Its that time again ny spel dator behövs! 25k~ budget

Permalänk
Medlem

Its that time again ny spel dator behövs! 25k~ budget

Hej!

Nu var det dags igen, gamla burken har gått och dött och vill därmed få ihop en ny.

fokus kommer vara spel med en budget på ca 25k (väldigt flexibel här, bara som ett ungefär) behöver även en skärm till detta.

har i övrigt inga speciella preferenser och kan absolut vänta om det är någon ny del som kommer ut inom kort.

Hoppas på att kunna få några fina alternativ att välja på, gärna förklara varför om det orkas med!

kan byggas själv.

tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga;

Ny i7a skylake + moderkort. Priset verkar bli samma som nuvarande generation. ~5000 :-
8/16 GB RAM. Blir DDR4 med nya moderkortet + skylake. ~1000 :-
Ett 980 Ti. ~8000 :-
EVGA G2 650 W eller mer om du planerar SLI i framtiden. ~1000 :-
SSD på 500 GB, eller mindre om det inte är så viktigt. ~1500 :-
Valfritt chassi du gillar i 1000 :- klassen ungefär. ~1000 :-
Någon billigare processorkylare om du inte ska klocka, ska du klocka kan det vara värt att ta en lite dyrare. ~500 :-

Sen en ordentlig skärm, beroende på om du är en FPS-gamer eller inte så är det typ 144 Hz eller 60 Hz + IPS som jag skulle tipsa dig om.
~4000 :-

Sammanlagt. ~22 000 :-

Permalänk
Medlem

Om två dagar kommer Skylake ut! Kanske vänta tills dess och skaffa en i5:a? Därefter bara att para ihop med ett moderkort av valfri storlek samt köra med ett 980 Ti, EVGA G2 850W, något snyggt chassi, 250 GB SSD, 16 GB DDR4 RAM och en 144 Hz skärm and you're good to go!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razorox:

Hej!

Nu var det dags igen, gamla burken har gått och dött och vill därmed få ihop en ny.

fokus kommer vara spel med en budget på ca 25k (väldigt flexibel här, bara som ett ungefär) behöver även en skärm till detta.

har i övrigt inga speciella preferenser och kan absolut vänta om det är någon ny del som kommer ut inom kort.

Hoppas på att kunna få några fina alternativ att välja på, gärna förklara varför om det orkas med!

kan byggas själv.

tack på förhand!

Kan inte du börja med att lägga ned lite av din tid med att plocka ihop något på Inet?
Sedan kan vi lämna några rekommendationer och tips.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

kommit så här långt än så länge, men jag har väldig liten koll på vad jag håller på med, jag försöker hitta "skylake" som nämdes ovan men hittar inget

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8256849/2015-08-04

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razorox:

kommit så här långt än så länge, men jag har väldig liten koll på vad jag håller på med, jag försöker hitta "skylake" som nämdes ovan men hittar inget

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8256849/2015-08-04

Skylake processorerna har inte kommit ut än. Dom kommer ut imorgon, 5 augusti.

Visa signatur

Intel Core i5 4690K | MSI Z97-S02 INET EDITION ATX | 8 GB RAM | Sapphire Radeon R9 380 Nitro 4GB | 240 GB ssd | Fractal Design Integra M 550W | Fractal Design Define R5 | Windows 10 64 bit

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8267412/2015-08-04

sådär ser det ut nu, feedback?

Permalänk
Entusiast

@Razorox Jaa du ett chassi kan ju vara bra att ha också men det kanske du redan har?
Sen angående nätaggregatet så är 850W otroligt overkill för ett GTX 980 Ti men du kanske hade tänkt köra 2 stycken grafikkort i SLI i framtiden?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

@Uzanar: absolut, nätagget tänkte jag att det var nice att ha ifall jag kör sli senare (mycket troligt)

vad det gäller chassi tänkte jag http://www.inet.se/produkt/6911644/aerocool-strike-x-air

men den fanns inte i lager på inet så det blir annan källa.

Permalänk
Medlem

hej! jag har lite funderingar kvar angående processorn, som jag har förstått det är skylake bra singel tråd medans andra aktörer är bättre med fler trådar, vilket är viktigast för gaming? kan tyvärr inte peka på specifika spel för jag spelar otroligt brett.

tacksam för lite mer insyn i frågan

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Razorox:

hej! jag har lite funderingar kvar angående processorn, som jag har förstått det är skylake bra singel tråd medans andra aktörer är bättre med fler trådar, vilket är viktigast för gaming? kan tyvärr inte peka på specifika spel för jag spelar otroligt brett.

tacksam för lite mer insyn i frågan

I gaming är det huvudsakligen 1-2 trådsprestanda som spelar roll, men det är extremt sällan du märker vilken processor du har i spel. Så länge du har en Intel i7 är du i toppskiktet oavsett om det är en 2600k eller en 6700k.

Min "lätt" överklockade 3770k orkar utan problem driva mina 980 Ti SLI, och Fire Strike i >150 FPS är faktiskt förbannat trevligt.

Och ska du köpa en Predatorskärm är inte 980 Ti slutmålet, det är 980 Ti SLI.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Jag skulle iaf råda dig att lägga mer pengar på en skärm. Oavsett dator så ser det inte bra ut på en relativt billig TN-panel, köp den här: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3021346

Permalänk
Medlem

den skärmen sved lite! är det verkligen värt det priset? finns det alternativ mellan 2,5k och 8k pris? och vad är drawbacken?

Permalänk
Medlem

du behöver köpa en processorkylare, det medföljer ingen.

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Razorox:

den skärmen sved lite! är det verkligen värt det priset? finns det alternativ mellan 2,5k och 8k pris? och vad är drawbacken?

2560x1440, 144 Hz, IPS-panel (mycket bättre färgåtergivning och betraktningsvinklar) och så G-sync förstås.
Det är egentligen den skärmen min dator är byggd för

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Update

Hej Igen!

nu har det dragit ut lite på tiden men efter många om och men så ser köpet ut såsom nedan visar, mina kvarstående funderingar ligger på cpu kylare + en HDD (har inte ens börjat kolla på det men jag antar att det är ganska simpelt) ser det bra ut i övrigt? vilken kylare skulle ni tagit?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8429823/2015-09-04

PS. vita/svarta delar föredras

Permalänk
Medlem

Finns ingen anledning att ta två SSD-diskar för att köra i RAID om det inte är för att du ska benchmarka, men om du fortfarande känner att det är vad du vill göra så kör.

Jag skulle ha tagit ett annat 980 TI, då det du valt är tänkt för de som ska köra SLI eller liknande (kylarlösningen är inte gjord för optimal kylning av 1 GPU).

Annars ser det bra ut, mycket bra tillochmed

CPU-kylare - monster
Kylaren må vara ful, men den kyler som ett monster.

Hårddisk, spelar enligt mig mindre roll, men det var tester för ett tag sen som visade att Seagate hade problem inom vissa kategorier.
Men det är säkert löst nu, annars ta någon i bra storlek, Toshiba 3 TB 7200 RPM kanske?
3 TB Toshiba

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar inte heller SSD RAID som systemvolym. Blir sega uppstarter då RAID-konfigurationen måste läsas in osv.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

tack för feedback! skulle ni bytt till en större ssd istället för de små? anledningen till gpun är delvis för den var 1k billigare och för att tanken är att slänga in en till 980 ti när nästa lön trillar in. vad det gäller kylaren så ser den bra ut men måste säga att den är riktigt ful, finns det nånting sexigare? finns plats för ganska stor radiator i toppen, (280mm?) så vatten kylt kanske är en grej att gå för?

Permalänk

@Razorox:

Ser bra ut! Bortsett från att det är väldigt onödigt att köra 2 stycken SSD's istället för 1 stor.

Grymt val av chassi

Kan rekommendera samma kylare som jag har, bättre än föregångaren (sitter som en smäck i chassit).
Läs signatur.

Visa signatur

Phantek p500a || i7-6700k OC + nh-D15s chromax || Gigabyte 980Ti G1 || DDR4 3000mhz || Big disk

Permalänk
Medlem

Tackar, den kylaren var en hel del sexigare ser ut att bli ett köp då om ingen har några invändningar?

angående SSD diskarna där så läste jag nånstans att det kan vara nice att ha 2 som inte är raidade för att lägga OS på ena och spel på den andre (och skit på HDD) stämmer det? eller är det bara köra en större singel SSD

Permalänk
Skrivet av Razorox:

Tackar, den kylaren var en hel del sexigare ser ut att bli ett köp då om ingen har några invändningar?

angående SSD diskarna där så läste jag nånstans att det kan vara nice att ha 2 som inte är raidade för att lägga OS på ena och spel på den andre (och skit på HDD) stämmer det? eller är det bara köra en större singel SSD

Bara fördelar med 1 stor egentligen (även om det kan vara snyggt att fylla båda 2.5" platserna på "hyllan", till bekostnad av fler kablar).

Generellt sett är större diskar marginellt snabbare än mindre. Köp en 500gb och partitionera upp den för OS och spel i så fall (det gör dock ingen skillnad i prestandan).

Vill du läsa lite om varför det är bättre med 1 stor än 2 små i raid kan du kolla här.

Visa signatur

Phantek p500a || i7-6700k OC + nh-D15s chromax || Gigabyte 980Ti G1 || DDR4 3000mhz || Big disk

Permalänk

Vill du ha svart/vitt tema så finns ju denna kylaren
http://www.inet.se/produkt/6308840/be-quiet-dark-rock-pro-3#/...

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razorox:

tack för feedback! skulle ni bytt till en större ssd istället för de små? anledningen till gpun är delvis för den var 1k billigare och för att tanken är att slänga in en till 980 ti när nästa lön trillar in. vad det gäller kylaren så ser den bra ut men måste säga att den är riktigt ful, finns det nånting sexigare? finns plats för ganska stor radiator i toppen, (280mm?) så vatten kylt kanske är en grej att gå för?

Personligen skulle jag inte kört vattenkylning om jag inte skulle bygga en customloop, men visst, det är väl inget fel med det egentligen :-).
Angående 980 TI och lön så var det rätt val då.

Permalänk
Medlem

nu kommer en dunder dum fråga, blir min första dator utan dvd läsare, och tidigare när man köpt operativsystem har man fått med en dvd och installera med, när man beställer windows 10 på inet ex får man då istället en usb sticka eller hur fungerar det?