Permalänk
Medlem

Grillad SSD?

Fick ett samtal igår av en god vän som höll på att byta nätagg. Som jag förstod det så bytte han alla kablar till dom från det nya agget, förutom strömkabeln till diskarna. Nu var jag förbi och testade lite olika varianter, men SSD-disken(en crucial mx100, 250gb) dyker inte upp i BIOS och verkar rent allmänt död även med rätt kabel för agget.

Personligen har jag gett upp hoppet att disken går att rädda, men alltid bäst att fråga här först... Finns det chans att laga? Finns det chans att få tillbaka vad som var på disken?

Intressant i sammanhanget är att han kopplade en vanlig HDD med samma kabel som (antagligen) grillade SSDn, den både snurrar som vanligt och dyker upp i BIOS. Så, what gives?

Permalänk

Vadå testade inte han bara vanliga diskkabeln? Och har du testat ssdn i en annan dator för att se om den är trasig?
Skrivet från telefon

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem

Har inte haft möjlighet att testa i en annan dator ännu, har däremot testat den med den medföljande sata-kabeln och den gav inget gensvar. Han ska komma förbi imorgon kväll, får passa på och slänga in den i min rigg och se om den har några livstecken överhuvudtaget.

Någon som vet något om data-recovery på SSD-er?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Någon som vet något om data-recovery på SSD-er?

Går inte (eller mycket svår) om SSD grillats. Åtminstone har jag hört det.

Om det går så är det garanterat jätte dyrt (många tusen) att lämna in den till ett räddnings / recovery företag.

Permalänk
Medlem

SSD:n är grillad och helt död, och det finns inte en minsta chans att rädda data. Modulära nätaggregat har icke-standardiserade kablar, i de flesta fall går det inte ens att blanda samma tillverkares kablar. T.ex. Corsair AX850 och AX 860i, helt olika poler på kablage fastän kablarna och nätaggregaten ser densamma ut.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

SSD:n är grillad och helt död, och det finns inte en minsta chans att rädda data. Modulära nätaggregat har icke-standardiserade kablar, i de flesta fall går det inte ens att blanda samma tillverkares kablar. T.ex. Corsair AX850 och AX 860i, helt olika poler på kablage fastän kablarna och nätaggregaten ser densamma ut.

Gött med tydliga svar : ) Då sparar jag mig problemet av att bryta mig in i min burk för att testa den, med största sannolikhet, helt brända SSD.

En orelaterad fråga, vem ligger bäst till på SSD-fronten om man ska köpa en 250-1000gbs nu i veckan? Ser att den brända verkar ha utgått ur sortimentet hos dom flesta. Samsung verkar ju vara evigt populära, kanske enklast köpa en sån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Gött med tydliga svar : ) Då sparar jag mig problemet av att bryta mig in i min burk för att testa den, med största sannolikhet, helt brända SSD.

En orelaterad fråga, vem ligger bäst till på SSD-fronten om man ska köpa en 250-1000gbs nu i veckan? Ser att den brända verkar ha utgått ur sortimentet hos dom flesta. Samsung verkar ju vara evigt populära, kanske enklast köpa en sån.

Personligen skulle jag satsa på en Cruical MX200. 250GB kostar 999:- http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2973963

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Vill du ha större disk så är OCZ Arc 100 480GB är inte heller fel pris hos CDON (eller dustin). CDON vinner på frakten dock.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2757064