Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2015

CPU_LED lyser rött.

Hej nu är det så att min polare installera sin nya cpu med sin kylare same ram (i7 4790k, corsair h80iGT, 16gb corsair vengeance pro 2400mhz)

Vi har testat byta ram, använda 1 ram sticka, byta psu, clear_cmos, och inget har fungerat, vi har kollat efter böjda pins men hittade inga.

Vi testade de gamla sakerna (4670k o random ram minnen samma volt som dessa 8gb dock) och då fick vi BOOT_DEVICE_LED som error kod.

Vi vet ej vad vi ska göra, hjälp snälla, och ja alla kablar sitter i... min polare brukar bara ha otur runt datorer men han kan mycket

EDT: MB = ASUS Z87-A

EDIT #2: Uppdaterat bios, kopplade in CPU men fortfarande lyser CPU_LED rött. Help plis

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2012

@ZeSalmon: Det kan vara bra att skriva vilket moderkort ni använder till att börja med.

Tyvärr kan jag inte hjälpa mer än så, förutom att jag hade problemet att BOOT_DEVICE_LED lös på mitt Asus Z97-A och det visade sig att strömsladden till SSDn inte satt i ordentligt.

Moderkort: ASUS Z97-A CPU: Intel i5 4690k CPU-kylare: CoolerMaster Hyper 212 Evo Minne: Corsair Vengeance LP 2x4GB 1600MHz GPU: Gigabyte GeForce GTX 970 G1 SSD: Intel 530 Series 240GB HDD: WD Green 2TB PSU: Cooler Master V850 850W Chassi: Fractal Design Define R4 OS: Win 8.1 Tangentbord: AMJ96 Gateron Brown/Clear, GH60 Gateron Brown/Clear Mus: CM Storm Havoc

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2015

@SYRE: Sorry glömde, ska vara fixat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2002

@ZeSalmon: no offense, men din polare verkar inte vara superhaj. som ovanstående skriver så får ni helt enkelt konsultera manualen till moderkortet. om den är borttappad eller dyligt är det bara att googla felmeddelandet och modellnamnet på moderkortet så borde det klarna varför det inte vill fungera.

Innan han stoppade i nya processorn, är han säker på att dels moderkortet stödjer det och att han rätt bios-version? Kan vara så att processorn han köpt inte var lanserad eller stöddes när kortet tillverkades. Isf måste ni stoppa tillbaka den gamla processorn och ladda ner samt flasha moderkortet med en bios-uppdatering som stödjer processorn.

..:: trickeh2k ::.. http://youtube.com/trickysaer Windows 10 Pro - i7 4790k @ 4,5Ghz - ASUS Maximus VII Hero - 8GB AVEXIR Blitz 1.1 Blue LED CL10 2400Mhz - Corsair AX860i - EVGA GTX 780 Classified - ASUS VG248QE - Samsung SyncMaster P2450H - QPAD MK-85 (MX-Brown)/SteelSeries Sensei RAW Rubberized - A-Data SX900 128GB, Samsung EVO 840 120GB, SanDisk Ultra II 480GB, 2TB WD Caviar Black - QPAD QH-90 - Blue Yeti - Corsair 750D - Custom water loop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmland
Registrerad
Feb 2005

Det kan inte var något med att ni kanske måste uppdatera BIOS för att den nya CPU:n ska funka?

Desktop|Intel I7 2600k|Asrock Z68 Extreme 3|Nvidia GTX 660|Corsair DDR3 2x4GB|120GB SSD|1,5TB
Mouse|Steelseries Sensei|Keyboard|Qpad MK50|Monitor|Benq XL2420t|Benq G2010WA
Laptop|HP ProBook 4320s I3|128GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 411j 13TB
Tab|Nexus 7 2gen 16GB|Phone|Iphone SE 64GB|HTPC|Raspberry Pi B+/3

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2015

@trickysaer: Hej tack för ditt svar, du vet väl att båda cpu:na är 1150 socket? Så de passar...... Ifall vi ej får svar tänker jag koppla in de gamla grejorna, uppdatera/flasha bios och testa igen.

EDIT: Ska uppdatera bios nu för att se, tror själv att den gamla bios inte stödjer dem "nya" devil cannyon cpu'na, då han aldrig har uppdaterat bios tydligen... haha

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2015

@bärplockaren: Tror det själv, ville uppdatera bios men han pallade ej koppla in o ur allt gammalt o nytt... xd

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2002

@ZeSalmon: visst gör dom det, men har man inte rätt bios-version som jag skrev så finns risken att de inte stöds ändå.

..:: trickeh2k ::.. http://youtube.com/trickysaer Windows 10 Pro - i7 4790k @ 4,5Ghz - ASUS Maximus VII Hero - 8GB AVEXIR Blitz 1.1 Blue LED CL10 2400Mhz - Corsair AX860i - EVGA GTX 780 Classified - ASUS VG248QE - Samsung SyncMaster P2450H - QPAD MK-85 (MX-Brown)/SteelSeries Sensei RAW Rubberized - A-Data SX900 128GB, Samsung EVO 840 120GB, SanDisk Ultra II 480GB, 2TB WD Caviar Black - QPAD QH-90 - Blue Yeti - Corsair 750D - Custom water loop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Okt 2011

Googla på "cpu led red light asus z87-a" så hittar du tusentals människor som haft samma problem och väldigt många förslag på åtgärder.

Edit: Menade absolut inte att vara dryg med att hänvisa dig till Google med en sökfras, utan har själv upplevt problem med z87-a och CPU LED som lyser rött. Hittade då väldigt många vettiga trådar, så vet att där finns många som haft liknande problem på Internätet.

Rolig signatur

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2015

Fixade det

Hej då jag och min polare gick från bios update "1->3" istället för "1->2" så verkade det ej funka, efter lite felsökande så fixade det sig iallafall... Konstigt att asus inte har sakerna som ingår i bios uppdate "2" i "3an" Nu funkar allt, tack för all hjälp

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sweden
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av ZeSalmon:

Hej då jag och min polare gick från bios update "1->3" istället för "1->2" så verkade det ej funka, efter lite felsökande så fixade det sig iallafall... Konstigt att asus inte har sakerna som ingår i bios uppdate "2" i "3an" Nu funkar allt, tack för all hjälp

skönt det löste sig och udda att det intte fans med i 3:an. Nyare BIOs versioner brukar annars ha både gamla och nya fixar med.

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2015

@Broken-arrow: exakt det jag tänkte, men tydligen vill asus vara jobbiga jokes aside tack för all hjälp