösning på bilden. Men nu är det skevt iaf. Och trots reset cmos så är mina inställningar kvar av någon skum anledning. Har ingen förklaring till varför bios fungerar i denna tv men inte på min nya, har ju gjort det hela tiden fram till för några dagar sedan. Så än är det egentligen inte löst, men en tillfällig lösning är det iaf.
Tack för hjälp, och har ni nån ide eller förklaring så hojta bara till 😃

Visa signatur

Moderkort: Asus X570-E Gaming, CPU: Ryzen 5800x, Kylning: Noctua D15S.chromax, Minne: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32 GB 3600 MHz, PSU: EVGA 750W G2, Lagring: Sandisk 256 GB SSD (Systemdisk), M.2 Samsung 980 PRO 512GB (Spel), 4 mekaniska i olika storlekar + 4 externa usb diskar.
Chassi: Cheifetc Mesh ca-01b-bl-b Full Tower.

Permalänk
Medlem

Har läst lite till, kan vara att Samsung teven inte stödjer 1280X1024 pga att det är en 4k tv, men lite kostigt om den har visat biosen förut, ska göra ett suppert ärende med samsung och se om dom kan fixa detta med en fw update

Visa signatur

Moderkort: Asus X570-E Gaming, CPU: Ryzen 5800x, Kylning: Noctua D15S.chromax, Minne: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32 GB 3600 MHz, PSU: EVGA 750W G2, Lagring: Sandisk 256 GB SSD (Systemdisk), M.2 Samsung 980 PRO 512GB (Spel), 4 mekaniska i olika storlekar + 4 externa usb diskar.
Chassi: Cheifetc Mesh ca-01b-bl-b Full Tower.

Permalänk

Fick samma fel på en benq xl2410t för ett tag sedan. Något med skärmen hade gått sönder men fick den utbytt på garanti.

Samma fel kan även uppstå på vissa grafikkort om man använder dvi utgång nr2.

Permalänk
Medlem

Okey, men använder bara hdmi utgången på grafikkortet, och jag tror det kan vara teven och eller hembio recievern som gör nåt också, för nya teven tog emot 1280x1024 (visst är det bios upplösningen?) när jag testade inne i windows inatt, så varfär uefin vägrar komma fram har jag ingen förståelse för, måste ju vara nåt handshake problem med hdmi på tv när bios visas.
Och nu lyser vga led konstant även när jag är inne i windows.
Förstår verkligen inte vad det är, om det nu är en bios inställning, vilken skulle orsaka att teven inte vill ta emot hdmi signal under postning.
Jag har testat och då har bara grafikkort, minnen och cpu och vattekylningen varit inkopplade, alltså ingen hdd/ssd eller dvdbrännare.
Har även testat utan grafikkortet, då har bara cpu, vattekykning, minnen inkopplade, då börjar boot device led och vga led att lysa konstant.
Men vad kan det bero på att vga led lyser hela tiden?
Ska fara till netonnet och låta dom testa grafikkortet innan jag eventuellt lämnar in moderkortet för lagning /RMA.
Fast dom verka inte vilja göra RMA, jag fattar inte varför ASUS i sverige vägrar ta sånna äreden direkt med kund, dom gör ju det i andra länder. Jag var i kontakt med dom och dom hänvisade bara till ÅF.
Svagt av ASUS när det är ett annat fel på mobot också, som faktist gå att testa, en av ASMEDIA sata portarna är helt ur funktion.

Ska testa orignal chasssi psu, men den är ju svagare än den jag har, så det är ju säkerkt inge hit heller.

Tack för alla svar

Visa signatur

Moderkort: Asus X570-E Gaming, CPU: Ryzen 5800x, Kylning: Noctua D15S.chromax, Minne: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32 GB 3600 MHz, PSU: EVGA 750W G2, Lagring: Sandisk 256 GB SSD (Systemdisk), M.2 Samsung 980 PRO 512GB (Spel), 4 mekaniska i olika storlekar + 4 externa usb diskar.
Chassi: Cheifetc Mesh ca-01b-bl-b Full Tower.

Permalänk
Medlem

Av någon anledning så verkar problemet, tror jag iaf, har varit nåt knas med tevens Hdmi, jag gjorde en factory reset från service menyn, utan inverkan, slutade med att jag drog ut strömsladden ur teven, vips så kände den av datorn som den skulle, även bios syntes, och vga led på mobot slutade att lysa.
Ska tilläggas, just innan jag gjode det s tog den inte emot bild ens direkt från datorn, endast via hembion, men det slutade också, då blev jag less och drog ur strömmen.
Så problemet kanske är löst 😃
Tack för alla svar och hjläp 😃

Visa signatur

Moderkort: Asus X570-E Gaming, CPU: Ryzen 5800x, Kylning: Noctua D15S.chromax, Minne: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32 GB 3600 MHz, PSU: EVGA 750W G2, Lagring: Sandisk 256 GB SSD (Systemdisk), M.2 Samsung 980 PRO 512GB (Spel), 4 mekaniska i olika storlekar + 4 externa usb diskar.
Chassi: Cheifetc Mesh ca-01b-bl-b Full Tower.

Permalänk
Hjälpsam

Får inte heller upp bild från min HTPC:s UEFI på min TV, jag har varit tvungen att koppla in en monitor när jag behövt ändra eller uppdatera där.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |