På vilken ort är det lättast att få en billig hyreslägenhet?

Permalänk
Avstängd

På vilken ort är det lättast att få en billig hyreslägenhet?

Hej. Jag söker just nu hyreslägenhet som ligger nära Stockholm eller Dalarna som är lätt att få och helst ett område som är lugnt. Jag är så himla trött på att bo där jag bor nu och vill verkligen flytta. Är det någon som har en hemsida eller något där det är lätt att få lägenhet, tar gärna i vilken ort som helst förutom i Gävle där jag bor just nu.

Permalänk
Medlem

@Farbror Krut: Inte så insatt i ämnet men det är flera års kö för hyresrätt i Stockholm (rätta mig om jag har fel)

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | Moderkort:ASUS Z97-A ATX | CPU: Intel Core i7 4790K 4GHz | Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 EVO | GPU: Gigabyte GeForce GTX 970 Windforce 3X OC | Nätagg: EVGA Supernova G2 750W | RAM: Corsair 16GB (2x8GB) CL10 1600Mhz VENGEANCE LP | SSD: Samsung SSD EVO 850-Series 500GB

Permalänk
Avstängd

@lönnis: Det stämmer nog.

Permalänk
Medlem

En billig hyreslägenhet får du inte i Stockholm, så det kan du glömma.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Registrera dig på https://bostad.stockholm.se/ och håll utkik, dock kan du nog glömma att få en lägenhet inom kort. Har man däremot jobb så kan man komma in i den interna kön i den kommun man jobbar i vilket kan korta ner väntetiden ganska rejält, hade arbetskamrater som behövde boende för ett par år sedan som fick förstahandskontrakt i Kalhäll efter drygt 6 månader.
Att få en billig hyresrätt beror ju på vad man räknar som billig Jag bor i Rotebro i norra Stockholm och betalar 6200 för en trea, morsan låg på ungefär samma nivå när hon bodde i hyresrätt i Borlänge.
Skulle jag vilja betala mindre för boende? Absolut. Tycker jag att det är en rimlig nivå? Ja

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Avstängd

@TiasE: Tack finns det något annat än Stockholm som är lite billigare, gör inget om det inte ligger så nära, kör gärna 3 timmar också för att komma till Stockholm.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Farbror Krut:

Hej. Jag söker just nu hyreslägenhet som ligger nära Stockholm eller Dalarna som är lätt att få och helst ett område som är lugnt. Jag är så himla trött på att bo där jag bor nu och vill verkligen flytta. Är det någon som har en hemsida eller något där det är lätt att få lägenhet, tar gärna i vilken ort som helst förutom i Gävle där jag bor just nu.

Kommer du jobba i stockholm? För annars har du Eskiltuna , Örebro som alternativ i värsta fall

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Har du några krav vad gäller storlek på orten? Annars borde det väl vara lättast i någon bruksort på nedgång, typ Fagersta eller liknande (möjligt att jag har helt fel om fagersta, är det värsta framtidskommunen med hög grad av inflyttning får ni rätta mig).
Hur reser du helst? Tåg eller bil?

Visa signatur

Ridbyxan på Steam.

Permalänk
Medlem

@Farbror Krut:
Även i Stockholms förorter så som Rinkeby är det nu runt 6 års väntetid på en hyresrätt (c:a 45 års väntetid i stan) . Om du inte ska hyra i andrahand (c:a 5.000 för ett rum) så får du nog satsa på att bo i en stad i närheten av Stockholm som posten ovan skriver.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Avstängd

Jobbar frilans så jag behöver inte bo nära något område men vill bo nära Stockholm som möjlig och så billigt som möjligt. Krav är bra område där det inte pågår en massa kriminella saker och ting.

Permalänk
Medlem

Med tanke på restiden från Stockholm till Gävle och vice versa så har du ett stort sökområde; lägger du på en halvtimma så är du nere vid gränsen till Småland.
Väntetid redovisas i regel som ett genomsnittsvärde. I förorten så innebär det att du har en rätt stor variation i faktisk kötid och det är inte omöjligt att få en bostad i någon trist förort rätt fort.

Jag föreslår att du betar av kommunerna på de avstånd du finner vettiga.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Är det inte svårt att komma bort från att billiga bostäder ofta innebär allehanda utslagna människor (vilket kan leda till "kriminella saker och ting")?

Det finns väl knappast någon ort som är helt befriad från trassel, iallafall bland de orter som har billiga hyresrätter.

Är billigt småhus ett alternativ? Borde väl gå att få för en spottstyver om man inte är bunden till storstäderna.

Visa signatur

Ridbyxan på Steam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farbror Krut:

Jobbar frilans så jag behöver inte bo nära något område men vill bo nära Stockholm som möjlig och så billigt som möjligt. Krav är bra område där det inte pågår en massa kriminella saker och ting.

Kolla orter längs rutten som tåget sthlm-gbg kör, typ Katrineholm (drygt 50 min tåg till sthlm) och Flen (45ish min) är inga problem att få en ganska billig hyresrätt utan kötid. Inte det mest exotiska och levande orterna, men det funkar!

Permalänk
Avstängd

Okej vi gör så här. Glöm Stockholm Var är det då lättast att få tag på lägenhet och då menar jag på vilken ort som helst i hela Sverige där nästan alla får lägenhet snabbast?

Permalänk
Medlem

@Farbror Krut: Med de kriterierna blir det ju norra Norrland och inlandet, typ Kiruna/Dorotea-stuket...

Vill du långt ifrån de större städerna, speciellt norrut, så lär du kunna få lägenhet direkt. Bara att plocka en stad och googla.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Satsa på norberg en liten ort mellan Avesta och Fagersta 2 tim till Stockholm

Permalänk
Skrivet av Farbror Krut:

Okej vi gör så här. Glöm Stockholm Var är det då lättast att få tag på lägenhet och då menar jag på vilken ort som helst i hela Sverige där nästan alla får lägenhet snabbast?

I gusselby har jag sett det finns lyor som varit lediga länge

tappade tråden
Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av Farbror Krut:

Okej vi gör så här. Glöm Stockholm Var är det då lättast att få tag på lägenhet och då menar jag på vilken ort som helst i hela Sverige där nästan alla får lägenhet snabbast?

I Svartå (Örebro län/Degerfors kommun). Vi har ett bra gäng lägenheter står tomma, så Degerforsbyggen ger dig lägenhet samma dag du besöker dom.
Nyckeln lär du också få samtidigt.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Avstängd

@Lifooz: Har du en bra sida?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

@Farbror Krut: Med de kriterierna blir det ju norra Norrland och inlandet, typ Kiruna/Dorotea-stuket...

Vill du långt ifrån de större städerna, speciellt norrut, så lär du kunna få lägenhet direkt. Bara att plocka en stad och googla.

Bostadsbristen gäller dock i nästan hela landet och inte bara storstäderna
Tror du t.ex att folk bor i husvagn i Kiruna för att det är kul?

Fick lägenheten jag bor i nu med åtta års kötid, två hade typ sex år. Var några hundra sökande, detta för lilla Kalix.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Bostadsbristen gäller dock i nästan hela landet och inte bara storstäderna
Tror du t.ex att folk bor i husvagn i Kiruna för att det är kul?

Fick lägenheten jag bor i nu med åtta års kötid, två hade typ sex år. Var några hundra sökande, detta för lilla Kalix.

Ja det kanske har ändrats de senaste åren, i.o.m att de portionerar ut asylsökande i hela landet nu, förut var ju de flesta norrländska städer på väg att bli spökstäder. Men fortfarande är befolkningen sett till ytan extremt liten.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Ja det kanske har ändrats de senaste åren, i.o.m att de portionerar ut asylsökande i hela landet nu, förut var ju de flesta norrländska städer på väg att bli spökstäder. Men fortfarande är befolkningen sett till ytan extremt liten.

Norrland är stort du vet..
Gällivare och Kiruna har enorm brist på bostäder och kompetent arbetskraft... Deras kranskommuner dras med i det så där är det bara att glömma att det går fort att få bostäder där, eventuellt Jokkmokk, där har jag inte riktigt koll.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

@Farbror Krut: Köp en husbil och bo vart fan du vill

Permalänk
Entusiast

Inte en massa kriminella saker... då är väl Dalarna ett ställe du ska hålla dig undan?

Vill du bo nära Sthlm så kanske Enköping kunde vara nåt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Norrland är stort du vet..
Gällivare och Kiruna har enorm brist på bostäder och kompetent arbetskraft... Deras kranskommuner dras med i det så där är det bara att glömma att det går fort att få bostäder där, eventuellt Jokkmokk, där har jag inte riktigt koll.

Större delen av Sverige faktiskt. Är från Norrbotten själv...

Vissa städer har säkert bostadsbrist men generellt för Norrland har det ju inte varit så. Stod många lägenheter och ekade tomma när jag var ung. Som jag skrev i förra posten så kan det säkert vara på väg att ändras i.o.m forcerad inflyttning...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Har en vän som bara gick ner och snacka med "mäklare" (eller vad man nu ska kalla dom som sköte uthyrningen av lägenhet) en dag om dom hade en 2a hon kunde få hyra. Jo men visst kunde hon det och så fick hon den någon vecka senare. Detta var ju däremot i en liten stad i norrland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farbror Krut:

@Lifooz: Har du en bra sida?

http://www.degerforsbyggen.se/?pg=1445672

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Skrivet av Farbror Krut:

Absolut. Den sidan (fastighetsägaren) är det. Har legat ute flertalet månader nu.

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Avstängd

Tack för alla svar!