Power savings på Grafikkortet? låg fps.

Permalänk

Power savings på Grafikkortet? låg fps.

Hej!

Jag har just köpt en ny laptop med grafikkortet NVIDIA Geforce GTX 960m och jag har uppdaterat mitt os till win 10.

Sedan jag köpte den har jag försökt få Heroes of the storm att fungera utan lycka. Problemet verkar vara att mina Frames per second går upp och ner med några sekunders mellanrum. När det är lågt har jag ca 3 fps. Jag får mycket bättre resultat på min gamla dator med betydligt sämre material.

Jag har provat de tips som står i Heroes forumen som prova lägsta inställningarna, avinstallerat och uppdatera grafikrutiner osv. Kollat att gpu:en är igång när jag kör spelet. Det senaste jag läste nu var att om ens problem finns i "try mode" så ska problemen vara på min sida. (Det verkar vara många som har liknande problem med win 10 som mina problem men då alltså inte i try mode.

Vad jag läst om att problemet kan vara då är power savings inställningar. Jag vet inte riktigt vad det är . Har jag provat rätt?

Vad jag gjort är gått in på NVIDIAS kontrollpanel --> Hantera 3d-inställningar --> programinställningar - Läget energispararfunktioner -- > här har jag ändrat till "föredrar maximal prestanda".

Jag undrar nu om jag missat något? Eller om någon har någon annan ide om varför jag inte får det hela att fungera som det ska. Jag skulle bli mycket glad för hjälp då jag är lite fast i hur jag ska få min nya dator att fungera som den ska.

tack på förhand.

Permalänk
Antielefant

Svaret på frågan är att det inte lär vara grafikkortet. Så djupa FPS drops tenderar inte att bero på det utan på annan hårdvara eller på andra program som ligger igång på datorn.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

ok, tack för svar.

Skulle det kunna vara så att win 10 är problemet? Många verkar ha olka lag/fps problem sen de uppgraderat till win 10?

Är det då smartast att återgå till gammal os eller hoppas att "något löser sig".

Permalänk
Antielefant

Skulle mycket väl kunna vara, och vilken lösning som är bäst beror mest på hur mycket tålamod du har.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync