Vinn nätagg från Seasonic

Bra guide om privacy-settings i Windows 10

Permalänk

Bra guide om privacy-settings i Windows 10

Brittiska The Register har publicerat en guide hur man stänger av (eller i alla fall minimerar) Microsofts datamining på sin Windows 10 dator: http://www.theregister.co.uk/2015/08/03/windows_10_privacy_de...
Nyttig läsning för den som bryr sig om privacy på nätet.

Permalänk
Permalänk

Ytterligare en, som visar alla options som behöver ändras:
https://fix10.isleaked.com/
Microsoft har inte gjort det enkelt för oss.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Awakeruad:

Tror du att windows 7 eller 8 var bättre? Det som jag ser som positivt är att det åtminstone finns val för att stänga av saker även om gemene man troligen inte kommer hitta många av inställningarna eller ens vara medvetna om att alternativen finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

I tidigare versioner av Windows kunde du inte göra några inställningar alls i stort sett kring detta, nu kan du, väldigt enkelt.

Permalänk

Mycket god ide för tråden det är aktuellt för nästan alla med 7 och 8 och nya Windows datorer

Mycket god ide för tråden det är aktuellt för nästan alla med 7 och 8 och nya Windows datorer.
Bara man har reserverat 10 så kan man uppdatera när det passar en nu går det bra 9 av10 vänta ett par månader så nästan alla drivrutiner är uppdaterade så kommer det bara vara 1 på 50 med problem.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Skrivet av retro123:

Tror du att windows 7 eller 8 var bättre?

Ja, åtminstone 7an var bättre, ur privacy synpunkt. Windows 7 gjorde inte en profil av innehållet i My Documents, skickade inte min adressbok och kalender till Microsoft, delade inte ut min internetanslutning, lät inte advertisers identifiera mig med en "ad identity", och höll inte koll på mina GPS koordinater.

Permalänk
Avstängd

@Awakeruad: ok, 100% säker på det?

Permalänk
Skrivet av retro123:

@Awakeruad: ok, 100% säker på det?

Har du nån som helst anledning att betvivla det?

Det var med Windows 8 som Microsoft började bygga sin walled garden, och när Windows 7 släpptes brydde sig fortfarande folk om privacy.

Permalänk
Skrivet av Agile:

I tidigare versioner av Windows kunde du inte göra några inställningar alls i stort sett kring detta, nu kan du, väldigt enkelt.

Windows före 8 spionerade inte på det här sättet. Det fanns inga inställningar för att t.ex. hindra Windows från att rapportera din GPS position, söka igenom din My Documents folder för att analysera vilka texter du har på din dator, eller leverera din unika ID till website. Det behövdes inte, eftersom Microsoft inte tjänade sina stålars genom att sälja reklam. Plus att på den tiden hade folk inte blivit avtrubbade av Android och iOS utan brydde sig fortfarande om privacy, så Microsoft hade fått oändliga mängder skit om de försökt t.ex. skicka prov på din handstil till Microsoft, som Windows 10 gör om du har en tablet.

Windows 10's privacy är det värsta jag nånsin sett. Microsoft ger sig själva rätt att t.ex. söka igenom din dator och läsa din email om de tror du pysslar med nåt olagligt (läs: är pirat). Om de inte hade skickat med möjligheter att minimera spionerandet (du kan inte stänga av det helt) skulle inget företag ha accepterat Windows 10 på sina datorer.

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips av guider, har letat efter en riktigt ordentligt och bra guide och den via Reddit var vad jag letat efter

Permalänk
Avstängd

Jag raderade W 8.1 och installerade Xubuntu över hela disken. Kör istället Windows 8.1 och 10 i varsin virtuell maskin för att se hur de beter sig. UEFI-koden till Windowsnyckeln hämtade jag ur en /sys-tabell. Trodde först jag blivit av med den nyckeln, men tack programmerarna för den möjligheten.
Då jag inte har Enterprise-versionerna fungerade inte alla inställningsmöjligheter, utan det blev mer pill i registret. Exempelvis kan man inte köra gpedit.msc i grundversionen av W.

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk
Medlem

Tack för alla bidrag. Har sökt runt nätet och man har redan sett dessa som nämnts i tråden. Jag skulle vilja se att man på ett ställe går genom alla privacy settings som finns. Inte bara basic utan mer avancerad och förklarar vad allt gör. Det måste finnas mer inställningar som finns i bakgrunden man kan ändra på? Jag var grymt sugen på Windows 10 och hoppade över Windows 8/8.1 men blev så besviken när jag såg hur dåligt det var med privacy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DPG:

Tack för alla bidrag. Har sökt runt nätet och man har redan sett dessa som nämnts i tråden. Jag skulle vilja se att man på ett ställe går genom alla privacy settings som finns. Inte bara basic utan mer avancerad och förklarar vad allt gör. Det måste finnas mer inställningar som finns i bakgrunden man kan ändra på? Jag var grymt sugen på Windows 10 och hoppade över Windows 8/8.1 men blev så besviken när jag såg hur dåligt det var med privacy.

Och du vågar köra Windows 7 antar jag där du inte har en aning om vad som sker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Och du vågar köra Windows 7 antar jag där du inte har en aning om vad som sker?

Om jag hade så bra koll så hade jag inte frågat här. Du kanske har bättre koll? Jag har dock aldrig sett ett OS som är så aggressiv med privacy. Sen är ingen OS perfekt men Windows 10 hamnar nog längst ner på hur dålig privacy man.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DPG:

Om jag hade så bra koll så hade jag inte frågat här. Du kanske har bättre koll? Jag har dock aldrig sett ett OS som är så aggressiv med privacy. Sen är ingen OS perfekt men Windows 10 hamnar nog längst ner på hur dålig privacy man.

I Windows 7 (och tidigare) har du inte ens val att stänga av det, från Windows 8/8.1 och framförallt 10 har du val att stänga av det, det får du dra dina egna slutsatser ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

I Windows 7 (och tidigare) har du inte ens val att stänga av det, från Windows 8/8.1 och framförallt 10 har du val att stänga av det, det får du dra dina egna slutsatser ifrån.

Ok. Jag skulle vilja se lite källor på vilka settings du syftar på i Windows 7 för det har jag inte hört så mycket om. Sån info skulle uppskattas mycket

Permalänk
Medlem

Helt sjukt att de får hålla på så här.
Och sen det här med reklam, wtf. Jag betalar för en licens, jag vill inte ha en ända reklam grej någonstans!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av DPG:

Ok. Jag skulle vilja se lite källor på vilka settings du syftar på i Windows 7 för det har jag inte hört så mycket om. Sån info skulle uppskattas mycket

Det var ju precis vad jag skrev, det finns inga settings för det i Windows 7.

Skrivet av Cyberz:

Helt sjukt att de får hålla på så här.
Och sen det här med reklam, wtf. Jag betalar för en licens, jag vill inte ha en ända reklam grej någonstans!

Skickades från m.sweclockers.com

Vilken reklam har du sett? Jag har inte sett till någon reklam..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Det var ju precis vad jag skrev, det finns inga settings för det i Windows 7.

Vilken reklam har du sett? Jag har inte sett till någon reklam..

heh, nä sant men om de har såna inställningar så är det väl bara frågan om när det börja dyka upp nånstans.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Skrivet av Agile:

I Windows 7 (och tidigare) har du inte ens val att stänga av det, från Windows 8/8.1 och framförallt 10 har du val att stänga av det

Du har fel. Spionerandet är nytt.
Windows 7 och tidigare finns inte de här inställningarna av samma anledning som de inte har våffeljärn: de gjorde inte sånt. Microsoft före Windows 8 sålde mjukvara, inte reklam.
I Windows 8 finns inställningarna, men nästan alla defaultar till avstängd.
I Windows 10 finns inställningarna, defaultar till påslaget, och om du stänger av dem så kan de slås på igen när systemet uppdateras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Du har fel. Spionerandet är nytt.
Windows 7 och tidigare finns inte de här inställningarna av samma anledning som de inte har våffeljärn: de gjorde inte sånt. Microsoft före Windows 8 sålde mjukvara, inte reklam.
I Windows 8 finns inställningarna, men nästan alla defaultar till avstängd.
I Windows 10 finns inställningarna, defaultar till påslaget, och om du stänger av dem så kan de slås på igen när systemet uppdateras.

Förstår att det du skriver är sanning för dig, det är inte riktigt så för resten av världen. GLC.

Permalänk
Skrivet av Agile:

Förstår att det du skriver är sanning för dig, det är inte riktigt så för resten av världen. GLC.

Tror du på allvar att Win7 skulle ha kunnat ligga och pumpa upp data till Microsoft på samma sätt som Win10 gör utan att nån, nånstans, märkt det?
Vad har du för bevis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Fast win7 har inte lika många services som ligger bak och trycker information som W10 har.
Och W10 har ALLT påslaget default av någon anledning, och även saker som update p2p share osv default på.

Och hur vet du att det inte är så för resten av världen?
Lägg fram bevis isåfall annars är det lika löst som allt annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Tror du på allvar att Win7 skulle ha kunnat ligga och pumpa upp data till Microsoft på samma sätt som Win10 gör utan att nån, nånstans, märkt det?
Vad har du för bevis?

Skrivet av JimmieSan:

Fast win7 har inte lika många services som ligger bak och trycker information som W10 har.
Och W10 har ALLT påslaget default av någon anledning, och även saker som update p2p share osv default på.

Och hur vet du att det inte är så för resten av världen?
Lägg fram bevis isåfall annars är det lika löst som allt annat.

Ja välkomna med bevis att så inte är fallet.
Lånar er foliehatt under tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Jag bryr mig inte om privacy saker direkt, jag bryr mig mer om services som ligger bak som ökar latency (något det faktiskt finns mindre av i W7, inte direkt svårt att se allt som körs)

Och åter igen eftersom du undvek det jag skrev, vart är dina bevis?
Varför ska folk tro på att det du skriver är sant men inte det andra skriver? Väldigt ologiskt.

Foliehatten kan du behålla, du kan behöva den.

Permalänk
Skrivet av Agile:

Nej, bevisbördan ligger på dig.
Jag tolkar det här som att du bara snackar i nattmössan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Nej, bevisbördan ligger på dig.
Jag tolkar det här som att du bara snackar i nattmössan.

Det finner jag inget intresse i då jag inte kunde bry mig mindre vad ni hittar på för er själva.

Så GL.

Permalänk
Medlem

Enligt Reddit ska man ha dessa IP innan alla domän man ska blockera medan en annan sida säger annat. Vilket är rätt? Kan någon också förklara vad IP adressen betyder på lite enklare språk?

Blockera IP enligt Reddit: 0.0.0.0 http://paste2.org/A1sv86VF
Blockera IP enligt en annan sida: 127.0.0.1 http://news.softpedia.com/news/blocking-these-domains-stops-w...