Lägga till ny användare är utgråat?!

Permalänk
Medlem

Lägga till ny användare är utgråat?!

Jag har vissa problem med Windows 10 sedan uppgraderingen. ursäkta om jag blir lite långdragen men jag tänkte dra lite bakgrund.

Jag skapade ett lokalt admin-konto vid en ren installation så som jag gjort sedan XP-tiden.
När installationen är klar försöker jag skapa mitt användarkonto.
Jag går till "Start/Inställningar/Konton/Familj och andra användare".
Där finns alternativen:
" + Lägg till en familjemedlem" och
" + Lägg till någon annan på den här datorn".
Båda alternativen är gråa och går ej att klicka på, som om mitt adminkonto saknar rättigheter.

Jag tänkte att det är säkert Microsoft som medvetet gjort så för att tvinga folk att koppla Microsoft-kontot till sin windows-inloggning så de kan ha koll på allt man gör.
Eftersom jag inte vill ha ett microsoft-konto kopplat till mitt adminkonto så skapade jag mitt användarkonto via kommandotolken med net user /add.
Jag har nu två lokala konton:
Admin-konto med admin-rättigheter.
Användarkonto med användarrättigheter

Allt verkar frid och fröjd när jag installerar alla basprogram och ansluter till filutdelningar från mediadatorn med användarkontot.

Sen tänkte jag testa lite appar, det ska visst vara framtiden. Men då krävdes ett microsoft-konto iaf. Så jag loggar in med samma gamla Hotmail-konto som inte används till något annat än office365.
Provar Netflix men får inloggningsproblem. Så jag provar en annan app. Den går inte ens installera.
Eftersom det verkar gå att separera det lokala kontot och microsoft-kontot senare tänkte jag att jag testar att koppla microsoft-kontot trots allt. Men då slutar mina nätverksanslutna enheter att funka. Spelar ingen roll hur många ggr jag skriver rätt rätt användar-id och lösenord.
Fine, tänker jag jag kopplar bort Microsoft-kontot och loggar in lokalt.. Då funkar nätverksdelningarna igen. Mycket mystiskt, det verkar inte gå att logga in med annat konto när man är inloggad med Microsoft-konto.

Men sen kommer problemet med office365.. Det är min fästmö som skaffade det från början och jag använder det i egenskap av vara hennes familjemedlem. Dock verkar mitt microsoft-konto inte vara tillåtet att ladda ner och installera office trots att jag använt det i ett års tid med mitt konto på den här datorn. Verkar som hon måste logga in på datorn och ladda ner det..
Men då är jag tillbaka på ruta ett. Det går inte att lägga till nya användare, oavsett om jag har admin-rättigheter och är inloggad med microsoft-konto. Är det så här för er andra med?!

Har försökt hitta information om detta med kammat noll.

Visst, jag kan skapa ett nytt konto via kommandotolken igen som hon får logga in lokalt på och sedan koppla sitt Microsoft-konto till och sedan förhoppningsvis kunna ladda ner och installera Office.. Men det kan inte vara meningen att det ska funka så här. Det är menlöst att fortsätta om windows-installationen är korrupt.

All hjälp uppskattas.

UPPDATERING:
Har lyckats fixa problemet med de utgråade alternativen enligt denna guide: Troubleshooting Component Store / System Files Corruption.

Visa signatur

Danska HiFi-entusiaster lyssner på orgelmusik:
-"Det saknas vikt och dynamik!"
-"Ja, det behövs mer ljudtryck - 1.000 dB!."