Koppla Lenovo G50 till tv med HDMI dock blir bilden fel-skalad hur gör jag?

Permalänk
Medlem

Koppla Lenovo G50 till tv med HDMI dock blir bilden fel-skalad hur gör jag?

Som rubriken lyder hur gör jag för att få korrekt upplösning? Jag har W10, och är inte så haj på detta.

Har en Panasonic VT50 55"

Tack för svar.

Permalänk
Avstängd

Ändra upplösningen till så hög den kan vara på den skärmen. Det gör du genom att högerklicka på skrivbordet och välja upplösning.

Permalänk
Medlem

Kolla att overscaninställningarna är korrekta! Annars kan bilden bli krympt!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Hej Testade att ändra upplösningen hade 1920-1080 som högsta men samma problem. Vart hittar jag overscaninginställningarna?

Permalänk
Medlem

Gick in på kontrollpanelen sedan ändra upplösning. Fungerar varken när jag kör kloning eller enbart på TV;en.

Permalänk
Avstängd

Overscan beror på grafikkortsdrivrutinerna under skalning. Om du går in i drivrutinerna så bör det finnas reglage för detta men de är inte alltid på en helt självklar plats. I AMDs rutiner ligger de under Mina digitala platta bildskärmar > Egenskaper exempelvis. På AMD ska man ha det på Skala bild till full skärmstorlek och på Intel tror jag att det är ett skjutreglage som man får dra längst ut till höger/max.

Permalänk
Medlem

Tack!
Hittade en kontrollpanel för HD-grafiken intell. Där står det skala till helskärm på datorns skärm. Samma om jag väljer TV.:en. Dock så kunder jag skala tv:en tills det ser OK ut dock är jag inte säker jag nyttjat hela tv:ens bildyta men det kanske man får leva med?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av orrebus:

Tack!
Hittade en kontrollpanel för HD-grafiken intell. Där står det skala till helskärm på datorns skärm. Samma om jag väljer TV.:en. Dock så kunder jag skala tv:en tills det ser OK ut dock är jag inte säker jag nyttjat hela tv:ens bildyta men det kanske man får leva med?

Drar du ut den så långt det går så använder du hela bildytan. Jag förstår inte varför default är att skala ner bilden och lägga den i mitten, på gamla tjock-TV-apparater behövdes det då man inte såg hela bildytan liksom men jag tror inte så många kopplar in CRT-apparater med HDMI idag eller någonsin.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte ändra inställningarna för datorskärmen men för tven. De står defoult på 100 för våg- och lod-rät. Jag får dra ner till ca 55 på båda för att det ska se ok ut. Kör 1920*1080. Datorsjälmen har inte full HD

Permalänk
Avstängd

@orrebus: Om du lägger den på 0 då? Jag minns inte riktigt vilket håll det var som gällde men att man skulle dra reglaget helt åt ena hållet. Sen kanske teven också skalar om bilden förstås, men det får vi inte hoppas.

Permalänk
Medlem

Testa hur det blir när du bara kör med TV:n, kan bli skumt annars!

Du har stängt av overscan på den ingången på tv:n?

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Hej YES overscan var "on" på tv:en, ställde den på of och det fungerade. Vad används den funktionen till egentligen? Sedan har jag tydligen kört 16:9-Anpassad på TV:en kanske pga att den funktionen var på.

När jag ställde nämnda värden ovan till 0 så vart det en ganska liten vild. hade ca 10cm svart runt hela bilden.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för hjälpen ni är grymma!