Asus ROG PG279Q utmanar Acer Predator först i mitten av oktober

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Vist, men tog bara upp tydligaste skillnaden mellan teknikerna, sen under 100FPS är det mer 50/50.

Ja men inte lika stor prisökning som g-sync dessutom blir du låst till en gpu tillverkare (hade varit bättre om dom enats under en).

Jo men menade inte toppkorten (även om folk tittar på dessa för att bedöma mellansegmentet), T.ex finns det något prisvärt grafikkort runt 2000/2500kr idag?

Enligt mig nej, bara mer eller mindre prisvärt. 960 t.ex är för dyr idag (måste ner runt 1700kr), 380 ska ner till 2000kr strecket för 4GB. Men 380 är oftast bättre köp (speciellt när du kan få 4Gb under 2500kr), men inte prestanda/kr tyvärr.

Mellan 970 och 390 enligt mig är mer jämt och rätt pris.

Genom att bara köpa Nvidia kort, utan se på andra sidan häcken är inte någon bra strategi. Som i längden missunnar konkurrensen. Strular gör det för båda tillverkarna.

Enda intressanta kortet som har släppts förra och detta året är 980TI, Fury och 380/285. Resten är antingen rebrands eller fått göra kompromisser.

Håller med om att 960 serien är löjligt dyr för vad man får, rekommenderar ingen att köpa 960 för det priset. Jag tycker även att GPU'S överlag har skenat iväg i pris senaste tiden, om det enbart beror på dollarkursen vet jag inte men dyrt är det iaf. Så med tanke på det vore det ju guld värt om AMD kunde komma med något riktigt slagkraftigt så det blir lite priskrig, det skulle vi alla vinna på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Håller med om att 960 serien är löjligt dyr för vad man får, rekommenderar ingen att köpa 960 för det priset. Jag tycker även att GPU'S överlag har skenat iväg i pris senaste tiden, om det enbart beror på dollarkursen vet jag inte men dyrt är det iaf. Så med tanke på det vore det ju guld värt om AMD kunde komma med något riktigt slagkraftigt så det blir lite priskrig, det skulle vi alla vinna på.

Skickades från m.sweclockers.com

Glömde lägga till lite angående 960, som t.ex folk köper dom för dom vet att Nvidia är "bäst" och tror sig köpt ett bra grafikkort. Vet en i forumet som var rätt besviken på sitt köp av 960 (inte så alla är det så klart, många är ju lyckligt ovetande osv).

Men du fick ett gilla från mig För jag kan inget annat än hålla med Jo, dollarn har i alla fall påverkat elektronikbranschen (annars hade det inte gått upp i pris så fort som det gjort, vad jag vet).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur denna kommer skilja sig ifrån Acer Predator? Ulmb i 120Hz pls?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Ja!
Redan skit låga på vanliga swift, har kontakter med återförsäljare och disb.

Frågan är vad tillverkaren har för marginaler, det är ju det som styr slutpriset till kund. Det ligger säkert på 50% eller mer, butikerna får inte mycket av kakan iaf den saker är säker.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Dem8n:

Frågan är vad tillverkaren har för marginaler, det är ju det som styr slutpriset till kund. Det ligger säkert på 50% eller mer, butikerna får inte mycket av kakan iaf den saker är säker.

Skickades från m.sweclockers.com

50 % nä det är det inte hahaha.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Frågan är vad tillverkaren har för marginaler, det är ju det som styr slutpriset till kund. Det ligger säkert på 50% eller mer, butikerna får inte mycket av kakan iaf den saker är säker.

Skickades från m.sweclockers.com

Långt ifrån

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Fast det är ju vid lägre frekvenser man har nytta av det så freesync är motsägelsefull isåfall, därför är G-Sync bättre. Dessutom krävs det trots allt prat nya snabbare chip i skärmar om dessa ska klara av freesync så dessa får ändå en prishöjning på grund av det.

Men det är som sagt personliga preferenser som avgör, man är inte automatiskt fanboy för att man kontinuerligt köper Nvidia-kort. Jag gör det för jag vet att det funkar bra för mig inte för att några finniga småpojkar tycker att det är guds gåva till människan. Jag tror inte någon är ute efter att köpa av Nvidia för att skada AMD, det tar de ingen skada av eftersom personen ändå inte tänkt köpa av AMD.

Har AMD bäst kort i prestanda nästa år så kommer AMD få ett rejält lyft, folk bryr sig föga om prestanda per krona när kompisen eller grannen har ett fetare kort, så lär det alltid vara tyvärr.

Freesyncs fördel är att det kan finnas på alla skärmar och därmed kommer den ha ett lägre pris tack vare sin volym, även när man får ned frekvenserna med bättre och nyare scalers. Gsync kommer tyvärr alltid vara en premiumprodukt med premiumpris och är man i ett läge där man ska köpa både ny skärm och grafikkort bör man ta sig en funderade då priset på gsync kan ge en ett snabbare grafikkort på andra sidan för samma pris.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mardukh:

Långt ifrån

@Tvelander
@Mardukh

Så vilka marginaler har egentligen tillverkaren?

Jag tar Nvidia 580 GTX som exempel här, sammanlagda kostnaden för detta var 205 dollar för ett grafikkort, dessa såldes sedan för 499.99 dollar styck.

Finns inte marginalerna så kan man inte utveckla nya produkter för det kostar att ta fram produkter i form av speciella maskiner, forskning osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Enligt, Gibbo från overclockers.co.uk så kommer Asus troligen att överklocka denna panel till häpnadsväckande 165hz.

Hi there

Not sure if already mentioned but Asus will probably overclock this panel to a staggering 165Hz as well.

http://forums.overclockers.co.uk/showthread.php?t=18674039&pa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av M3ntalist:

Enligt, Gibbo från overclockers.co.uk så kommer Asus troligen att överklocka denna panel till häpnadsväckande 165hz.

Hi there

Not sure if already mentioned but Asus will probably overclock this panel to a staggering 165Hz as well.

http://forums.overclockers.co.uk/showthread.php?t=18674039&pa...

Kommer det funka ihop med g-sync?

Frågan är sen vilka spel som ska orka driva så många FPS förutom CS (ja går ju driva många spel på low, men medium/high är mer intresant):)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Kommer det funka ihop med g-sync?

Frågan är sen vilka spel som ska orka driva så många FPS förutom CS (ja går ju driva många spel på low, men medium/high är mer intresant):)

Mycket nytt nu va gäller skärmar, det man trodde inte var möjligt pga olika limitationer är nu möjligt. Har inte hört något om att det ska funka med G-Sync i 165hz, men jag kommer att fråga och leta efter information på dom olika sidorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M3ntalist:

Mycket nytt nu va gäller skärmar, det man trodde inte var möjligt pga olika limitationer är nu möjligt. Har inte hört något om att det ska funka med G-Sync i 165hz, men jag kommer att fråga och leta efter information på dom olika sidorna.

Vad är det som har ändrats egentligen? Jag menar gamla bildrörs skärmar klarade max 120 hz och även verkade vara målet på plattskärmarna.

Var detta en ips panel? Klarar den bättre än tn vid höga hz?

Annars har ips varit begränsas av hur fort pixlarna går att vrida. Känns ju som det blir artefakter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Vad är det som har ändrats egentligen? Jag menar gamla bildrörs skärmar klarade max 120 hz och även verkade vara målet på plattskärmarna.

Var detta en ips panel? Klarar den bättre än tn vid höga hz?

Annars har ips varit begränsas av hur fort pixlarna går att vrida. Känns ju som det blir artefakter.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis, det spelar väl ingen roll om uppdateringingsfrekvensen vrids upp om inte responstiden (GtG) hänger med? Låter osannolikt. Särskilt med tanke på att det mer eller mindre är säkert att det är samma panel som i Predator.

Permalänk
Skrivet av robie76:

Säkert asgrym för prestandajagarna men personligen skulle jag hellre lägga pengarna på en 50" gaming tv med låg input lag
Fast vem vet jag kanske ändrar mig om jag får se/testa på en sån skärm.

Om du inte vill att din plånbok ska gråta så kolla inte på dem. Polare köpte en Swift och jag satt och lira BF4 på den och de var så vackert. Otroligt bra flyt utan screen tearing, det ryckte hårt i köpmuskeln och plånboken skrek i förtvivlan men det var svårt att höra den när man vart frälst. Ska dock vänta med det tills de skärmarna landar på runt 5K, då ska jag slå till.

Permalänk
Medlem

PG279Q blir tydligen försenad enligt tftcentral /:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pathway:

PG279Q blir tydligen försenad enligt tftcentral /:

Mer än oktober?? Orkar inte vänta tror jag..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pathway:

PG279Q blir tydligen försenad enligt tftcentral /:

Länk?

Permalänk
Medlem

Såg det på tftcentral twitter
Hittar ibte det nu, de kanske har dragit tillbaka det

Permalänk
Medlem

"@TFTCentral: Given delays with original ROG swift PG278Q I wouldn't hold your breath for the PG279Q https://t.co/GhBcJWd38l "

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pathway:

"@TFTCentral: Given delays with original ROG swift PG278Q I wouldn't hold your breath for the PG279Q https://t.co/GhBcJWd38l "

Aha, de spekulerar i att den kan dröja, ja. Det är ju svårt att veta i förväg.

Jag känner i alla fall inte att det är aktuellt att plöja ner 8K i ett skitmärke som Acer, så jag väntar.

Permalänk
Medlem

@TFTCentral: Asus ROG Swift PG279Q samples not expected until Oct now ETA. So expect retail Dec time if that holds true

Permalänk
Medlem

@ASUS_ROGUK: THE LONG-AWAITED PG279Q HAS A TENTATIVE RELEASE DATE OF 13/11/15. IT'S HAPPENING! http://t.co/GzhqtQk4V0

Datum är satt!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pathway:

Datum är satt!!

Preliminärt, ja.

Jag hatar verkligen Asus just nu... +_+