Problem med windows 10, sitter utan OS

Permalänk
Medlem

Problem med windows 10, sitter utan OS

Hej, som jag skrev I rubriken så har jag stött på ett problem med windows 10, jag lyckades uppgradera min stationära PC, men av någon anledning ville datorn lägga alla filer, oavsett installation, exempel AVG, Skype, men också spel, I min SSD utan att fråga mig vart det skulle installeras. Jag bestämde mig då för att försöka ominstallera Operativsystemet I ett försök att se om det var något fel från den sidan.

Mitt I ominstallationen så avbryts allting, det står att datorn har stött på ett problem och installationen måste avslutas, ingen felkod kom fram I detta meddelandet. Problemet är då att datorn hade tagit bort det gamla operativsystemet, men inte intallerat något nytt, då jag sitter utan något operativsystem alls på datorn. Som tur är hade jag en gammal windows 8 skiva liggandes, samt nyckel.

Jag försökte installera 64 bits systemet på datorn, men skivan vill inte ens läsas, jag får ett felmeddelande efter 1-2 minuters lästid. 32 bits skivan lyckas läsas men mitt I installationen stannar även detta, alltid mellan 70 - 90%. Jag har försökt med automatoisk reperation som finns på Operativsystems skivan, men ingenting hjälper. Jag ska försöka boota genom ett USB och försöka installera genom detta, men känns som man börjar få slut på alternativ.

Har ni här på sweclockers några förslag? Även försökt ta ut en hårddisk, ett ram minne etc(som folk har tipsat med om det är minnesorienterat).

Systeminformation
Sitter just nu på min laptop, och har lite svårt att få tag I alla detaljer om den stationäras komponenter, men ska försöka fylla I det mesta jag vet.

RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9
Processor: Intel Core i5-4670K
Moderkort: Gigabyte GA-Z87MX-D3H, Socket-1150
Grafikkort: Geforce gigabyte Gtx 670
Nätaggregat: Hittar inte namnet I min orderhistorik från komplett, 600W men inte märkestypen är allt jag vet.
Minne: Intel® SSD 530 Series 120GB 2.5" , HDDN vet jag ej

Hoppas på något svar/tips, just nu känns det som mina alternativ är att försöka genom USB't eller lämna in det till en reparation!

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Eftersom den första W10-uppgraderingen gick igenom kan du ju prova att göra en ren W10-installation? Om du har tillgång till en annan dator (egen, kompis, på jobbet, etc) så laddar du ner MS filer och skapar en bootbar USB-sticka och ger det hela ett nytt försök.

Krånglar det skulle jag i första hand öppna locket och kolla att alla kablar sitter som de ska, och i andra hand köra någon bootbar skiva/USB-sticka med hårddiskverktyg och initiera om hårddisken. Typ blåsa ur alla partitioner och sedan försöka installera W10 igen.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

@willpower:

Ja precis, min polare som är lite duktigare när det kommer till just USB ( har aldrig provat göra ett OS usb förut) ska hjälpa mig, vad för slags hårddiskverktyg är det du menar?, aldrig provat använt något liknande förut, men får hoppas win 10 funkar, alternativt att datorns felsökning faktiskt går igenom för en gangs skull

Permalänk
Medlem

Dra gärna ur strömsladden till övriga diskar förutom den som du ska installera Windows på, för att underlätta/undvika problem.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

@bärplockaren:
har gjort detta, provade med bara ssdn kopplade, sen en när bara hddn var kopplad, det blev samma resultat tyvärr

Permalänk
Medlem

Hårddiskvertyg

Skrivet av Kridde:

@willpower:

Ja precis, min polare som är lite duktigare när det kommer till just USB ( har aldrig provat göra ett OS usb förut) ska hjälpa mig, vad för slags hårddiskverktyg är det du menar?, aldrig provat använt något liknande förut, men får hoppas win 10 funkar, alternativt att datorns felsökning faktiskt går igenom för en gangs skull

Jag brukar använda Gparted för att fixa till mina hårddiskar utan (annat) operativsystem. En ISO-nedladdning på 230 MB som man bränner till skiva eller sticka och sedan startar från.
Det är kanske inget för nybörjaren, men det fungerar.

Permalänk
Medlem

Om din Win 10 aktiverades så bör du kunna använda denna:
https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10

Bara att ha ett 4GB (eller större) USB minne. (Allt kommer tömmas på den)

Sätt i denna sticka, kör verktyget och väl att skapa media, välj USB stickan och sen ordnar den allt. (Iaf i teorin )

Permalänk
Medlem

@Paddanx:
Mjo I teorin bör det funka, men tror inte detta är ett vanligt installationsproblem direkt, då jag inte kunde installera windows 8 normalt, kanske är något som spökar, men det är ju konstigt medtanke på att jag har försökt rensa ut båda hårddiskarna genom kommandotolken, det bör inte finnas några filer kvar som kan krångla till det!

Permalänk
Medlem

Nej, men partitionstabell, bootsektor, mm kan vara urballat. Initiera om hårddisken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kridde:

@Paddanx:
Mjo I teorin bör det funka, men tror inte detta är ett vanligt installationsproblem direkt, då jag inte kunde installera windows 8 normalt, kanske är något som spökar, men det är ju konstigt medtanke på att jag har försökt rensa ut båda hårddiskarna genom kommandotolken, det bör inte finnas några filer kvar som kan krångla till det!

Nu kan jag ha missat något, men var inte alla tidigare försök med DVD?

"... skivan vill inte ens läsas"
"32 bits skivan lyckas läsas men mitt I installationen stannar även detta, ..."

Kan vara så enkelt att DVD skivan eller DVD läsaren är kaputt

USB är myyycket smidigare och snabbare att installera från. Har själv helt slutat använda DVD skivor.

Ang Win 8, bara du kan läsa DVDn kan du också enkelt göra det till en USB installation:
http://windowshjalp.se/?page_id=59 Principen är likadan för Win 8.
Du kan också köra deras egna media byggare för Win 8:
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-8/create-reset-ref...

Permalänk
Medlem

Smart!

Skrivet av Paddanx:

Nu kan jag ha missat något, men var inte alla tidigare försök med DVD?
...
Kan vara så enkelt att DVD skivan eller DVD läsaren är kaputt
...

Klokt tänkt!

Permalänk
Medlem

@willpower:

Oj, såg nu att jag glömde skriva det längst upp, men haft problem med dvd läsare tidigare, så jag köpte en ny dagen innan, och som jag testade innan datorn började krångla, så det bör INTE vara problemet, ber om ursäkt att jag inte skrev med det I beskrivningen

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att ifrågasätta läsaren hur som helst.

Jag hade en gammal stationär dator som brände flera CD-läsare pga hårdvarufel. Förmodligen var det något fel på moderkortet som gjorde att strax efter att jag bytt till ny CD-läsare så gick den sönder. Det var rätt jobbigt att felsöka eftersom jag trodde att felet satt i CD-läsarna när jag bytte de tre första gångerna. Sedan åkte moderkortet ut!

Har du haft upprepade problem med DVD-läsare i denna dator och har just installerat en ny läsare som fungerade i början så bör du ifrågasätta om den nya fortfarande är felfri innan du rycker och sliter i annat. Bara ett tips.

Permalänk
Medlem

@willpower:
ja asså den klarade av att läsa cds prima tills den installerade om, när nästan säker på att det är med hårddiskarna o göra för att moderkortet är inte särskilt gammalt heller, och jag kunde ju som sagt läsa 32 bits skivan, men den verkar inte vilja installera klart.
Det jag har försökt göra för att rensa diskarna genom Kommandotolken är följande text

Disklist
sedan select disk, både SSD och HDDn och sedan Clean

Efteråt gjorde jag bootrec /fixMBR
bootrec /fixboot
Bootrec /rebuildBCD
samt Checkdisk C och D

Du nämnde något om att initiera hårddisken igen, vad menar du och hur? känner mig lite okunnig just nu!

Permalänk
Medlem

Med "initiera" syftade jag på att ta bort partitioner och skriva om master boot record, precis som du gjort.

Om det fungerade så låter det som att hårddisken är åtminstone grundläggande ok.

Permalänk
Medlem

@willpower:
Det har jag gjort, men installationen fungerar fortfarande inte, ska prova formatera om den igen genom Bios, så får vi se om det funkar istället!