Vilken SSD i vilken dator?

Permalänk
Medlem

Vilken SSD i vilken dator?

Hej!

Jag har två äldre/gamla datorer som ska få tjänstgöra ett tag till som extra/reserv-datorer. Det är en HP Pavilion 6412.SC med Pentium E2160 1.8GHz DualCore CPU & en Dell GX620 med Pentium 940 3.2GHz DualCore CPU.

Båda har 4GB RAM & kör Win10 x64 utan problem. Tänkte "speeda" dem något & montera SSD. Jag har 2st SSD liggande. 1st Samsung 850 EVO 250GB & 1st Micron Crucial MX200 250GB.

Ingen av datorerna kommer kunna utnyttja SSD prestandan fullt ut p.g.a. dess SATA2/3.0Gbps & avsaknad av AHCI. Men det blir ändå förhoppningsvis bra mycket bättre än med traditionell 7200rpm HDD. HP-datorn har inte AHCI, Dell-datorn har jag läst skulle ha AHCI-stöd, men SSD disk installeras som "ATA Device", så den vekar ändå inte ha detta stöd. Jag har senaste BIOS i båda datorerna & det finns inga inställningar för AHCI.

Nu har jag ett I-landsproblem. Vilken SSD ska jag montera i respektive dator? Tänkte att jag kanske kunde få lite reflektioner här på de olika SSD modellernas för & nackdelar med dessa datorer.

Vad kan frånvaron av AHCI skapa för SSD problem i det långa loppet?

MX200 ska ha "Active Garbage Collection" inbyggt i kontrollern.

850 EVO har något som heter "Auto Garbage Collection Algorithm".

Kompenserar det för frånvaron av AHCI & TRIM?

Vad har MX200 & 850 EVO för fördelar & nackdelar som man bör/skall beakta?

Visa signatur

// Fredrik

Permalänk
Antielefant

I båda fallen kommer moderkortens avsaknad av AHCI att överstiga alla för- respektive nackdelar du får av endera SSD, så du kan lika gärna singla slant. Det är den enskilt största nackdelen, SATA 300 kommer inte i närheten av att strypa en SSD så mycket som att köras i ATA-läge.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Visst e det så. Men tänkte om någon av dem har olika egenskaper som är värda att ta hänsyn till.

Nu har jag provat Samsungen i båda datorerna. CrystalDiskMark ger nästan samma siffror från båda datorerna, med marginell fördel till Dell-datorn.

Inga toppsiffror, men bättre än mekanisk HDD.

Dell

HP

Visa signatur

// Fredrik

Permalänk
Antielefant
Skrivet av frav:

Visst e det så. Men tänkte om någon av dem har olika egenskaper som är värda att ta hänsyn till.

Nu har jag provat Samsungen i båda datorerna. CrystalDiskMark ger nästan samma siffror från båda datorerna, med marginell fördel till Dell-datorn.

Inga toppsiffror, men bättre än mekanisk HDD.

Det är inte överföringshastigheten som gör att en SSD är snabbare, det är accesstiderna och hur de hanterar flera samtida läsningar och skrivningar. Det är där AHCI slår hårdast men det kommer förstås fortfarande att vara enormt bättre än HDD.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

kan inte vara så att du har en installation som är gjord i IDE mode på dellen?

isf måste du aktivera ASCI drivaren också för att få windows att hantera disken som en ahci disk.
brukar inte gå att starta windows öht om man ändrar till ahci i bios.

aktiveras i en rad som heter Drive Controller

Configures the serial ATA controller's operating mode. Normal enables the serial ATA controller to operate in its serial ATA AHCI native mode only. Compatible enables the serial ATA controller to operate in serial/parallel ATA combination mode.

vet dock exakt var det ligger i bioset då jag googlade det.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jo jag har läst motsvarande. Den står i "Normal" i Dell:ens BIOS.

Visa signatur

// Fredrik

Permalänk
Medlem

Tycker nästan det är synd att sätta så fina SSDer i så gamla maskiner...
Men klart, har du dem liggande så kostar de ju inget extra.

Du kan använda AS SSD för att kolla vilken drivare och vilket läge som de jobbar under.
ACHI är som sagt optimalt, RAID fungerar också så länge du har drivare som är relativt moderna (som fungerar). Det ju just TRIM som är den viktiga funktionen... Sata II har detta, Sata I har det inte. Och jag tror din 940 Prescott är på gränsen mellan dessa.

HP brukar kalla AHCO "SATA ursprungligt läge" tror jag, finns i en BIOS inställning, även på gamla laptops. På vissa är det Sata-Emulerings läge och Nativt. (är nog dåliga översättningar).

Gällande vilken i vilken... tja... singla slant. EVOn är snabbare, rent IOPs mässigt, men du lär inte märka det med så långsamma CPUer.

Permalänk
Medlem

Visst är det för "fina" & överkvalificerade diskar för systemen i fråga. Men det finns ju i det närmaste inga enklare eller billigare SSD alternativ i den storleksklassen. Tar gärna emot tips på lämpliga andra för ändamålet kvalitets-budget alternativ, om jag nu missat. Men nu så finns dessa SSD & de får tjänstgöra. Grejen är ju att förlänga livet på de två datorerna i fråga + en prestanda boost. Det är funktionella datorer & dessa används nästan enbart till enklare surf.

Det verkar som att Crucial MX200 presterar något (marginellt) bättre i dessa datorer, oavsett om man inte kan utnyttja diskarnas maxprestanda.

Visa signatur

// Fredrik