Uppgradering av den gamle trotjänaren

Permalänk
Medlem

Uppgradering av den gamle trotjänaren

Hej på er.

Det är dags att uppgradera min spel-PC från 2011.

Det jag främst vill göra är att ge mig ut i grafikkorts-djungeln. De två gamla GTX 580 som sitter i jobbar på bra med de spel jag spelar men nu märks det tydligt att de saknar de nyare funktionerna och teknikerna. Samtidigt är jag i valet och kvalet om jag ska fläska på med top end kort nu eller försöka få tag på GTX 7-serien. Funderar även om jag ska ta ett Ti kort eller köra två mindre kort i SLI.

Det jag är ute efter är ett system som klara de flesta spel några år framöver. Jag kör inga FPS-spel men däremot Witcher 3, DA:Inquisition, kommande Fallout 4, Mirrors Edge, Star Wars: BF (ok, kan väl räknas som FPS =), X-com2, Total War: Warhammer. Strategi och story spel med andra ord. Tanken är att när/om Star Citiezen släpps fläska på rejält, antagligen ett helt nytt system.

Budget för uppgradering finns inte. Jag har inget emot att betala för komponenter som håller långsiktigt. Med det sagt så behövar man ju inte gå till överdrift.

Här följer nuvarande system:

MK Asus Rampage III Formula X58, S1366, ATX

GK PCIe GB GF GTX 580 Windforce x3
GK PCIe GB GF GTX 580 Windforce x3

Fläkt Noctua P12-1300 120mm Silent Case Fan

Kab ATX Corsair Obsidian 800D Aluminium-chassi

BDROM Samsung Combo 12X BD-ROM/DVD-RW, Bulk

Corsair 6GB (3KIT) DDR3 2000MHz/CL8/DOM.GT DHX+
Corsair 6GB (3KIT) DDR3 2000MHz/CL8/DOM.GT DHX+

Windows 7 Home Premium 64-bit Svensk OEI

Nätagg Fractal Design Newton R2 80+, 1000W

Lite SSD-diskar av olika storlek.

Alla tips och råd uppskattas.
Ha en underbar dag och stort tack till er alla kunniga på förhand!

Permalänk
Medlem

Ok, har surfat runt på forumet och marknaden under dagen och anlänt till följande slutsats: Jag vill spela med högre upplösning!

Sitter idag med 2 BenQ GW2750HE och inser att dessa behöver ersättas. En Panasonic 4K-tv är också inkopplad för casual spelande i soffan.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8258465/2015-08-04

Tanken här är att maxa moderkortets RAM-kapacitet inför framtiden. Det kanske inte behövs?
Grafikkortet tänkte jag ta med till nästa bygge samt utöka med ett till.

Sedan såg jag detta på Webhallen, 8999:-
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/217755-gigabyte_geforce_gtx_titan_x_12gb

och undrar lite vad det är och om det är värt att ha?

Om detta ser helt galet ut så ser jag ingen annan utväg än att köra ett nytt bygge nu. Kanske spara nätagget och lådan men byta resten. Skulle dock vara trevligt om nuvarande bygge kunde hålla några år till.