Bästa och snyggaste behandling av trä för att klara datorns temp-skillnader?

Permalänk

Bästa och snyggaste behandling av trä för att klara datorns temp-skillnader?

Hej!
Jag håller på att sätta ihop ett litet chassi i trä, det är i princip helt klätt i metall på insidan. Jag undrar ändå om någon vet hur det är med temperaturskillader och hur träet klarar det? Jag vill ju inte att det spricker eller så, och inte att eventuell lack ska spricka heller med tiden. Någon föreslog tresjärnelack, vad tror ni om det? Någon annan hade ett par burkar Owatrol båtlack, kanske hållbarare? Vad tror ni blir snyggast? Hållbarast? Ni som har byggt trädatorer tidigare
Jag vill inte måla datorn.
Mvh,

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marzupilami:

Hej!
Jag håller på att sätta ihop ett litet chassi i trä, det är i princip helt klätt i metall på insidan. Jag undrar ändå om någon vet hur det är med temperaturskillader och hur träet klarar det? Jag vill ju inte att det spricker eller så, och inte att eventuell lack ska spricka heller med tiden. Någon föreslog tresjärnelack, vad tror ni om det? Någon annan hade ett par burkar Owatrol båtlack, kanske hållbarare? Vad tror ni blir snyggast? Hållbarast? Ni som har byggt trädatorer tidigare
Jag vill inte måla datorn.
Mvh,

Jag hade kört med båtlack.

Har själv använt det på flera område.

Fick ett tips av en snickare när jag skulle lacka ett furubord som jag följde med väldigt gott resultat.

Slipa med grovt sandpapper, sedan mellan sandpapper, sedan ett fint sandpapper.
Torka rent.
Ta sedan en väldigt blöt disktrasa och blöta träet (det får fibrerna i träet att resa sig)
Låt det torka över natten.
Slippa sen bort fibrerna med ett ännu finare sandpapper.
Torka rent.
Och lacka sen med Båtlack/fernissa

En sak man skall veta, det kommer att glänsa rätt bra i början, men det kommer att avta med tiden och "gulna" lite.

Vill man ha mycket "gläns" så ska man lacka, låta det torka. Slipa med stålull, och sen lacka, låta det torka. Ju mer man upprepar "cykeln" desto mer glans! (det är det momentet vi ser på antika bord som glänser så)

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Rekordmedlem

Träet lär inte påverkas på det sättet av tempskillnaden, möjligen kan det torka men det lär inte ändra mått märkbart pga termisk utvidgning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Jag hade kört med båtlack.

Har själv använt det på flera område.

Fick ett tips av en snickare när jag skulle lacka ett furubord som jag följde med väldigt gott resultat.

Slipa med grovt sandpapper, sedan mellan sandpapper, sedan ett fint sandpapper.
Torka rent.
Ta sedan en väldigt blöt disktrasa och blöta träet (det får fibrerna i träet att resa sig)
Låt det torka över natten.
Slippa sen bort fibrerna med ett ännu finare sandpapper.
Torka rent.
Och lacka sen med Båtlack/fernissa

En sak man skall veta, det kommer att glänsa rätt bra i början, men det kommer att avta med tiden och "gulna" lite.

Vill man ha mycket "gläns" så ska man lacka, låta det torka. Slipa med stålull, och sen lacka, låta det torka. Ju mer man upprepar "cykeln" desto mer glans! (det är det momentet vi ser på antika bord som glänser så)

Ok, tror du att det funkar lika bra med min owatrol? Owatrollacken hade två burkar - D1 och D2. D1:an var lite vattnigare och var till för att gå in i träet och inpregnera det. D2:an var lite tjockare och var till för att bilda någon slags "skorpa" på ytan av träet. Tror du att jag behöver båda eller räcker det med D2:an för att få någon slags yta som skyddar träet mot smuts och missfärgning? Eller är D1:an bra för att göra så att träet inte torkar lika lätt eller så? @mrqaffe? Å andra sidan ska jag ju trots allt inte använda datorn som en båt, men jag vill ha något som skyddar mot smuts och missfärgning, och som kanske får träet att hålla lite längre.
Om man kollar på många gamla lackade, antika möbler så har de ofta små sprickor i lacken, som att den håller på att lossna. Men det händer inte lika lätt om man använder båtlack, eller? Hur är det med limfogar och sånt? Påverkas de på sikt av temperaturskillnader eller så?
Ursäkta många frågor, är jättetacksam för att ni hjälper mig!

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Marzupilami:

Ok, tror du att det funkar lika bra med min owatrol? Owatrollacken hade två burkar - D1 och D2. D1:an var lite vattnigare och var till för att gå in i träet och inpregnera det. D2:an var lite tjockare och var till för att bilda någon slags "skorpa" på ytan av träet. Tror du att jag behöver båda eller räcker det med D2:an för att få någon slags yta som skyddar träet mot smuts och missfärgning? Eller är D1:an bra för att göra så att träet inte torkar lika lätt eller så? @mrqaffe? Å andra sidan ska jag ju trots allt inte använda datorn som en båt, men jag vill ha något som skyddar mot smuts och missfärgning, och som kanske får träet att hålla lite längre.
Om man kollar på många gamla lackade, antika möbler så har de ofta små sprickor i lacken, som att den håller på att lossna. Men det händer inte lika lätt om man använder båtlack, eller? Hur är det med limfogar och sånt? Påverkas de på sikt av temperaturskillnader eller så?
Ursäkta många frågor, är jättetacksam för att ni hjälper mig!

Temperaturen är nog inget problem men fukthalten i trät kan få det att ändra mått, man brukar torka det väldigt länge innan man gör finsnickerier, kanske ett år i rumstemperatur innan man börjar arbeta med det och gamla möbler har troligen påverkats mest av fuktvariationer och uv strålning.
Det gäller alltså att få det "rumstorrt" innan man börjar snickra och sedan inte utsätta det för annat än "rumsklimat" då kommer det att hålla väldigt länge utan att spricka, sedan beror det ju även på virkeskvaliteten hur stabilt det är, tätt virke ( vuxit långsamt) är ju stabilare än snabbväxande sorter, man kan ju även bygga i skivmaterial typ mdf och sedan fanera det, så gör man ofta med möbler och inredningsdetaljer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Bets blir helt klart snyggast! ^^ Håller länge och lätt att göra.

Permalänk
Medlem

Hej, jag byggde nyligen en dator i trä och mitt beslut var att olja den, dels för att jag gillar ytan som blir när man oljar och jag ville få fram ådringen på ett fint sätt(använde en linoljebaserad blandolja). Tidigare har jag ofta använt båtlack/oljebaserad lack på möbler jag byggt och tycket det är fint med, dock lite mer pill om man får någon skada/repa i det än att bara slipa till och lägga på lite mer olja i det fallet. Lack har ju dock ett bra mekaniskt skydd mot yttre påverkan som inte en oljebaserad finish har och klarar mycket stryk innan den tillåter skador på träet.

Hoppas du har fått lie mer klarhet i hur jag tänker med finish på trädelar.