Är det omöjligt för Windows 10 att installera och köra spel från skiva?

Permalänk

Är det omöjligt för Windows 10 att installera och köra spel från skiva?

Innan jag hade uppgraderat min dator från Windows 7 till Windows 10 hade jag blivit förvarnad om att stödet för DVD-filmer skulle slopas en tillfällig stund och att Windows Media Center skulle försvinna för alltid. Andra lösningar skulle vara VLC Media Player eller andra tredjepartsprogram under väntan tills ett officiellt DVD-stöd av Microsoft.

Men nu har jag på egen hand upptäckt att någonting mer gått fel med Windows 10, min dator kan nämligen inte läsa några skivbaserade spel längre. Har prövat flera skivor utan att nå någon framgång, jag undrar om detta innebär slutet för äldre spel eller om Microsoft någon gång ska komma med en lösning för oss som vill installera t.ex. Warcraft III eller Age of Empires II.

Om detta aldrig kommer att fixas blir jag inte glad och nu är Windows 7 i mina ögon ett lite bättre operativsystem än Windows 10. Men detta kan vara ett unikt problem, andra Windows 10-datorer kanske kan installera och köra skivbaserade spel och därför har jag skapat denna tråd. På Google kan det ibland vara svårt att hitta vad man är ute efter, har prövat att söka där innan denna tråd.

För att lägga till information jag glömt ha med
Permalänk
Medlem

Det är inte normalt för Windows 10 att inte kunna läsa innehållet på CD/DVD-skivor.

Har du några frågetecken eller liknande i Enhetshanteraren?

Permalänk
Medlem

Den saken har jag inte tänkt på ... har varigt utan dvd på datorn i över 2 år nu .
Men det är värt att kollas upp

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Testade just installera Warcraft 3 och det fungerade utan problem. Så är nog något problem med din installation av Windows 10.

Permalänk

Har rippat över 50 CD med EAC sen jag uppgraderade, är nog nåt knas med din maskin eller installation.
Gjort uppgradering eller ren install?

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av Green_Goblin:

installera t.ex. Warcraft III eller Age of Empires II

Nu är väl det lite av en icke-lösning på ditt problem, men om du vill spela Warcraft III så tror jag man kan fylla i sin CD-key efter man loggat in på www.battle.net och på så vis komma åt att ladda hem en installerare som inte kräver någon skiva.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Rekordmedlem

Har du installerat alla drivers till ev diskkontrollers ?
Optiska enheter ska helst köras via en sataport i ide läge, om inte justera inställningarna på moderkortet.
Det finn ingen spärr i win som förklarar dina problem men det kan ju som sagt bero på kompatibilitetsproblem/inställningar så kolla på det och funkar det inte så får du kanske vänta på uppdateringar för din hårdvara.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Om du registrerat din WC3-nyckel på Battle.net så ska du kunna ladda ner det därifrån.

AoE II HD Edition finns.

Båda spelen går att köra från kopierade installationsmappar utan problem.

Permalänk

Det visade sig vara något allvarligt fel med skivläsaren, jag prövade med en annan Windows 10-dator och den kunde läsa av skivor. För den stationära datorn jag nämnt i det första inlägget behövs det en ny skivläsare eller så ersätter jag hela maskinen med en annan dator.

Ni som tänkt installera spel och program från skiva till en Windows 10-dator behöver alltså inte oroa er.