Permalänk
Medlem

Temperaturproblem

Hej.

Har haft problem med hög temp på processor och grafikkort när jag spelat fifa, bf4. Märkte att bilden började hacka, så installerade hwmonitor och kollade tempen. då låg den på 95 grader i spelet och en idle temp på mellan 40-60 grader.

Började att blåsa rent från damm och byta pasta. Fick ner tempen på processorn från 95 grader till 70.
Tempen på grafikkortet låg på 85 grader vid med fläkten på auto inställning och den gick på 60%.
Har köpt en 140x140 fläkt nu och satt uppe i taket på chassit samt bytt cpukylare till en hyper 412s samt bytt pasta från Arctic mx4 till Arctic silver 5 (Killen i lokala datorbutiken rekommenderade den).

Temp i datorn nu efter alla byten.

Köpte även 2 till fläktar, 1 120x120 och en till 140x140 men jag saknar uttag på moderkortet för att koppla in dom.
Dom vanliga heter cha_fan1 och cha_fan2, sen finns det en som heter Pwr_fan.. Om jag fattar det rätt så ger den alltid 12V och kan inte styras.. Stämmer det? Kan jag isåfall sätta in en till fläkt.. Och bör den då vara en som blåser in luft i lådan eller blåser ut luften ur lådan?

I nuläget har jag en fläkt i fronten som med inluft, en bak med från luft. och en i taket med frånluft.

http://www.coolermaster.com/case/mid-tower/centurion6/ <--- Mitt chassi.

Hoppas jag fått med all info.

Tack på förhand.

Henrik