Funderingar kring All-in-one hemmaserver

Permalänk
Medlem

Funderingar kring All-in-one hemmaserver

Då jag länge har funderar på att sätta upp en server igen ( efter att tjejen tyckte att det blev för "mycket" datorer hemma ) funderar jag nu på lite olika lösningar.

Hårdvarugruden är iaf
Supermicro MB
32GB ECC RAM.
+ så mycket disk jag kan ha råd med.

Vad då köras på denna ?

-Filserver. Strömmar HD filmer till HTPCn , samt lagring av RAW filer från digitalkameran.
-P2P. Mycket trafik här via torrent på 1000/100 lina.
-TV backend för PVR/LiveTV till HTPC främst, men även läsplattor.

Först var jag helt inne på ESXi med freenas/omniOS+zfs , windows , och lek VM. Jag är nu inte lika säker.
Främst för att jag vill kunna maximera prestandan till och från filservern, hur gör man det utan 10GBE? LACP/LAG är inget alternativ med få sessioner, utan det kräver i princip SMB3 med multichannel. Då kanske Windows server 2012 med hyper V i botten kan vara en lösning. Då får jag 2Gbit vid filhantering över nätverket.

Detta är främst aktuellt om jag ska jobba direkt mot filserver med iSCSI/NFS.
Ett alternativ är att jag i Lightroom jobbar mot en lokal 4TB disk och backar upp denna dagligen mot filservern. Då slipper jag bekymra mig om hög läs och skrivhastighet.

Hur har ni gjort med era servrar? och vad kör ni på dem?

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Vila i frid

Så länge du inte kör med 10 Gbe i hemmet spelar inte serverns prestanda någon större roll. Mha multichannel att gå från 100 MB/sek till 200 MB/sek, well... du får mångt bättre prestanda med lokal SSD och backup till externt media.

Permalänk

De flesta Supermicro kort har 2 NIC eller fler. Om du dedikerar din torrentklient till ett av dom och kör ditt interna nätverk över det andra så kommer du fortfarande ha 1Gbit internt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Då jag länge har funderar på att sätta upp en server igen ( efter att tjejen tyckte att det blev för "mycket" datorer hemma ) funderar jag nu på lite olika lösningar.

Hårdvarugruden är iaf
Supermicro MB
32GB ECC RAM.
+ så mycket disk jag kan ha råd med.

Vad då köras på denna ?

-Filserver. Strömmar HD filmer till HTPCn , samt lagring av RAW filer från digitalkameran.
-P2P. Mycket trafik här via torrent på 1000/100 lina.
-TV backend för PVR/LiveTV till HTPC främst, men även läsplattor.

Först var jag helt inne på ESXi med freenas/omniOS+zfs , windows , och lek VM. Jag är nu inte lika säker.
Främst för att jag vill kunna maximera prestandan till och från filservern, hur gör man det utan 10GBE? LACP/LAG är inget alternativ med få sessioner, utan det kräver i princip SMB3 med multichannel. Då kanske Windows server 2012 med hyper V i botten kan vara en lösning. Då får jag 2Gbit vid filhantering över nätverket.

Detta är främst aktuellt om jag ska jobba direkt mot filserver med iSCSI/NFS.
Ett alternativ är att jag i Lightroom jobbar mot en lokal 4TB disk och backar upp denna dagligen mot filservern. Då slipper jag bekymra mig om hög läs och skrivhastighet.

Hur har ni gjort med era servrar? och vad kör ni på dem?

Kör ESXi sen FreeNas, pfSense och några Debian på det. Tror du att du behöver mer än 120MB/s~ read/write? Får ut det stadigt från min server och har inte SSD cache i den.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Kör ESXi sen FreeNas, pfSense och några Debian på det. Tror du att du behöver mer än 120MB/s~ read/write? Får ut det stadigt från min server och har inte SSD cache i den.

Jag vill helst inte att läsningen till och från diskar skall begränsas, men det är inte värt att betala för det, pengarna behövs till annan hårdvara, som t.ex diskar.

Använder alla samma diskar i en vdev, eller har någon provat med olika märken ,modeller på diskar i en vdev?
Hur har ni struktuerat datan ? Har ni en enda stor raidz där ni lägger allt, backup på viktiga dokument och "semester bilder"?
eller har ni en mindre raidz2 och någon form av jbod ( fast zfs har inte stöd för jbod, iform av att man får en större enhet där enskilda diskkrasher intepåverkar hela partitionen)

Hur många använder en UPS ?

Hur gör ni med backup ? Kör ni crashplan / backblaze mot utvalda enheter? Testar för närvarande CP och BB, Backblaze återställer dock genom att man måste ladda ner en stor zipfil vilket inte är helt optimalt om man skall återställa mycket data.
Backblaze verkar dock snabbare, men tar bort filer efter 30 dagar så man kan inte backuppa mer vad man hinner ladda.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Jag vill helst inte att läsningen till och från diskar skall begränsas, men det är inte värt att betala för det, pengarna behövs till annan hårdvara, som t.ex diskar.

Använder alla samma diskar i en vdev, eller har någon provat med olika märken ,modeller på diskar i en vdev?
Hur har ni struktuerat datan ? Har ni en enda stor raidz där ni lägger allt, backup på viktiga dokument och "semester bilder"?
eller har ni en mindre raidz2 och någon form av jbod ( fast zfs har inte stöd för jbod, iform av att man får en större enhet där enskilda diskkrasher intepåverkar hela partitionen)

Hur många använder en UPS ?

Hur gör ni med backup ? Kör ni crashplan / backblaze mot utvalda enheter? Testar för närvarande CP och BB, Backblaze återställer dock genom att man måste ladda ner en stor zipfil vilket inte är helt optimalt om man skall återställa mycket data.
Backblaze verkar dock snabbare, men tar bort filer efter 30 dagar så man kan inte backuppa mer vad man hinner ladda.

Har ej provat blanda diskar. Har allt på en "stor" raidz2 (10.6TB totalt) där jag bara delar datan mellan olika mappar.
Har kvar två sata portar så har funderat på en raidz1 som komplement.

Skulle använda UPS om jag hade råd, kommer köpas när pengar finns.

Litar på min raid, försvinner all data så gör den det.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Ubuntu/Debian + kvm + virt-manager är allt du behöver för att sätta upp en bra server!

Du lär dig dessutom massor när du får grotta själv och du får ett extremt stabilt system. Det bästa är att du slipper läsa
alla trådar men rubriken "Fungerar dessa komponenter med ESXi"

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Det blir nog Supermicro X10SL7-F som moderkort, men frågan är vilken xeon cpu man ska ha till? Det finns begränsat utbud med socket 1150 jmf. med 1155.

Lutar åt Xeon E3-1220V3 just nu.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Minne är köpt, ska snart beställa moderkort, men vilket CPU ska man ha ? räcker 1220v3 tro?

Fungerar impi fullt ut med den cpun? Även i bios?

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Minne är köpt, ska snart beställa moderkort, men vilket CPU ska man ha ? räcker 1220v3 tro?

Fungerar impi fullt ut med den cpun? Även i bios?

IPMI sitter på egen krets så cpu spelar inte roll där.
Eftersom Xeon E3 1230v3 fungerar bra så lär ju 1220 också göra det. Skiljer väl bara lite på klocken?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

IPMI sitter på egen krets så cpu spelar inte roll där.
Eftersom Xeon E3 1230v3 fungerar bra så lär ju 1220 också göra det. Skiljer väl bara lite på klocken?

Hittar inte speccarna på intels hemsida, försöker se om den har integrerad grafik.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Hittar inte speccarna på intels hemsida, försöker se om den har integrerad grafik.

Nu fanns jag speccarna , den har inte det xxx5 har integrerad grafik. Läste någonstanns att det behövdes någonform av gpu för att impi skulle fungera i bios

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Nu fanns jag speccarna , den har inte det xxx5 har integrerad grafik. Läste någonstanns att det behövdes någonform av gpu för att impi skulle fungera i bios

Då har du läst fel. Det fungerar perfekt utan
Supermicron moderkort med IPMI (Iaf inom x10 serien) har egen cpu/gpu osv på ett chip för IPMI.

Jag installerade min server genom att montera ISOn över nätverk, behövde inte ens trycka på startknappen på servern.
Hade tyvärr inga bilder från det och tänker inte starta om den för att ta bild

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BrusE:

Ubuntu/Debian + kvm + virt-manager är allt du behöver för att sätta upp en bra server!

Du lär dig dessutom massor när du får grotta själv och du får ett extremt stabilt system. Det bästa är att du slipper läsa
alla trådar men rubriken "Fungerar dessa komponenter med ESXi"

BruseE har rätt.
Jag kör också kvm fast på CentOS, funkar perfekt
Tips kan va att installerar X11 forwarding på servern, då behöver du inte ha massa grafiskt onödigt men ändå inte behöver krångla runt i icke grafiska miljöer

Permalänk
Medlem

Jag har samma tankar som moire, kör just en Server 2012 R2 Core med en hyper-v 2012R2 Essentials men vet inte om det är rätt. Känns lite overkill för att bara vara plexserver, lite RAW filer och dvs tjänster som ska snurra. Just nu är jag inne på att sätta upp en virtuell W10 som får agera plexserver och sen lägga Raw-filer plus div bilder på diskar kopplade till Server 2012 R2 Core.
Har kikat på FreeNas men linux är inget för mig tror jag... Men jag är lite sugen på att slänga upp en Sophos 9 UTM

Hw är ett ASUS P9D-C/4L Mb med 32 Gb RAM, 4 NIC, Xeon E3 1230v3 och 12 TB disk

Permalänk
Medlem

Windows och plex?

Permalänk
Medlem

Menar du att det är en dålig kombo?

Permalänk
Medlem

Hyper-V i botten och om du vill så kan du lägga filerverrollen på den hosten också så var den biten löst.
Resten som VM:s ovanpå

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Jag kör med spec i signatur, installerade upp för 4 år sedan tror jag, funderade lite på esxi först men så mkt skit kör jag inte så jag behöver flera maskiner. Har eg bara patchat den under tiden, rullar filserver, torrent, mailserver, ftp, www, dhcp och lite annat smått. Ipmi är guld värt vid installation, bios uppdateringar osv. Backar viktiga grejor till extern disk som jag kan lägga offsite. Kommer uppa till 2012 R2 när jag har tid/lust, blir lätt så att man inte grejar för mkt hemma när man jobbar med det 40h i veckan

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

IPMI sitter på egen krets så cpu spelar inte roll där.
Eftersom Xeon E3 1230v3 fungerar bra så lär ju 1220 också göra det. Skiljer väl bara lite på klocken?

E3 1230 har HT. Det har inte E3 1220.

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozric:

E3 1230 har HT. Det har inte E3 1220.

Se på fan. Lika värdelös som lowpower cpus då

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Se på fan. Lika värdelös som lowpower cpus då

HT känns inte så viktigt för en hemma server.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

HT känns inte så viktigt för en hemma server.

Beror väl lite på vad man gör med den?
Min får då använda alla trådar.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av BergEr:

Beror väl lite på vad man gör med den?
Min får då använda alla trådar.

Skillnaden mellan HT och icke-HT är ca 5% i prestanda - OM man maxar cpun hela tiden, annars spelar det ingen egentlig roll.